Nnf-nytt nr 2/3 2011

Numismatisk forum
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by madsemann »

Da sitter jeg med siste nummer av Nnf-nytt i hendene.
Jeg vil etter å ha lest litt, gi honør til redaksjonen. Nå var det i allefall i dette nummeret betraktelig mer å lese om norske mynter. Det er som det står i bladet, ca 90% av myntsamlere i Norge som samler norsk mynt. Det kan nok fortsatt bli enda bedre, men for en start. Jeg liker også det faktum at samlerforum er nevnt, ja faktisk mer enn en plass også.
Jeg likte spesielt godt artikkelen "Om å samle mynt"
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by aashild123 »

Hvor kan vi kjøpe dette bladet?
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by Knugen »

User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by Olav K »

Takk for hyggelige ord! Sånt blir jeg glad av.
Ja, vi skal fortsette å skrive om nyere norsk mynt - men samtidig prøve å dekke andre samlerområder. Som det kan anes av dette nummer vil vi også gi fyldigere dekning av auksjoner/"myntmarkedet". Vi har satt "av samlere - for samlere" som motto for å minne oss på hvem vi er og hva vi gjør.
Uansett kan vi alltid bli bedre.

aashild123: NNF-Nytt sendes medlemmer av NNF. Alle annonsører får 20 eks. dette kan de gjøre hva de vil med, gi det bort eller selge det for kr. 95. Redaksjonen arbeider med en abonnemnetsordning, men det skal gjennom styre og stell - og foreningen ønsker selvsagt ikke at folk skal melde seg ut og bare tegne seg for abonnement i stedet. Blir det noe av er jeg rimelig sikker på at vi vil fortelle det her.

Olav K
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by grenl.har »

Kan skrive under på madsemann sitt skryt av siste nummer :!: Mange og varierte artikler. Kan nevne i fleng; besøk hos nestor i samlermiljø Harald Salvesen (stor samler), "numismatiske Nøtter" (greide 14 av 30), kommentarer fra vårens auksjoner, Myntmester Meyers endelikt, og ikke minst artikkelen, det å samle mynt... ++ :D
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by aashild123 »

Skal bar si en t ing--
Savner de gamle...
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by ZZzzz »

Jeg savnet en anmeldelse av Jørgen Sømods bok: Hvid Skilling og Øre + forordninger. Hvor ble det av den?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by Kjetil Kvist »

ZZzzz wrote:Jeg savnet en anmeldelse av Jørgen Sømods bok: Hvid Skilling og Øre + forordninger. Hvor ble det av den?
Kommer i neste nummer, nemlig.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by ZZzzz »

Flott :D
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by madsemann »

Olav K wrote:Takk for hyggelige ord! Sånt blir jeg glad av.
Ja, vi skal fortsette å skrive om nyere norsk mynt - men samtidig prøve å dekke andre samlerområder. Som det kan anes av dette nummer vil vi også gi fyldigere dekning av auksjoner/"myntmarkedet". Vi har satt "av samlere - for samlere" som motto for å minne oss på hvem vi er og hva vi gjør.
Uansett kan vi alltid bli bedre.

aashild123: NNF-Nytt sendes medlemmer av NNF. Alle annonsører får 20 eks. dette kan de gjøre hva de vil med, gi det bort eller selge det for kr. 95. Redaksjonen arbeider med en abonnemnetsordning, men det skal gjennom styre og stell - og foreningen ønsker selvsagt ikke at folk skal melde seg ut og bare tegne seg for abonnement i stedet. Blir det noe av er jeg rimelig sikker på at vi vil fortelle det her.

Olav K
Bare sett løssalgsprisen/abbonomentet for 3/4 utgaver høyere enn det kontingenten er :-)
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by peroenge »

Se også en informativ og god artikkel av Olav Klingenberg som er lagt ut på NNF's nettsider.

