NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Numismatisk forum
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by Myntsamleren »

Endelig, etter 15 måneders arbeide og en bok på vei til prøvetrykking, går jeg for første gang ut med informasjon om den nye katalogen som snart er klar.

Beste Norske Middelaldermynter er planlagt i 5 deler og først ut er
IV - Norges storhetstid 1263-1319

Dette er en helt ny type katalog som i motsetning til tidligere kataloger har hovedfokus på det visuelle. Boken er meget rikt illustrert, nesten alle av de 86 sidene inneholder bilder. Med store og detaljerte bilder av hver mynttype kan alle detaljer av myntene studeres. Jeg kan love at det aldri før har vært sett en samling av så flotte mynter og det er
mange bilder som ikke tidligere har vært publisert. Flere nye oppdagelser er også å finne i boka.

Jeg legger ved lenke til noen utvalgte skjermbilder fra boka så dere kan få et inntrykk av hva som venter:
https://se.min-sky.no/share.html?uuid=8 ... 5e0109ed7c

Boka blir trykket i et meget begrenset opplag, og da opplagstall enda ikke er spikret så ønsker jeg å lodde stemningen her på forumet. Den som ønsker å reservere et eksemplar kan sende meg en e-post eller PM med tittel
"BNM-4 - Reservasjon" med navn + addresse + e-post.
Planen er å selge en liten del av opplaget selv straks den er trykket i slutten av november og deretter overlate salget til landets mynthandlere (ganske sikkert til en høyere pris).

Tilbakemeldinger om katalogen mottas gjerne.

Magne J.
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by SamleStian »

Dette var spennende, du får straks en PM fra meg :)
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by grenl.har »

Veldig flott tiltak. Må innrømme jeg har til tider brukt dine nettsider. Samler bl.a. norsk og skandinavisk middelalder mynt. Selv om det går lang tid i mellom hver gang det blir norsk mynt eldre enn Chr.IV.
Savner selvsagt en ny "grønn",(alle norske mynter fra dag en til en gang på nittitallet med “priser“) men får bruke gamle OM og OMG sine kataloger for priser.
Men uansett, jeg kommer helt sikkert til å bestille katalog hos deg. Bruker også Gard E. sin bok, men det blir spennende å se bildekvaliteten i dine kataloger. Det lover jo godt utifra eksempel som du viser!
hettas
Veteran
Posts: 14
Joined: 18 Aug 2008 19:03

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by hettas »

Veldig bra, PM er sendt og ser frem til den kommer i hus hos meg :)

Ha en fin lørdag
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by vn2hare »

Spennede. PM er sendt fra meg også.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by Samler »

Dette trenger de som har slike mynter. Kontakt tas.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by Myntsamleren »

Her er en liten oppdatering om katalogen:

Trykkeriet har lovet å ha boka ferdig på torsdag 26/11.

Jeg skal på på Oslo Myntgalleris auksjon den påfølgende helga og kan ta med bøker dit til alle som har bestillt og som ønsker å motta boka der. Slik kan du unngå forsendelseskostnader. Merk at jeg ikke kommer til å drive med salg der, du må ha bestillt og betalt boka på forhånd for å få den. Pengene må være på min konto senest 26/11.

Utsendelse av bøker via posten begynner mandag 30/11 for alle registrerte innbetalinger.

Alle som har reservert et eksemplar vil om kort tid motta betalingsinformasjon og informasjon om hvordan en kan bestille levering på auksjonen eller levering med posten.

Dette forhåndssalget avsluttes 30/11. Det er fremdeles noen eksemplar igjen.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by Stig Westerhus »

PM sendt, i god tid før 30/11
Spennende!
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Jærbuen
Posts: 124
Joined: 25 Feb 2009 07:59
Location: Jæren

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by Jærbuen »

Vill gjerne bastille 1 stykk
Klarer ikkje og sende pm
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by jba »

Jeg var heldig og fikk tak i et eksemplar på OMG auksjonen i går. En flott bok. Jeg håper du fortsetter dette arbeidet Magne. Veldig bra at det finnes idealister som deg :D

Tusen takk nok en gang.
MVH
JBA
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by Myntsamleren »

Jærbuen wrote:Klarer ikkje og sende pm
Klarer du ikke å lese PM heller ?
I så fall send meg en e-post til mjosefse@online.no
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by Olav K »

Jeg kan tiltre anbefalingene! Dette er blitt en flott bok, særlig vil jeg fremheve bildematerialet. Ikke bare er myntene gjengitt i naturlig størrelse som eller er vanlig i kataloger - her er de også i stor størrelse. Her har forfatteren lett opp de "beste" (dvs. peneste) eksemplarer i museer og samlinger og fått dem fotografert. Boken bør glede enhver myntinteressert uansett om han samler middelaldermynt eller ikke.
Josefsen har vært klar på at han bare vil produsere bind 1 til 3 hvis han får solgt nok av denne ( og nr. 5 som er under forberedelse) - så her må vi slå til.
Blir katalogserien komplett vil vi få høykvalitetskataloger som dekker heller Norges Mynthistorie; Josefsen fra 995 til 1483, Thesen fra 1449 til 1814, og Jornkris fra 1814 til vår tid.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by Myntsamleren »

Da er forhåndssalget på forumet over og bøker er pakket og klare for utsendelse i morgen, tirsdag.
Deretter sendes bøker til de mynthandlere som har bestillt, etter det har jeg kun noen få eksemplar igjen.
Jeg holder igjen de siste eksemplarene i et par dager til i tilfelle det skulle dukke opp noen etternølere,
men før uka er omme vil restopplaget gå til de mynthandlerene som har ytret ønske om flere bøker.

Det vil bli publisert en liste på myntsamleren.no over hvilke mynthandlere som selger boka.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by Flash »

Hvor stort er opplaget?
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: NY MYNTKATALOG: Beste Norske Middelaldermynter

Post by trygvem »

Boka kom med postmann i dag - så fine ! -faktisk over all forventning så nyydeliig !

Gleder oss til fortsettelsen av serien altså !
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”