Numisma / Kjetil Kvist

Numismatisk forum
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by SaccoMan »

Og alt dette startet vel med ei bok som ikke ble levert for noen år siden?
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by aashild123 »

Takk, Ramazotti!

Det gleder nok mange av oss å se at det finnes mer mellom mørke og lys.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Jeg skjønner meg ikke på ip adresser og slik. Men det er vel ganske åpenlyst at dette er en av karene hos Numisma. KK har jo indirekte verifisert dette for lenge siden!

Jeg er også overrasket over at dette blir bagatellisert. Som vist til tidligere, har andre fått slettet sine innlegg hvis det har vært mistanke om at mynten skulle selges eller var til salgs. (jfr Trygghandel) Her har en av karene i Numisma fremsnakket sin egen auksjon, og det anonymt. Men det er helt greit? Videre har personen anonymt vært kritisk til en av sine konkurrenter. Helt greit at det er litt skittkasting handlere i mellom, men ikke på denne måten. KK selv syntes jo også åpenbart lite om dette, til tross for at han ikke sa det selv.
Ingen ting av dette hadde vært noe veldig oppsiktsvekkende hvis det var en hvem som helst privatperson. Men det er en av lederne i en av landets ledende mynthandel. Da forventer i allefall jeg noe mer.

Uansett, jeg håper KK får en saftig bonus i år. For han har gått langt utover det som er forventet av en ansatt mtp å forsvare sine ledere.
Numismatikk
Posts: 42
Joined: 08 Sep 2010 15:09

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Numismatikk »

Vi har fulgt med på diskusjonen, og her er våre mening:

http://numismatikk.blogg.no/1340612292_ ... urett.html
Coin123
Posts: 37
Joined: 27 Apr 2012 11:49

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Coin123 »

Hei,

Sett fra litt avstand, synes jeg at dette først og fremst minner om en vendetta mot Kjetil Kvist. Her melder det seg på 4-5 personer, som alle sammen har vært i tydelig klammeri med Numisma tidligere, som kjører på med alt de har. Det er neppe tilfeldig... her ser de sitt snitt...korsfest, korsfest.

Sakens kjerne er selvsagt grei: Det kan se ut som Numisma er tatt med buksene nede. Litt flaut og litt teit og etisk ugreit. Og det skal SFs styringsorgan ta tak i og reagere på.

Men etter mitt skjønn rettferdiggjør ikke det hverken angrepsvinkelen til SW eller hylekoret og lynsjestemningen i etterkant. Når det dukker opp en sak i et moderator-team ("styringsorgan") hvor en av moderatorne har en rolle, skal han selvsagt utelukkes fra diskusjonen som inhabil, og resten av teamet diskutere saken og komme til en beslutning. Om det er å utestenge "nybegynner" eller reagere mot Numisma eller andre tiltak, er opp til dette teamet. Men det skal tas internt! Moderatoren som oppdaget dette tilfellet har istedet kringkastet saken rett ut på SF som en svær skandale, hvor hans tidligere meningsmotstandere blir hengt ut på direkten.

Når dette kastes ut på åpent forum, er vel ingen overrasket over at KK er raskt på banen med forsvar. Problemet er at den vanlige formen med eviglange argumenter passer dårlig i dette tilfellet, her ville nok korte, konkrete og ydmyke svar passet forsamlingen noe bedre. Hvert argument blir brukt som et nytt springbrett til nye spekulasjoner og anklager, i form av f.eks. "ved å svare har KK indirekte innrømmet at..." osv. Denne "kampen" kan du ikke vinne med argumenter...

Mitt syn er altså at denne diskusjonen burde vært tatt internt, "nybegynner" og Numisma burde fått en adekvat reaksjon og KK burde kort og godt sagt: "Det er ikke meg, og jeg kjenner ikke brukeren bak "nybegynner", og det er det jeg har å si om saken. Resten overlater jeg til styringsgruppa hvor jeg har meldt meg inhabil".
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by losset »

Må desverre si meg enig i denne meldingen til Coin123. Jeg liker ikke at man henger ut medlemmer på forumet i plenum. Dette kan dere ordne opp på kammerset.