Olav skriver:

"I NNF- Nytt har vi for tiden en serien ”Om å samle mynt” beregnet på dem som er ”ferske” i faget eller trenger oppdatering.
Som en referanseramme, vil jeg gi en særdeles kort oversikt over mynthistorien. Men det ville ta for stor plass i et blad som i utgangspunktet ikke skal ha mer en 36 sider. Derfor legges det ut her på nettsidene."


http://www.norsknum.org/Artikler/artikkel.htm
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by AMO Berg »

Olav K wrote:Redaksjonen arbeider med en abonnemnetsordning, men det skal gjennom styre og stell - og foreningen ønsker selvsagt ikke at folk skal melde seg ut og bare tegne seg for abonnement i stedet. Blir det noe av er jeg rimelig sikker på at vi vil fortelle det her.
Jeg er ikke medlem av NNF, men jeg kan tenke meg å betale for NNF-Nytt. Får håpe styre og stell tar en fornuftig avgjørelse på dette.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by grenl.har »

NNF nytt nr.4 kom i posten igår. Mange interessante artikler. Spesielt for oss med gryende interesse for antikken. eks. Besøk hos samler, Martin Schøyen. Heldige var de som var på besøk hos han. Det må vært som de beskrev. Unger i godtebutikk. Martin Schøyen må ha en av de mest interessante antikke samlinger av mynter i Norden.
Artikkelen "Om å samle mynt" veldig innformativt. Denne gang om romerske mynter. De "norske" samlerne var heller ikke glemt med både Chr.VI Speciedalere 1628 og stempelvarianter 50 ører 1918 også artikkel om norske pengesedler. + mye annet.

Savnet anmeldelse av Jørgen Sømods bok: Hvid Skilling og Øre + forordninger. Hvor ble det av den? (som ZZzzz nevnte tidligere) skulle vært med i dette nummer, ifølge K.K.? Kanskje neste nummer?

Men uansett masse interessante artikler :) :!:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by Olav K »

Alle bokanmeldelsene måtte "stå over" denne gang. Anmeldelse av Sømods bok er skrevet, men den er fra et norsk samlersynspunkt noe perifer - her er hovedsaklig danske rariteter. Mye morsomt, mye interessant, men dessverre ikke uten Sømodske personangrep. Et stort pluss for del II ( i eget bind) hvor han har funnet frem og gjengir kilder de færreste av oss ville oppsøke (enn si forstå - gotisk trykkskrift, og enda mer gotisk håndskrift er ikke lett å tyde for dagens lesere). Kommer Thesen/Gullbekk før jul, vil den blir prioritert, av den enkle grunn at innholdet, Norges mynter i "dansketiden" har større generell interesse enn rariteter i dansk mynthistorie - selv om de siste kan være meget underholdende.
Ellers takk for hyggelig tilbakemelding.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by grenl.har »

NNF-NYTT nr.1 2012. Kom i posten idag. Forventningen til innholdet er alltid høyt. Bladet hadde mange varierte og lærerike artikler. Mao, bladet skuffet ikke. Kan nevne noe;
-Artig artikkel om ”slabbing” av Carl 15. Speciedaler 1867 med Amerikanske øyne. (aldri brukt slabbing med lukket kapsel selv).
-Ikke minst et hyggelig møte med Madsemann (Mads Tjøtta) i form av intervju.
–Artikkel, utviklingen; Gullprisen og norske gullmynter.
–Om å samle mynt: Gresk mynt. For min egen del, midt i blinken da jeg har rota meg bort i også dette enorme samler feltet. Artikkelen gjør så interessen pirres enda mer!
-Kommentarer til mange av høstens auksjoner, spesiellt Oslo M. Auksjon nr.67
-Pluss mye mer.
– En må jo ha noe kritisk å komme med. (måtte leite med lys å lykter) Bokanmeldelsen til ”Hvid-skilling-øre” av Jørgen Sømod, kunne vært noe mer utfyllende. (Det er lett for meg å sitte på sidelinja)

NNF-NYTT er et tidsskrift man alltid leser fra perm til perm! :D
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”