I beste fall villedende!

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

I beste fall villedende!

Post by madsemann »

Med fare for å fremstå som min danske venn Morten, må jeg likevel få kommentere "analysen" Numisma har gjort på Jefimoken de prøver å selge. https://www.numisma.no/shop/article.php?id=60&from=0
Numisma skriver at forrige gang en Jefimok var til salgs i norge, var for 18 år siden. Når mynten Numisma nå prøver å selge kom for salg på Kuenker sin auksjon 209, sjekte jeg litt opp ifm med omsetninger av Jefimoker. Det er solgt ikke mindre en 3 stk i Norge innenfor disse 18 årene som det angivelig ikke er blitt omsatt Jefimokker i Norge.
Riktignok er 2 av dem solgt over disk hos en annen mynthandler i Oslo, men det er også omsatt en på offentlig auksjon. Nermere bestemt den 25 april 1998 på OMH 41 lot 311. Det er jo godt innenfor de 18 årene som det ikke har blitt solgt noen Jefimokker i Norge!?!
Da stiller jeg meg spørsmålet, er denne unik i privat eie? Når Numisma ikke en gang har funnet denne omsetningen som var for 14 år siden, på en auksjon man uten tvil bør gå igjennom før man lager en "analyse". Ja da er jeg ikke sikker på om jeg hadde stolt på sjeldenhetsanalysen av gjeldende mynt heller.

En annen ting må jo være hvordan denne nå selges. Det er ikke oppgitt pris på den, noe som selvfølgelig er deres rett å velge selv. Det er bare det at når denne ble solgt på Kuenker i mars for ca 160000,- nkr, viste "alle" om denne, inkludert de styrtrike russerene så vel som nordmennene. Og de var ikke villige til å gi mer. Etter hva jeg forstår fra en som har sjekket prisen, skal den nå være, (dog hemmelig) på 225000,-!!! Det er 65000 høyere en den forrige rekorden for en Jefimok, som førøvrig holdes av samme mynt.

Hvem var det som var grådig nå igjen? Jo det var vist meg!!!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: I beste fall villedende!

Post by Arve »

Du skriver generelt om jefimoker uten å nevne hvilke lands mynter de er basert på, Numisma skriver om jefimoker basert på norske mynter. Hva slags mynter er din analyse bygd på?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: I beste fall villedende!

Post by Arve »

Så kan vi se på din påstand om grådighet. Solgt i mars for 160 000 pluss salær regner jeg med? Da får vi 190 000. Så vil kjøper ha en fortjeneste på ca 5% ( hva er ellers vitsen med å selge?) og vi er oppe i 200 000. Hvis Numisma da greier seg med 12,5% for å selge denne videre (forutsatt at dine tall stemmer) så synes jeg det blir vanskelig å kalle det grådig. De skal jo tross alt leve av dette.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: I beste fall villedende!

Post by madsemann »

Hei Arve.
Hadde du tatt deg bryet med å sjekke henvisningen til Omh 41 ville du sett at det henvises til en Norsk jefimok! Det samme gjelder de to andre omsetningene. Som forøvrig ble kjøpt av norsk mynthandler på auksjon i USA og Tyskland. Til overmål var Numisma til stede når den Jefimokken som ble solgt på Kuenker 178 lot 8012 til en Norsk mynthandler. Det er faktisk dokumentert i en annen tråd her på forumet. Da burde de ha vist at den ble videresolgt, ikke sant?

Når det kommer til grådighet så var selvfølgelig summen inkludert salær. Hammerslaget på 18000 euro + 15% salær. På tiden var euroen ca 7,7 så vidt jeg husker. Da er det 65000 i fortjeneste som utgjør noe slik som 40%
Om det ikke er grådig, så er det i allefall sinssyt dyrt!!!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: I beste fall villedende!

Post by Arve »

Det er ikke meg som skal ha ansvaret for å sjekke dine kilder, men du som har ansvaret for å uttrykke deg klart. At prisen du opererer med er høy kan jeg være enig i, men det er markedet som bestemmer prisen. Det er meg bekjent ikke prisregulering på myntsalg i Norge.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: I beste fall villedende!

Post by madsemann »

Arve wrote:Det er ikke meg som skal ha ansvaret for å sjekke dine kilder, men du som har ansvaret for å uttrykke deg klart. At prisen du opererer med er høy kan jeg være enig i, men det er markedet som bestemmer prisen. Det er meg bekjent ikke prisregulering på myntsalg i Norge.
Jeg tok det for gitt at det var en selvfølge at jeg sammenlignet norske mynter med norske mynter. Det beklager jeg. Jeg viste jo også til en omsetning slik at det kunne verrifiseres ganske enklelt at det var norske mynter jeg pratet om. Du tok det for gitt at det ikke var det, slik du gjorde med summen, men det er helt greit. Jeg får være mer utfyllende neste gang.

