8 skilling gull

Her kan du diskutere online auksjoner.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

8 skilling gull

Post by Ole Christian »

kommer på omg 1. Noen som har noe som helst info om denne? Historikk, tidligere priser o.l. ??
omg1%20003.jpg
omg1%20003.jpg (53.7 KiB) Viewed 2477 times
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: 8 skilling gull

Post by peroenge »

Mente jeg hadde sett den før ja:
bilde1.jpg
bilde1.jpg (96.05 KiB) Viewed 2405 times
bilde2.jpg
bilde2.jpg (49.72 KiB) Viewed 2405 times
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 8 skilling gull

Post by jenskr »

Vel mynten er unik. Hvis man ser i NM 1976, så er den ikke med. Forfatterne var med andre ord ikke oppmerksom på denne mynten.
Men mynten ble utbudt på OMH 16 lot 297. Myntene hadde til da ligget i Johan Chr. Holm`s samling, og det er angitt i katalogen at mynten stammer fra Nygaards auksjon i januar 1781, ( i OMH 16, står det oppført at auksjonen var i 1780, men 1781 skal være det riktige). Myntens plassering mellom Nygaards auksjon og Holm redegjør jeg ikke for her. Men mynten fikk en hammerpris på kr. 39.000,-
Den ble så utbudt igjen på OMH 49 lot 398 med et utrop på kr. 60.000, og mynten fikk en hammerpris på kr. 105.000,-
Siden har den ikke vært ute i markedet. En numismatisk godbit, som det skal bli spennende å ta nærmere i øyensyn.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: 8 skilling gull

Post by Ole Christian »

Takk for svar. spennende mynt,
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 8 skilling gull

Post by bengt »

Men det er nå et gullavslag da, hører i alle fall ikke hjemme i en katalog over mynter (som NM 1976). Min personlige oppfatning av denne er at den er like spennende som norsk mynt overpreget på svensk mynt - de finnes, men er ikke egne "mynter" :-)
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 8 skilling gull

Post by Jørgen Sømod »

Jeg anser - med få undtagelser - de afslag, som er gjort på blanke blanketter for at være guldbarrer, mens de som er præget på andre mønter alle er turistsouvenir.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: 8 skilling gull

Post by Ole Christian »

Jørgen Sømod wrote:Jeg anser - med få undtagelser - de afslag, som er gjort på blanke blanketter for at være guldbarrer, mens de som er præget på andre mønter alle er turistsouvenir.
I såfall er vel verdien knappe 600 kroner. Åpenbart er det endel som er uenig med deg i det.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 8 skilling gull

Post by Jørgen Sømod »

Ole Christian: "I såfall er vel verdien knappe 600 kroner. Åpenbart er det endel som er uenig med deg i det."

Din konklusion på min kommentar er det argeligste vrøvl jeg længe har hørt.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 8 skilling gull

Post by madsemann »

Jørgen Sømod wrote:Ole Christian: "I såfall er vel verdien knappe 600 kroner. Åpenbart er det endel som er uenig med deg i det."

Din konklusion på min kommentar er det argeligste vrøvl jeg længe har hørt.
Hvordan kommer du frem til det Jørgen? Som gullbare ville den ikke hatt stort høyere verdi enn gullet. Mener du forøvrig at kopperavslag er kopperbarer, og sølvavslag er sølvbarer? Hvis ikke ønsker jeg at du utdyper hvorfor de i gull er det.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 8 skilling gull

Post by Jørgen Sømod »

De forskelige metallers afslag har hver deres egen mening og funktion. Læs først Hvid - Skilling - Øre p. 199-201. Så kan du bagefter vende tilbage, hvis du har yderligere spørgsmål.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 8 skilling gull

Post by jenskr »

bengt wrote:...... Min personlige oppfatning av denne er at den er like spennende som norsk mynt overpreget på svensk mynt ..." :-)
Den var drøy!! Men vi skal jo ikke alltid være enige.
bengt wrote:.. hører i alle fall ikke hjemme i en katalog over mynter (som NM 1976)...
...Og uenig!!
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 8 skilling gull

Post by jornkris »

madsemann wrote:Som gullbare ville den ikke hatt stort høyere verdi enn gullet.
Hadde den så mye mer verdi enn gullet i samtiden?
Ole Christian wrote: I såfall er vel verdien knappe 600 kroner.
Det betyr ikke at den skal verdsettes til gullverdi i dag. Uansett bakgrunn er den et spennende objekt.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 8 skilling gull

Post by bengt »

jenskr wrote:
bengt wrote:.. hører i alle fall ikke hjemme i en katalog over mynter (som NM 1976)...
...Og uenig!!
Er lov og ha forskjellige meninger, det er slik det blir diskusjoner av.