Vi er voksne folk og selv er jeg ikke tilhenger av en offentlig huggestabbe.

Denne debatten kunne vi vært foruten.




Coin123 wrote:Hei,

Sett fra litt avstand, synes jeg at dette først og fremst minner om en vendetta mot Kjetil Kvist. Her melder det seg på 4-5 personer, som alle sammen har vært i tydelig klammeri med Numisma tidligere, som kjører på med alt de har. Det er neppe tilfeldig... her ser de sitt snitt...korsfest, korsfest.

Sakens kjerne er selvsagt grei: Det kan se ut som Numisma er tatt med buksene nede. Litt flaut og litt teit og etisk ugreit. Og det skal SFs styringsorgan ta tak i og reagere på.

Men etter mitt skjønn rettferdiggjør ikke det hverken angrepsvinkelen til SW eller hylekoret og lynsjestemningen i etterkant. Når det dukker opp en sak i et moderator-team ("styringsorgan") hvor en av moderatorne har en rolle, skal han selvsagt utelukkes fra diskusjonen som inhabil, og resten av teamet diskutere saken og komme til en beslutning. Om det er å utestenge "nybegynner" eller reagere mot Numisma eller andre tiltak, er opp til dette teamet. Men det skal tas internt! Moderatoren som oppdaget dette tilfellet har istedet kringkastet saken rett ut på SF som en svær skandale, hvor hans tidligere meningsmotstandere blir hengt ut på direkten.

Når dette kastes ut på åpent forum, er vel ingen overrasket over at KK er raskt på banen med forsvar. Problemet er at den vanlige formen med eviglange argumenter passer dårlig i dette tilfellet, her ville nok korte, konkrete og ydmyke svar passet forsamlingen noe bedre. Hvert argument blir brukt som et nytt springbrett til nye spekulasjoner og anklager, i form av f.eks. "ved å svare har KK indirekte innrømmet at..." osv. Denne "kampen" kan du ikke vinne med argumenter...

Mitt syn er altså at denne diskusjonen burde vært tatt internt, "nybegynner" og Numisma burde fått en adekvat reaksjon og KK burde kort og godt sagt: "Det er ikke meg, og jeg kjenner ikke brukeren bak "nybegynner", og det er det jeg har å si om saken. Resten overlater jeg til styringsgruppa hvor jeg har meldt meg inhabil".
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by bengt »

Nå er ikke jeg så mye på dette forumet, men denne tråden måtte jeg lese...

Så beviset er at en bruker x har 2 av sine 11 poster fra samme IP addresse som "noen" av postene til Kjetil. Og konklusjonen er at siden Kjetil sier at det ikke er seg så må det være Bjørn som har skrevet det?

Jeg har jobbet med datasikkerhet i 11 år, jeg har forelest i Computer Forensics og koder firewall drivere i kernel mode. Som "ekspert vitne" kan jeg derfor si: Slutt å tull da gutter...

Her er trygghandel sin post, og denne må bare få et svar:
trygghandel wrote:Dette er interessant, og kan trolig sammenfattes med at brukerne har logget inn på samme maskin :

En IP-adresse (av engelsk: Internet Protocol address) er en unik identifikator eller adresse som tildeles en enhet, f. eks. en PC eller en skriver i et TCP/IP-basert datanettverk. To enheter i et nettverk kan ikke ha samme adresse. Det mest kjente datanettverket som bruker IP-adresser er Internett.

En IP-adresse kan grovt sammenlignes med et telefonnummer: begge er et tall, en tallkode som telenettet bruker for å få fram teletrafikk til riktig adressat. Alle må ha en IP-adresse for å kommunisere over internett, på samme måte som man må ha et telefonnummer for å ringe og bli oppringt i telefonnettet.
Nei. En IP addresse kan ikke sammenlignes med et telefonnummer. Det kan sammenlignes med et kø lapp system... Hvis jeg er først på internett i dag får jeg kølapp (IP addresse) nummer 1, og så logger Kjetil seg på internett og da får han kølapp nummer 2. Hvis Kjetil i morgen logger seg på først så får han kølapp nummer 1, og jeg 2. Det betyr ikke at han og jeg er samme person - selv om vi har postet fra "kø lapp nummer 1" begge to...

