Oversikt over speciedalere 1767 & 1768

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Oversikt over speciedalere 1767 & 1768

Post by Jørgen Sømod »

"?" i min proveniensopstilling angiver, at det er et gætværk og videre at der gerne kan være en eller flere ejere imellem. Gætværker forstærkes efter min mening af møntens dårlige kvalitet. Dårlig i forhold til øvrige kendte eksemplarer.

Med henvisning til anden tråd om angivelse af kvalitetsgrader og undladelse deraf, ses det i min opstilling så ganske tydeligt, at kvalitetsangivelse er kun et spørgsmål om øjnene, der ser. Selv har jeg så vidt muligt altid undgået at meddele en sådan grad og hvis mønten er afbildet, skulle det vel heller ikke være nødvendigt.

Kongens myntkabinet købte ikke mønter på Devegges auktioner. Efter testamentarisk bestemmelse kunne samlingen før auktionen frit udtage, alt hvad den lystede.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Oversikt over speciedalere 1767 & 1768

Post by madsemann »

Jørgen Sømod wrote:"?" i min proveniensopstilling angiver, at det er et gætværk og videre at der gerne kan være en eller flere ejere imellem. Gætværker forstærkes efter min mening af møntens dårlige kvalitet. Dårlig i forhold til øvrige kendte eksemplarer.

Med henvisning til anden tråd om angivelse af kvalitetsgrader og undladelse deraf, ses det i min opstilling så ganske tydeligt, at kvalitetsangivelse er kun et spørgsmål om øjnene, der ser. Selv har jeg så vidt muligt altid undgået at meddele en sådan grad og hvis mønten er afbildet, skulle det vel heller ikke være nødvendigt.

Kongens myntkabinet købte ikke mønter på Devegges auktioner. Efter testamentarisk bestemmelse kunne samlingen før auktionen frit udtage, alt hvad den lystede.
Takk for oppklaring :-)
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Oversikt over speciedalere 1767 & 1768

Post by Stein Knutsen »

Hvis noen lurer på hvor mange mynter Univeritetets Myntkabinett ble tilkjent
i Devegges testament så er svaret 0.
For sitt hjemland hadde Ole Devegge lite til overs for og hvis jeg erindrer
riktig mente han at Norge og Nordmenn som generellt var "kulturløse".
Så de mynter fra Devegges samling som fant veien til UM,ja de måtte
det vennligst betales for.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Oversikt over speciedalere 1767 & 1768

Post by Michael Märcher »

Stein Knutsen wrote: For sitt hjemland hadde Ole Devegge lite til overs for og hvis jeg erindrer
riktig mente han at Norge og Nordmenn som generellt var "kulturløse".
Hej 'Stein Knutsen'
Af nysgerrighed: Har du mulighed for at uddybe ovenstående?

Mvh.
Michael
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Oversikt over speciedalere 1767 & 1768

Post by madsemann »

ABR 219 lot 335. Speciedaler 1768 S.1 kv 1 ingen bilde.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”