Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Generell diskusjon
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by svessien »

Det kan hende du synes et skolesystem hvor man har droppet store deler av praktisk opplæring til fordel for teori, og utvidet dette fra 7 obligatoriske år til 10, med forventning om påfølgende 3 år som samme system. Jeg opplever det noe annerledes. Kanskje fordi jeg er noe nærmere problematikken i og med at jeg har mitt daglige virke i kontakt med ungdommer som faller utenfor dette relativt innsnevrede systemet?

Den norske enhetsskolen er et dårlig sted å være for de som befinner seg utenfor det middelmådige, i begge ender av skalaen.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet

Post by Mineline »

madsemann wrote:Jeg er glad jeg ikke vokste opp på 70 tallet. For da hadde jeg begynt å bli gammel nå :-)
Nei , nei ... Barna mine vokste opp på 70 tallet , og jeg er ennå ikke begynt å bli gammel andre steder enn i passet .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by madsemann »

svessien wrote:Det kan hende du synes et skolesystem hvor man har droppet store deler av praktisk opplæring til fordel for teori, og utvidet dette fra 7 obligatoriske år til 10, med forventning om påfølgende 3 år som samme system. Jeg opplever det noe annerledes. Kanskje fordi jeg er noe nærmere problematikken i og med at jeg har mitt daglige virke i kontakt med ungdommer som faller utenfor dette relativt innsnevrede systemet?

Den norske enhetsskolen er et dårlig sted å være for de som befinner seg utenfor det middelmådige, i begge ender av skalaen.
Der er vi ikke uenige Svein. Det jeg er imot er eliteskoler/privatskoler for folk med enorme lommebøker. At skolesystemet er for dårlig for de som faller utenfor er jeg derimot hjertens enig med deg i. Selv fant jeg meg ikke til rette før videregående på mask og mekk. Og da pekte pilen rett oppover i alle fag. For å ta et område jeg kjenner meget godt. For å bli matros i dag må du ha nesten 0 fravær og 4 i snitt for å komme inn på det gamle sjøfartsfag, og det er enorme mengder navigasjon, lastelære osv, osv. Når man egentlig skal vedlikeholde en båt. Jeg skjønner det ikke, men jeg har dessverre mange lærere/rektorer som er meget uenige med meg, for "alle" skal jo bli kapteiner :evil:
Så vi er nok enige på de fleste områder her Svein.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by AMO Berg »

Det slo meg under kampen i går kveld at Steven Gerrard påminner om en gammel kjenning fra min barndom. Et søk på google viste at andre også hadde sett det samme:
Attachments
gerrreagan.JPG
gerrreagan.JPG (48.63 KiB) Viewed 2451 times
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by AMO Berg »

Nå forsvinner de gode gamle glødepærene fra butikkhyllene. Jeg har selvsagt ikke tenkt å benytte sparepærefaenskapet hjemme hos meg, og har hamstret så jeg tror jeg klarer meg frem til våre kunnskapsløse politikerne innser at de igjen har gjort en grov feil, slik som med dieselen.

http://www.dinepenger.no/bruke/gloedepa ... a/20266025

Pyramidespillet EU står med halvannen fot i graven, så dette er vel de siste krampetrekningene til de byråkratiske tentaklene. FØY!

:x
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Askeladd »

Europris-butikkene selger ut en del forskjellige typer glødepærer nå til sterkt reduserte priser :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by AMO Berg »

Beste sjokoladen gjennom tidene:
Attachments
Nidar Bravo.JPEG
Nidar Bravo.JPEG (120.59 KiB) Viewed 1877 times
Marley
Posts: 25
Joined: 10 May 2014 16:29

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Marley »

I disse sommertider.. det var noe annet å gå i kiosken i 1975! :)

Image
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Arve »

I gamle dager het krone-is kronesis og kostet 1 krone. Når prisen gikk opp sluttet jeg å kjøpe den. Jeg har heller ikke besøkt en frisør etter at prisen gikk opp fra 12 kroner til 12,25.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Askeladd »

I riktig gamle dager het det kroneis, uten s i krone, og kostet 75 øre. I en periode var det også stor og liten kroneis, den lille kostet 50 øre og den store 75 øre.
Grunnen til at det het kroneis var at papiret rundt isen var prydet med små "kongekroner" i gull. Dette gjaldt i hvertfall Diplom-Is sin kroneis.
Fatter'n var grossist for Diplom-Is fra midt på 1950-tallet til langt ut på -70 tallet så jeg har spist meg gjennom utrolig mange typer.
Noen som husker Titticaca-is fra samme leverandør? Den lignet litt på båtisen, men var flatere og bredere og kanskje litt mer kakeformet. Navnet var et ordspill på "titt i kaka". Den ble ingen suksess og varte bare i ca 2 år.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by AMO Berg »

Husker dere Spinn-is? Beger-is med røde og grønne striper i, som jeg tror smakte mint.

Så var det fra tid til annen konkurranser i regi av Diplom-is, hvor man kunne komme med navneforslag på nye is-sorter. Jeg og en kompis sendte inn forslag på Pen-is hver gang, men uten at vi nådde opp.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Kjetil Kvist »

... andre jeg har hørt om snakker stadig om cannab-is. Jeg tror de mener alvor.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by rega65 »

:lol:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Skytebanen”