Magnusson-penningen - ny mulighet

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Coin
Posts: 70
Joined: 16 Jan 2011 22:23

Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Coin »

User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Kjetil Kvist »

Det var da et friskt prisorlangende.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Ragnvald E. »

Startprisen er den samme summen jeg ble tilbudt den til for noen måneder siden...dette kan bli interessant..den som kjøper den kan få et problem...for ikke å snakke om selgeren, som kan bli økonomisk ansvarlig for det samme som salgssummen - om jeg saksøker! :wink: Det siste han skrev til meg var at han vurderte å kaste den ut på det jordet han fant den...
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by arnetech »

Jeg syns det er frekt av selger å prøve å selge den en gang til slik, bare fordi han ikke var fornøyd med første prisen.
Live long & prosper
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by madsemann »

arnetech wrote:Jeg syns det er frekt av selger å prøve å selge den en gang til slik, bare fordi han ikke var fornøyd med første prisen.
Må si meg enig i det.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Ragnvald E. »

Der er vi ved sakens kjerne gutter - etter hammerslag fant Kevin ut han han hadde solgt noe uten å få full pris! :lol: :lol: :lol:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Olav K »

Dette var interessant. Mynten har vært i myntkabinettet til vurdering. Hvis det var et unikt prøveavslag ville jeg tro at Gullbekk ville sikre den for kabinettet. Jeg har selv sett myntet underveis til kabinettet - den var uvanlig tjukk, men ellers pen. Om den var ekte ville den være så spesiell at utropte er beskjedent. Jeg er spent og nysgjerrig.
(p.t. På internettkafé).
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Ragnvald E. »

Kan jo være at det ikke fantes nok penger i budsjettet til å kjøpe den.... :wink:
Ellers kan det kanskje legges til at jeg har tilbudt selgeren å la Oslo Mynthandel legge den ut på auksjon og at vi i forkant fant en fordelingsnøkkel på salgssummen...det ville ha vært en fair ordning - etter min mening! :D
Esp3nn
Posts: 19
Joined: 13 Feb 2012 15:00

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Esp3nn »

Jeg håper myntkabinettet får denne, er der den hører hjemme. Ville vært utrolig gøy å sett denne mynten i levende live.
Mhv Espen
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Ragnvald E. »

Esp3nn wrote:Jeg håper myntkabinettet får denne, er der den hører hjemme. Ville vært utrolig gøy å sett denne mynten i levende live.
Tror det er lite aktuelt for selgeren, men for min egen del ville det ha vært helt greit - på tross av at jeg er rettmessig eier - juridisk og moralsk! :wink:
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by ramazotti »

Ragnvald E. wrote:
Esp3nn wrote:Jeg håper myntkabinettet får denne, er der den hører hjemme. Ville vært utrolig gøy å sett denne mynten i levende live.
Tror det er lite aktuelt for selgeren, men for min egen del ville det ha vært helt greit - på tross av at jeg er rettmessig eier - juridisk og moralsk! :wink:
Juridisk er du vel ikke rettmessig eier all den tid det er snakk om et jordfunn,der har den engelske stat førsterett.Moralsk sett blir det en litt annen greie....
Hvorfor denne nå kommer opp på en auksjon aner jeg ikke,jeg tror Gullbekk har midler til å hente den hjem om han hadde ønsket det.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Kjetil Kvist »

Jeg må si jeg lurer på om han har fått svaret "vi kan ikke si at den er ekte eller falsk" eller "vi mener den er ekte" fra professor Svein Gullbekk og Myntkabinettet.

Det finnes forøvrig samlere av norske middelaldermyter som er mer enn kapable til å kjøpe en slik mynt. Det er litt rart de ikke kaster seg på ...
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Ole Christian »

Mynten faller inn under englands "treasure act" lovgivning. Siden jeg selv har metallsøkt øya flere ganger tidligere kjenner jeg godt til denne. Dersom selger ikke har papirene (bl.a. eksport lisens) i orden blir det trøbbel både for selger og kjøper. Det er akkurat slik kultur kriminalitet loven er ment å hindre. Det sagt så er det jo ikke sikkert noen museum i England ville ha mynten, og det er da en relativt smal sak å få lisens. (Dog tar det fort vekk 4-5 måneder) Jeg betviler sterkt at dette er gjort.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Ragnvald E. »

ramazotti wrote:
Juridisk er du vel ikke rettmessig eier all den tid det er snakk om et jordfunn,der har den engelske stat førsterett.Moralsk sett blir det en litt annen greie....
Hvorfor denne nå kommer opp på en auksjon aner jeg ikke,jeg tror Gullbekk har midler til å hente den hjem om han hadde ønsket det.
Nåååh..sannsynligvis også juridisk fordi jeg allerede har fått tilslag på den, og den engelske stats førsterett forutsetter at det er en britisk mynt og at den er av sølv. Sølvinnholdet i denne mynten er uansett under den engelske definisjonen på sølvmynt! :wink:
Ekspertisen mener dessuten at det kan være et segl - og ikke en mynt; dette fordi den er mye tyngre enn penningene på den tiden.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Magnusson-penningen - ny mulighet

Post by Ole Christian »

Ragnvald E. wrote:
Nåååh..sannsynligvis også juridisk fordi jeg allerede har fått tilslag på den, og den engelske stats førsterett forutsetter at det er en britisk mynt og at den er av sølv. Sølvinnholdet i denne mynten er uansett under den engelske definisjonen på sølvmynt! :wink:
Ekspertisen mener dessuten at det kan være et segl - og ikke en mynt; dette fordi den er mye tyngre enn penningene på den tiden.
Det handler egentlig ikke om førsteretten, som mynt er den ikke definert som treasure uansett, men det endrer ikke det faktum at det må en eksport lisens til. Det nevner ikke kjøper med et ord.

Er det et segl/prøvemynt eller lignende faller den rett inn som treasure med en gang, og DA har den engelske stat førsteretten.

Nå bruker selger både ordlyden coin og trial piece om hverandre. Den ene er ikke treasure, men krever eksport lisens, den andre er 99% sikkert treasure, og ikke fullt så enkelt å få ut av landet lovlig.

Enslige myntfunn anses ikke som treasure uansett. Hvor de kommer fra spiller ingen rolle.

Her er det nok mange fallgruver for den eller de som vil bruke 10 000 pund.
Post Reply

Return to “Auksjoner”