Eller du kan si at det er som et telefonummer, hvor alle i hele landet bytter telefonummer hver uke...

Blir teit å bruke slike "folkelige" analogier, men litt mer teknisk korrekt er det noe som heter DHCP og NAT. Internt i et nettverk kontakter din datamaskin en DHCP server for å få en IP addresse. IP addressen din er lokalt for nettverket du sitter i, men du har ikke nødvendigvis samme IP addresse hver dag da den tildeles dynamisk. (Ofte har du det fordi som oftest rekker ingen andre maskiner å requeste en IP mellom tidspunktet hvor din IP expirer og maskinen din ber om en ny - hvis du har på maskinen hele tiden.) Men DHCP har ikke så mye å si, din lokale IP addresse er som oftest på 10.0.0.x, 172.17.0.x eller 192.168.0.x segmentet - som er en intern addresse. Problemet er at det finnes for mange datamaskiner i verdenen, og det er løst med NAT. Når min maskin går ut på nettverket står det en NAT ruter som har EN ekstern addresse ut til internett (den som blir logget her på forumet) og mange maskiner internt i nettverket. Denne ruter så trafikken mellom alle maskinene internt til en "public" ip addresse.

Resultatet av det er at for et forum som dette så kan to forskjellige kunder av (feks) Nextgentel fremstå som at de har samme IP addresse. Hvorfor; på grunn av NATing... Resultatet av det igjen er at uten å ha tilgang til NAT tabellene fra internet provideren, som politiet må ha en rettslig kjennelse for å få tilgang til, så har IP addressen på internett NULL forensic verdi...

Jeg sier ikke at antagelsene er feil. Jeg bare sier at antagelsene ikke er "forensicly sound". Og da koker det ned til en konspirasjonsteori, som kan være sann eller ikke. Men det at folk som ikke har noe erfaring med datamaskiner bruker IP addresser som ubestridelige bevis på noe som helst - Det er latterlig i mine øyne...
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by SaccoMan »

Flott oppsummert Bengt :!:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Myge »

Hva om man har epostadressen til Nybegynner?
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by trygghandel »

Jeg googlet IP adresse og fikk opp det som jeg har lagt inn. :) Sånn er det. Dette er ikke en diskusjon om hva definisjonen er på IP adresse er, slik at tråden ikke blir å omhandle det. Beklager at jeg forsøkte å imøtekomme de utrulig merkelige utsagn om at det kunne være naboen, eller kanskje tigerne i gaten :) Tar gjerne en diskusjon på hva som er rett og ikke og kan sjekke det ut og komme med et offesielt svar om det er ønskelig!
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Ole Christian »

Tipper nybegynners email er: nybegynner@hotmail.com. :D

Etter Bengts glittrende oppsummering kan jeg ikke forstå noe annet enn at "noen" skylder Kjetil Kvist/numisma en unnskyldning.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Ole Christian »

trygghandel wrote: jeg forsøkte å imøtekomme de utrulig merkelige utsagn om at det kunne være naboen, eller kanskje tigerne i gaten :)
Jeg kan ikke så mye om dette jeg heller men nå har jo Bengt fortalt oss at det kan være naboen. Eller meg, eller deg for den saks skyld. :lol:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by Myge »

Vi vet epostadressen. Pga dette burde Nybegynner selv stå frem. Det er ikke Kjetil eller Bård.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

Myge wrote:Vi vet epostadressen. Pga dette burde Nybegynner selv stå frem. Det er ikke Kjetil eller Bård.
Da setter jeg en 1000 lapp på at det er Bjørn!!!!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numisma / Kjetil Kvist

Post by madsemann »

madsemann wrote:
Myge wrote:Vi vet epostadressen. Pga dette burde Nybegynner selv stå frem. Det er ikke Kjetil eller Bård.
Da setter jeg en 1000 lapp på at det er Bjørn!!!!
Noen av tvilerene som vil vedde imot?
Locked

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”