8 Skilling 1727 HCM NM 37

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by ramazotti »

Olav K har uten tvil rett i en ting: Gradering er subjektivt,og heldigvis er det noen som liker både
mødre og døtre.

Om vi tar en nærmere titt på myntene som diskuteres,kan vi nok enes om at det er to forskjellige sølvbiter.Jeg tror også
at det ikke vil frembringe større diskusjon om jeg påstår(aller nådigst) at begge er slått med samme stempel på baksiden(revers).
Forsiden(advers) er ulike,men bare til en viss grad.

"Svakt preg" er en gjenganger ,ofte brukt som unnskyldning ved beskrivelse av en ellers sliten mynt.At hele mynten skulle være svakt preget,nei,det tror jeg ikke på.
Sølvskatten`s eksemplar er det klart beste ,kjøpt som 1/1+. Legg merke til stjerna til venstre for VIII,den er meget tydelig.Det vil således være underlig om samler607`s stykke,håndholdt eller ikke, skulle fremstå som en mynt med høyere gradering all den tid de er slått med samme stempel.

Jeg var freidig nok til å påstå at samler607`s mynt var renset en gang for lenge siden,gjerne en gang på 1800-tallet,og dette er noe jeg holder fast ved.Flatene ser ofte tiltalende ut da de gjenvinner sin patina ganske raskt,men detaljene kommer sjelden tilbake .(Det er vel bare en velkjent danske som fikser slikt)?

A.M.O. Berg er meget dyktig i sitt fag ,og jeg er en sta bukk.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by mynt01 »

Er det original myntglans på den første mynten, det er vel det store spørsmålet.
Den originale myntglansen kommer vel ikke tilbake om en kvalitet 1 mynt renses?
Skal bildene sammenlignes direkte burde de vel vært tatt med samme utstyr under samme forhold,
tenker da på eventuell tilstedeværelse av pregeglans.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by ramazotti »

Pregeglans ?
Renseglans ?

Det er ikke toppeksemplarer vi ser bilder av,"sølvskatten"s eksemplar er litt bedre enn snittet.Ingen av myntene
har pregeglans,men begge er samlerverdige.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by mynt01 »

ramazotti wrote:Pregeglans ?
Renseglans ?

Det er ikke toppeksemplarer vi ser bilder av,"sølvskatten"s eksemplar er litt bedre enn snittet.Ingen av myntene
har pregeglans,men begge er samlerverdige.
Du ser helt bort ifra beskrivelsen til Bilde?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by ramazotti »

mynt01 wrote:
ramazotti wrote:Pregeglans ?
Renseglans ?

Det er ikke toppeksemplarer vi ser bilder av,"sølvskatten"s eksemplar er litt bedre enn snittet.Ingen av myntene
har pregeglans,men begge er samlerverdige.
Du ser helt bort ifra beskrivelsen til Bilde?
Nei,selvfølgelig ikke.Den første vi ser har glans,men den stammer ikke fra preging.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by mynt01 »

ramazotti wrote:
mynt01 wrote:
ramazotti wrote:Pregeglans ?
Renseglans ?

Det er ikke toppeksemplarer vi ser bilder av,"sølvskatten"s eksemplar er litt bedre enn snittet.Ingen av myntene
har pregeglans,men begge er samlerverdige.
Du ser helt bort ifra beskrivelsen til Bilde?
Nei,selvfølgelig ikke.Den første vi ser har glans,men den stammer ikke fra preging.
At det ikke er rester av pregeglans som beskrevet til bilde, kan du se det på bilde? Eller det det pga av at det er en kvalitet 1 mynt?
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by Ragnvald E. »

Noen som kan fremvise et eksemplar som holder 1+ eller bedre av disse da, så får vi sett hvor listen skal legges....? For det var vel ikke slik at alle eksemplarene var 1'er mynter ved "fødselen", eller.......? :wink:
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by AMO Berg »

jeg kjøpte en slik på Oslo Mynthandel auksjon 56 november 2005, og jeg videresolgte den på Auction mars 2009. Den var vurdert 1+/01, og er veldig relevant å sammenligne med samler607 sitt eksemplar, da de var like i preget, etter det jeg husker. Mitt gamle eksemplar hadde ikke særlig bedre detaljer enn samler607 sin, men hadde en litt bedre overflate og tydligere rester av glans. En erfaren samler som hadde tatt mitt eksemplar i øyesyn syntes den var pen, og det ble en budrunde på den på OM 56, slik at det skal ikke mistenkes at denne var overvurdert. Jeg synes den lå nærmere 01 enn 1+, men det blir min subjektive vurdering. Hvis noen har bilder av denne så post dem gjerne her.

