CORSET HUSET på norske Oscar 5-ører

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

CORSET HUSET på norske Oscar 5-ører

Post by vestmar »

Kanskje ikke verken feilpreg eller variant, men en morsom kuriositet:

Jeg har i tidens løp kommet over et par norske 5-ører som er kontramarkert CORSET HUSET; en fra 1876 og en fra 1896.

ImageImageImageImage

Via google finner jeg bl.a. følgende artikkel av Peter Flensborg: Danske reklame kontramarkeringer på svenske og norske mønter.

Er det flere her på forumet som samler på slike, og som kanskje vet mer om dem?
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: CORSET HUSET på norske Oscar 5-ører

Post by Jørgen Sømod »

Det er en dansk polet beregnet til at aktivere automatdøre til lokummer eller closetter, som detr rettelig hed. Ordet closet var dog i manges øjne for vulgært, hvorfor det blev omskrevet til corset.
Denne polet har i bogen Poletter & Pengetegn bind 2 nr. 4706, hvor jeg har registreret årstallene 1875, 1876, 1878, 1896, 1899.
Poletter & Pengetegn 2. del, 222 sider, format A4, indbundet koster DKK350,-, til Norge incl. porto: DKK 400,-.
Bestillinger modtages på
numis@vip.cybercity.dk
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: CORSET HUSET på norske Oscar 5-ører

Post by vestmar »

Interessante opplysninger - takk, Sømod! Da har jeg lært noe på Samlerforum i dag også.

Jeg har også funnet en side på Dansk Mønt der du har beskrevet dette enda litt nærmere:

Små håndgribelige minder fra Korups have

Er det kjent hvor lenge disse dørlås-automatene med tilhørende poletter kan ha vært i bruk?
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: CORSET HUSET på norske Oscar 5-ører

Post by Jørgen Sømod »

De dukker op omkring 1901. Senere end 1899 og før 1902. Der kendes ingen overstemplinger i disse serier med årstal senere end 1905. I mange år troede man i samlerkredse, at det var reklamemønter i stil med visse udenlandske. Men, CORSETHUSET og CLOSETHUSET stod ikke i telefonbog eller vejviser. Andre var så små forretninger, at de ikke var kendt af alle og dertil, at adressen ikke var angivet på mønten. Jeg søgte da en fællesnævner for alle disse 5-ører og først da jeg blev klar over, at CLOSETHUSET ikke var et firma, men et lokum, gik det hele op for mig. Et af indslagene refererer til en cykelhandler her i nærheden af, hvor jeg bor og cykelhandleren eksisterede vist stadigvæk. Dagen efter, at jeg havde udtænkt brugen henvendte jeg mig til cykelhandleren, som på daværende tidspunkt havde haft forretningen i mere end 50 år og spurgte, om man i tidernes morgen havde beskæftiget sig med andet end cykler. Han fortalte nu, at dengang han overtog forretningen var der en dame, som fortalte ham, at hun havde samlet låse for hans forgænger. Det har selvfølgelig været sådanne automatlåse og cykelhandleren har reklameret for sig selv. Mønterne blev fortrinsvis brugt på trarverlige småhoteller og udskænkningssteder.
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”