Det er klart at det ikke er prisregulering på myntsalg, men når Numisma mener jeg er grådig, må jeg få kunne mene at de er det. Dette er jo akkurat slike ting man "tar" samlerhuset for, så jeg ville bare vise at det er andre også som selger dyrt hvis de kan.

Poenget var uansett at her har Numisma villedet i sin tekst, noe som får "NORSKE" jefimokker til å fremstå som sjeldnere enn de er. Da er det også som sagt tidligere et spørsmål om hvor unik denne er i privat eie. Jeg finner ikke andre, men så har jeg kun ca 1500 auksjoner å sammenligne med, og det finnes over 5000 å sjekke. Har Numisma gjort det mon tro?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: I beste fall villedende!

Post by Arve »

madsemann wrote:[
....Jeg tok det for gitt at det var en selvfølge at jeg sammenlignet norske mynter med norske mynter. Det beklager jeg. Jeg viste jo også til en omsetning slik at det kunne verrifiseres ganske enklelt at det var norske mynter jeg pratet om. Du tok det for gitt at det ikke var det, slik du gjorde med summen, men det er helt greit. Jeg får være mer utfyllende neste gang.....
Hvis du leser mine innlegg en gang til ser du at jeg ikke tok det for gitt at det ikke var norske mynter, jeg bare påpekte at du ikke hadde presisert hva du skrev om. Jeg tok heller ikke summen for gitt, jeg spurte om det var uten salær. Jeg er like klar på at jeg vil siteres korrekt som det du er. Da er diskusjonen ferdig fra min side, jeg skal se på TV og se det italienske landskapet gli forbi i noen timer. 8)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: I beste fall villedende!

Post by losset »

Denne jefimoken er laget av en norsk speciedaler fra 1634, preget i Christiania under kong Christian IV. Det er kjent ett annet eksemplar fra dette årstallet, og den ligger i Den kgl. Mønt- og Medaillesamling i København.

Kanskje gjøre deg flid i forarbeidet neste gang madsemann.

Hva med og gi Numisma et seriøst bud i det du ønsker å gi for denne?

Uansett flott mynt!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: I beste fall villedende!

Post by Olav K »

Gode Madsemann.
Jeg tror jeg på forumet, men i all fall i direkte mail har sagt at jeg synes det ar dumt av Numisma å bruke ordet "grådig", men jeg er også av de ekstremt få som er informert om hva du sendte til Numisma, og det ga ikke uttrykk for større klokskap for å si det mildt, meget mildt - på din side. At dine mailer også bar et sterkt bud om inntak av det som på litt sært juridisk kalles "Døyvande råder" (cfr. Vegtrafikkloven) er egentlig ingen unnskyldning. Hadde du lest salgsbetingelsene: 14 dagers angrerett, hadde du vel heller rettet skytset not de som fortjente det på 123.
Du og Numisma ble rævkjørt av "spøkefugler" som muligvis hadde større inntak av døyvande råder enn du, men du behøver ikke bli som klovnen i Trøndelag som aldri fikk boken sin (eller fikk han den likevel?) men aldri kan komme over det.
Jeg ser ikke bort fra at du kan ha et poeng med Jefimokken - men det blir fullstendig borte når du kobler det til dine egne brustne rekorddrømmer
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: I beste fall villedende!

Post by jenskr »

losset wrote:Denne jefimoken er laget av en norsk speciedaler fra 1634, preget i Christiania under kong Christian IV. Det er kjent ett annet eksemplar fra dette årstallet, og den ligger i Den kgl. Mønt- og Medaillesamling i København.

Kanskje gjøre deg flid i forarbeidet neste gang madsemann.

Hva med og gi Numisma et seriøst bud i det du ønsker å gi for denne?

Uansett flott mynt!
Vi tolker nok det innledende innlegget forskjellig Losset, og du skyter nok litt selv fra hofta. Slik jeg tolker madsemanns innledende post er følgende sitat fra Numisma Mynthandels side han sikter til. Sitatet er hentet fra teksten over bildet fra Numismas webside.

Sitat: En slik mynt er nå til salgs hos Numisma Mynthandel i Oslo. det er første gang på 18 år en slik mynt er til salgs i Norge. Sitat slutt.

Jeg skal ikke uttale meg om salg over disk, men jf. OMH auksjon 41 har nok madsemann et poeng.

De øvrige uttaelser har jeg ingen ting med, og kommenterer de følgelig ikke.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: I beste fall villedende!

