Hvilket merke du kjøper har ikke stor betydning, Nikon, Canon, Pentax, Olympus. Alle lager kvalitetskameraer, og ikke minst kvalitetslinser. Selv har jeg Olympus. Les tester og omtaler på diverse nettsteder, dette er et av de mest anerkjente.
http://www.dpreview.com/
Du sier at du skal bruke det til myntfotografering og naturbilder. Da må du være klar over at den kit-zoomen som følger med ikke egner seg til noen av delene. Myntfotografering krever et bra macro-objektiv, helst med 100 mm brennvidde, for å få litt mer avstand til objektet og dermed blir det enklere å få til skikkelig belysning. Naturbilder kan være minst to ting, dyrebilder og landskapsbilder. Dyrebilder krever et teleobjektiv med minst 150 mm brennvidde og landskapsbilder krever et vidvinkelobjektiv med under 28 mm brennvidde. Dette er en grov skisse, alt jeg har skrevet kan modereres.
Du nevner Nikon D5000 og det kamerahuset har en fordel som er viktig ved makrofotografering, utvippbar LCD-skjerm. Det har jeg også på min Olympus E-620. Som sagt, det har liten betydning hvilket merke du velger, men prøv og list opp hvilke funksjoner du har behov for før du bestemmer deg. Og ikke minst regn med å kjøpe flere linser etterhvert som fotobasillen sprer seg.