Kan noen si noe om dette bildet, verdi motiv etc?

Post Reply
mojoergensen
Posts: 23
Joined: 25 May 2018 14:09

Kan noen si noe om dette bildet, verdi motiv etc?

Post by mojoergensen »

Hei
Jeg har et stort maleri utført og signert av Carl Dørnberger, malt i 1892 og er i stort format (180cmx150cm). Maleriet viser 4 røkende menn og en gutt. Skulle jeg våge meg på en tolkning, så vil det være at "en person" mangler i motivet.....den tomme stolen til høyre (som for øvrig er en flettet stol ala den Van Gogh "arvet" etter sin far, og som er et fremtredende objekt i flere av hans malerier ("The Bedroom", "Chair"...etc)), mener jeg kan illustrere at en person mangler. Kan det være konen til den yngste av mennene, og moren til gutten som har gått bort? Det er en litt "dyster" stemning, som etter en begravelse....

eller.....Kan det være en slags "hyllest" til Van Gogh som gikk bort 2 år før Dørnberger fullførte dette bildet, og at det er Van Gogh som mangler i bildet? og hvem er da de andre rundt bordet?

iht Norsk kunstnerleksikon, studerte Dørnberger i 1891 hos Fernand Cormon i Paris. En må kunne anta at dette maleriet var malt i denne tiden, og fullført året etter. Et så stort arbeid tar jo litt tid. Kan en slik antakelse tyde på at menneskene på motivet ikke er norske? Imidlertid mener jeg kisten helt til venstre i motivet (bak den unge gutten), kan være norsk (rosemaling??). Klærne kan vel også minne om norske klær på slutten av 1800-tallet?
Ser man ut vinduet, kan det se ut som om huset ligger ved sjøen (huset til Dørnberger i Son, ligger helt nede ved sjøen).

Maleriet er flott, og litt ulikt Dørnberger synes jeg, som vel ble mest kjent for sine vinterbilder. Hans øvrige arbeider hvor personer var en del av motivet, er også etter min mening "mindre" godt utført i forhold til hva som er tilfelle på dette bildet. Røyken som siver rundt i rommet og lyset som strømmer inn vinduet og som treffer glassøyet på bordet, og spesielt pannen og skjegget til den eldste mannen innerst, er etter min mening i verdensklasse. Hva synes dere?

Hadde også vært flott om noen "her inne" kunne si litt om:
1. Motivet? Kjenner dere til liknende motiver? Hvem har evt Dørnberger vært inspirert av i dette motivet?
2. Hvor kan et maleri av slikt format ( 180X150cm) ha hengt tidligere? Museum?
3. Verdien på maleriet av Dørnberger, (gitt motiv, årstall, utførelse og størrelse)
4. Annet rundt maleren og/eller motivet som kunne være greit å vite?
Attachments
Detalj fra maleriet
Detalj fra maleriet
505EB3D0-B77B-46D0-BF21-32118C76EB41.jpeg (196.33 KiB) Viewed 770 times
Signatur
Signatur
82AD0D37-330E-42DA-A561-B560CA7D6BB2.jpeg (198.15 KiB) Viewed 770 times
Motivet
Motivet
D5236374-0417-4506-91B1-8DBFF7C66FCC.jpeg (345.23 KiB) Viewed 770 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kan noen si noe om dette bildet, verdi motiv etc?

Post by tho »

Etter hva jeg kan se er det to stoler som står tomme.
Ellers har jeg ikke noe å tilføre av opplysninger.
Post Reply

Return to “Malerier”