Mitt argument for at dette ikke er en mynt, og ergo ikke hører hjemme i noen katalog over mynter, er at det står preget "8 skilling" på den og selv når den ble preget antar jeg at den som fikk den preget ikke hadde planer å handle brød til 8 skilling med gjenstanden. I så fall er det ikke en 8 skilling mynt.

Vet ikke hva man skal kalle disse egentlig. Det er jo ikke en prøvemynt, for man lagde jo ikke prøvemynter av edlere metall? Kanskje man kan si at det er en forfalskning? - Sannsynligvis ikke fordi den tross alt er preget med ekte stempler, selv om det er på et annet metall. Så jeg antar at det kun er en souvenir laget enten av en person som jobbet på myntverket (i en høy stilling siden han kunne ta seg en slik frihet) til egen "samling", eller som en gave til en viktig person... Uansett ikke en mynt - i mine øyne :-)
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 8 skilling gull

Post by Jørgen Sømod »

I fald du havde læst Hvid Skilling Øre, (hvilket Olav K ikke anbefaler dig at gøre), havde du ikke argumenteret, som du gør.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 8 skilling gull

Post by Olav K »

Jørgen Sømod har i sin bok "Hvid-Skilling-Øre" s. 199-200 (som han viser til ovenfor) en interessant diskusjon om benevnelsen ( og fenomenet).
Det skal ha begynt med Christian V som i 1685 besøkte mynten i Kongsberg og der fikk slå en skillingmynt på en fransk Louis d'or, og derved fikk seg en suvenir.
Senere fikk besøkende adelsmenn lov til det samme. Slik jeg forstår JS mener han at den riktige betegnelsen på disse er jetonger - de er ikke mynter.
Når det gjelder tilsvarende "mynter" preget på blanke blanketter, noen enhver kunne få gjort ved å selv å levere inn råmaterialet i gull eller sølv - i.h.t. "placat av 2-desember 1782" - opphevet i 1795, vil JS kalle disse "barrer" de var verd sin metallvekt, stempelet f.eks. som her 8 skilling har ingen relevans for verdien.
Uansett hva de kalles er det ikke "mynter" i betydningen betalingsmiddel som viser sin verdi i sitt pålydende. (Jada, den finnes mynter som ikke har pålydende påskrevet).
T.H. Frogn og B. F. Brekke prøvde å kartlegge disse "myntene" og kalte dem "avslag" - noe som synes å gå igjen i auksjonskatalogene i den begrensede tid jeg har fulgt med.
Jeg synes "avslag" er er greit ord, en kopi utført i et annet metall enn originalen ( er metallet det samme vil vel "kopi"/ eller "restrike"/"nypreg" være et riktigere ord.)
Om man istedet velger å kalle dem suvenirmynter, barrer - eller bogusmynter for den slags skyld, er også greit så lange man gjør det klart hva man snakker om.
A kalle det "mynt" er etter mitt skjønn villedende. De har ingen plass i den offisielle myntrekke, mens det vil være presist å si at det er et avslag i gull av N.M. xx - eller jetong/barre slått med stempelet til N.M. xx.
PS. Jeg har nå sett JS' bemerkning ovenfor. Jeg har sagt det før, og kan gjerne gjenta det - boken er avgjort lesverdig. Men man skal være klar over, før man spanderer kr. 800 (+ porto?) at boken behandler mynthistoriens ytterkanter, og at av bokens 400 sider er det ca. 50 (JS' tall) som direkte berører Norge - ikke unaturlig når Norge tross alt numismatisk var i det forenede kongerikers periferi. Men vet man det - og kan bære over med JS' aldri hvilende pilkast mot reelle og innbildte fiender - så er det meget underholdning i boken.
Post Reply

Return to “Auksjoner”