Fikk SMS fra en spesialsamler i går, som synes samler607 sitt eksemplar ligger i grenseland mellom 1/1+ og 1+, så vedkommende synes jeg er litt for snill, men støtter meg langt på vei i min argumentasjon. Oppfordrer vedkommende til å komme med sine argumenter her! :wink:

Forøvrig er det flott at vi kan være saklig uenige. :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by AMO Berg »

Olav K wrote:Gradering er subjektivt. Jeg har ingen mening om denne konkrete mynten, og jeg våger meg skjelden på graderinger; for meg er "eye appeal" det viktige: Liker jeg mynten? Noen liker mora, andre liker dattera.
Det er et viktig poeng. Jeg sier heller ikke at samler607 sitt eksemplar er et bedre kjøp enn Sølvskattens. Det er ikke gitt at jeg hadde foretrukket den jeg mener har høyest konserveringsgrad dersom jeg skulle by på en. Her ser vi to ganske ulike mynter med begge sine plusser og minuser.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by ramazotti »

Jeg har en i kvalitet 1,men får ikke lagt inn bilde da Trygvem har kjørt sin vei
med ledningen til fotoapparatet.Jeg får svinge meg en tur innom Jeløya en dag...

Mitt eksemplar er kjøpt privat,og er i samme tilstand som trådstarters. Samme slitasje,men null glans.
Jeg skall på ingen måte kalle med ekspert,men jeg samler 8-skillinger under Fredrik IV. Det har blitt flest av de med parykk,men føler
likevel at jeg er litt på hjemmebane her.

Tilbake til tidligere påstand: Myntene er slått med samme stempel på baksiden,er det ikke da litt underlig
at "sølvskatten"s eksemplar har bedre detaljer , men null glans ?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by AMO Berg »

Ut i fra bildene synes jeg det ser ut som Sølvskattens eksemplar har vært renset på et tidspunkt, derfor fraværet av glans. Men det er farlig å uttale seg for bastant her på grunnlag av bildene. Uansett er det ingen tvil om at Sølvskattens eks forsvarer sin kvalitetsgrad.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by mynt01 »

K i danske står rett under I i skilling på den ene ikke den andre.
Attachments
1727_1-horz.jpg
1727_1-horz.jpg (138.08 KiB) Viewed 980 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by svessien »

Ragnvald E. wrote:Noen som kan fremvise et eksemplar som holder 1+ eller bedre av disse da, så får vi sett hvor listen skal legges....? For det var vel ikke slik at alle eksemplarene var 1'er mynter ved "fødselen", eller.......? :wink:
Denne ble solgt som 1+ i sin tid. Ikke samme type, men det gir vel en ide om hvor landet ligger.

Image
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by samler607 »

svessien wrote:
Ragnvald E. wrote:Noen som kan fremvise et eksemplar som holder 1+ eller bedre av disse da, så får vi sett hvor listen skal legges....? For det var vel ikke slik at alle eksemplarene var 1'er mynter ved "fødselen", eller.......? :wink:
Denne ble solgt som 1+ i sin tid. Ikke samme type, men det gir vel en ide om hvor landet ligger.

Ikke helt enig i deg der, da f.eks. ved årgangsmynt, blir det å sammenligne 2 kr 1888 med f.eks. 1900
Har du bilde av samme type? all kvalitet er ønskelig å se bilder av.

Viser en av samme type fra trådstart, som en vurdert kv. 1 ( forøvrig av F.C. Moldenhauer )

Men det er ønskelig med flere bilder, hvor advers og revers kan sammenlignes.

Adversen til sølvskatten er lik min, skulle gjerne sett større bilder av din mynt sølvskatten, om det er mulig? Gjerne med høyere oppløsning.

Men å gradere mynter ut fra bilder, er vanskelig pga. bilde kvalitet, størrelse, belysning, fotografen ikke minst :)
Attachments
kv. 1.jpg
kv. 1.jpg (90.89 KiB) Viewed 877 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by svessien »

samler607: "Ikke helt enig i deg der, da f.eks. ved årgangsmynt, blir det å sammenligne 2 kr 1888 med f.eks. 1900
Har du bilde av samme type? all kvalitet er ønskelig å se bilder av.

Viser en av samme type fra trådstart, som en vurdert kv. 1 ( forøvrig av F.C. Moldenhauer )"

Jeg synes vel det er helt relevant å sammenligne en 2kr 1888 med en fra 1900, så lenge man husker at preget på 80-talls tokronene ofte er svakere enn på senere årganger.
Det er graden av slitasje som skal graderes. Jeg mener din mynt har for mye slitasje til å kunne kalles noe med 1+, og at det er en ren kvalitet 1. Den avbildede 8-skillingen min er en annen type, men du kan uansett se at det er en helt annen slitasjegrad. Den er gradert av OMH.
Frimerkehandlere har uten unntak lite troverdighet i min bok når det kommer til gradering av mynter, så det er for meg en ganske irrelevant sammenligning.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”