8 Skilling 1727 HCM NM 37

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by samler607 »

Er det noen som vil gi en vurdering av kvaliteten på denne utifra bilder?
Jeg må ærlig innrømme at jeg ble positivt overrasket etter å ha motatt mynten i hånden.
Jeg vil prøve å beskrive mynten håndholdt, etter mitt syn, etter et par vurderinger av forumets brukere.

Mynt typen er vel etter min viten kjent for blankett uvær.
Så hadde satt pris på en tilbakemelding om kvalitet.
Attachments
revers.JPG
revers.JPG (257.29 KiB) Viewed 2113 times
advers.JPG
advers.JPG (349.27 KiB) Viewed 2113 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by svessien »

Jeg tenker umidelbart kvalitet 1. For mye slitasje på bokstavene til noe bedre.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by ramazotti »

I min samling ville den fått kv. 1.Jevn slitasje over det hele,og jeg finner ingen detaljer
som trekker den lengre opp på skalaen.

Det er mulig den har vert renset en gang for lenge siden,uten at jeg mener dette
forringer verdien. Fin mynt !
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by svessien »

ramazotti wrote: Det er mulig den har vert renset en gang for lenge siden,uten at jeg mener dette
forringer verdien. Fin mynt !
Kanskje litt sånn Salmiakk-skjær over den, ja. Men vanskelig å si ut fra bilder.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by samler607 »

Jeg tenkte ved første øyekast på bildene kv. 1 jeg også.
Men etter å ha holdt mynten, var jeg litt uenig i meg selv. Derfor spørsmålet kommer.
Revers:
KILLIN - DAN K - 1727 - H ( I teksten SKILLING DANSKE 1727 - HCM )
Er skarpere i preget håndholdt enn bildet viser mynten.
+ Ser ut som noe rester av pregeglans mellom KIL - DAN - 17 - H ( her er det også svak regnbuepatina rundt de nevnte bokstavene )
Advers ser det ut som noe pregeglans mellom DOMINUS og monogramet. Monogramet er pent, etter mitt øye, svakt preget krone.


Med dette så endte min vurdering på 1/1+ ( mulig jeg må arrestere meg selv og gå ned et hakk, men fint med andres meninger )

Så ut i fra bilder og min veke beskrivelse, kan det forsvares?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by svessien »

samler607 wrote: Med dette så endte min vurdering på 1/1+ ( mulig jeg må arrestere meg selv og gå ned et hakk, men fint med andres meninger )

Så ut i fra bilder og min veke beskrivelse, kan det forsvares?
Helt klart. Alle mine 1-mynter er også egentlig 1/1+. :)

Men, seriøst, dersom mynten gir et HELT annet inntrykk håndholdt, er det vel ikke så godt for oss å gradere den online, er det vel?
I alle tilfeller er det kjekt å se en som er fornøyd med en ny gammel mynt. :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by samler607 »

svessien wrote:
samler607 wrote: Med dette så endte min vurdering på 1/1+ ( mulig jeg må arrestere meg selv og gå ned et hakk, men fint med andres meninger )

Så ut i fra bilder og min veke beskrivelse, kan det forsvares?
Helt klart. Alle mine 1-mynter er også egentlig 1/1+. :)

Men, seriøst, dersom mynten gir et HELT annet inntrykk håndholdt, er det vel ikke så godt for oss å gradere den online, er det vel?
I alle tilfeller er det kjekt å se en som er fornøyd med en ny gammel mynt. :)
Det er så sant så sant :)
En har lett med å overgradere egne mynter, men sjeldent jeg får en positiv overraskelse når det kommer nye gamle mynter i posten, som du nevner.
Å gradere online er en skikkelig utfordring det, så ikke alltid lett :)
I hvertfall når det kommer til en halv grad osv.

Men men, alt i alt er jeg fornøyd med mynten, og det er ikke alltid jeg kan si :lol:

Og tusen takk for tilbakemeldinger.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by Ragnvald E. »

Jeg heller mer til svakt preg enn slitasje, så 1/1+ syns jeg nesten denne fortjener. Sammenlignet med de 3 av samme variant jeg har eid og håndholdt sniker nok denne seg inn på sølvplass! :wink:
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by kråketoppen »

Ragnvald E. wrote:Jeg heller mer til svakt preg enn slitasje, så 1/1+ syns jeg nesten denne fortjener. Sammenlignet med de 3 av samme variant jeg har eid og håndholdt sniker nok denne seg inn på sølvplass! :wink:

Er enig her om. :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by AMO Berg »

Jeg kan ikke se at denne mynten har noe særlig slitasje. Jeg har hatt denne i ca. kvalitet 01 tidligere, og denne typen er alltid svakt preget. Jeg synes 1/1+ er for strengt og sier 1+.
User avatar
Sølvskatten
Posts: 97
Joined: 23 Nov 2009 09:14
Location: Akershus

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by Sølvskatten »

samler607 wrote:Er det noen som vil gi en vurdering av kvaliteten på denne utifra bilder?
Jeg må ærlig innrømme at jeg ble positivt overrasket etter å ha motatt mynten i hånden.
Jeg vil prøve å beskrive mynten håndholdt, etter mitt syn, etter et par vurderinger av forumets brukere.

Mynt typen er vel etter min viten kjent for blankett uvær.
Så hadde satt pris på en tilbakemelding om kvalitet.

Her er mitt eksemplar kjøpt i Danmark som 1/1+
1727_1.JPG
1727_1.JPG (36.8 KiB) Viewed 1777 times
1727_2.JPG
1727_2.JPG (39.07 KiB) Viewed 1777 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by ramazotti »

Jeg kan ikke ønske bedre sammenligning,"sølvskatten" viser oss hvorfor diskusjonen fortsetter.
Jeg må nesten spørre ,har A.M.O .Berg mange slike i sin samling,eller kanskje Rangnvald E ?

Først fremviste mynt i denne tråden er et pent eksemplar,men jeg finner ingen høye topper som drar den opp av sumpen,den holder seg fint
som 1.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by AMO Berg »

Man skal ikke se etter høye topper på slike mynter. Man skal se på hvordan overflaten fremstår.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by AMO Berg »

Vi blir sikkert ikke enige om denne. :wink:

Når jeg ser bildene av samler607 sitt eksemplar, ser jeg bak det svake preget og den porøse blanketten, en mynt som ligger LITT nærmere sin opprinnelige tilstand enn den på Sølvskattens bilde. Men det er lov å være uenig med meg. :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by Olav K »

Er det ikke flott da, at vi kan være enige om å være uenige? Ramazotti hat gitt en god begunnelse for hvorfor han mener denne mynten kvalfiserer som 1, AMO Berg har gitt en god begunnelse for hvorfor han ikke er enig. Gradering er subjektivt. Jeg har ingen mening om denne konkrete mynten, og jeg våger meg skjelden på graderinger; for meg er "eye appeal" det viktige: Liker jeg mynten? Noen liker mora, andre liker dattera. Hva som er riktig fasit for en, er uriktig for en annen. Når flere begrunnede meninger kommer på bordet, får man velge de kriterier man selv vil vektlegge. Noen ganger kan meningsutveksling ende med at man blir enige - andre ganger ikke. Hva så? Det meste her i livet har ingen almengyldig fasit, hvorfor skal vi tro det har det innen numismatikken?
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”