Post by madsemann »

losset wrote:Denne jefimoken er laget av en norsk speciedaler fra 1634, preget i Christiania under kong Christian IV. Det er kjent ett annet eksemplar fra dette årstallet, og den ligger i Den kgl. Mønt- og Medaillesamling i København.

Kanskje gjøre deg flid i forarbeidet neste gang madsemann.

Hva med og gi Numisma et seriøst bud i det du ønsker å gi for denne?

Uansett flott mynt!
Som Jenskr skriver, har du tolket mitt innlegg feil. Numisma skriver at det ikke er omsatt en Norsk Jefimok på 18 år. Ikke at det ikke er omsatt en Norsk Jefimok fra 1634 i Norge på 18 år.
1634 var intill denne kom opp på Kuenker i mars, antatt unik. Og har dermed etter det JEG kjenner til, ALDRI vært omsatt i Norge. (Jeg vet ikke mao, men fant ikke noen omsetning av dette året i noen av mine kataloger akkurat nå.)

Det finnes etter det JEG kjenner til mellom 6 og 8 Norske jefimokker i privat eie. Vi vet at det er i allefall 19 årganger av Norske Speciedalere fra Chr IV som har blitt kontramarkert til Jefimokker. Det er totalt kjent en ca 22 Norske Jefimokker fra Chr IV. Det vil si at de fleste privateide Jefimokker i privat eie er unike i privat eie også.
For en mer nøyaktig gjennomgang av de forskjellige eksemplarene kan jeg henvise til oversikt i OMH sin auksjonskatalog nr 33 side 54 og 55. Her er alle til da kjente eksemplarer listet opp.
Så det er muligens du losset som må gjøre deg litt mer flid i forarbeidet?

Noe bud på denne Jefimokken fra meg blir det ikke, da denne var langt utenfor mitt budsjett allerede i mars.
Jeg er personlig ikke enig med ditt siste utsagn heller,da jeg ikke synes det er en flott mynt, da den er ødelagt i mine øyne. Men det blir subjektivt.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: I beste fall villedende!

Post by madsemann »

Olav K wrote:Gode Madsemann.
Jeg tror jeg på forumet, men i all fall i direkte mail har sagt at jeg synes det ar dumt av Numisma å bruke ordet "grådig", men jeg er også av de ekstremt få som er informert om hva du sendte til Numisma, og det ga ikke uttrykk for større klokskap for å si det mildt, meget mildt - på din side. At dine mailer også bar et sterkt bud om inntak av det som på litt sært juridisk kalles "Døyvande råder" (cfr. Vegtrafikkloven) er egentlig ingen unnskyldning. Hadde du lest salgsbetingelsene: 14 dagers angrerett, hadde du vel heller rettet skytset not de som fortjente det på 123.
Du og Numisma ble rævkjørt av "spøkefugler" som muligvis hadde større inntak av døyvande råder enn du, men du behøver ikke bli som klovnen i Trøndelag som aldri fikk boken sin (eller fikk han den likevel?) men aldri kan komme over det.
Jeg ser ikke bort fra at du kan ha et poeng med Jefimokken - men det blir fullstendig borte når du kobler det til dine egne brustne rekorddrømmer
Hei Olav :-)
Jeg kunne nok spart meg den siste kommentaren, men det ble for fristende :-) At jeg har skrevet noe i fylla i denne saken tidligere kan jeg ikke huske, men så er det ikke alt jeg husker fra når jeg er full heller da :-)
Den økonomiske biten ble en tillegsting, og det var ikke det jeg var mest opptatt av å diskutere. Men det er klart at det blir ett økonomisk aspekt uansett,da villedende analyser kan koste dyrt for kjøper.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: I beste fall villedende!

Post by MarkusLømo »

Jeg forstår ikke helt fascinasjonen for en mynt som den her. Dette er en ødelagt mynt i mine øyne. Men vi skal jo ikke alle samle på de samme tingene. Hvis det er noen her som er interessert, er det fra norsk perspektiv eller fordi dere samler Russland?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: I beste fall villedende!

Post by Olav K »

Hei Madsemann
jeg futtet litt fort av ovenfor, og når jeg leser det etterpå ble det skarpere enn ment. Sorry!
Det jeg prøvde å få frem er at gode poeng kan bli svekket når de blir ledsaget av gammalt gruff (det gjelder også der hvor gruffet er berettiget).
...og så svekker jeg mitt eget poeng med å snakke for meget om gruffet fra i fjor. Dumt av meg. :oops:
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: I beste fall villedende!

Post by Mineline »

Det overasker meg stadig at enkelte ikke kan legge ting bak seg .... men må ta det frem igjen ..... og igjen ..
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”