Støtte til Sømod

Numismatisk forum
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Støtte til Sømod

Post by rega65 »

Jeg synes det er veldig trist at jørgen sømod ble utestengt for 3mnd p.g.a litt "humor" i en tråd,det trenger vel ikke være dønn seriøst hele tiden.Det er ikke mange her inne som besitter den kunnskapen han har, og som han villig deler med oss på forumet.Vet at dette stikker dypere enn bare siste inleggene hans.For meg virker det som at noen ikke takler at han sitter inne med mer kunnskap enn de noen gang kommer til å få og derfor benytter enhvær sjanse til å arrestere ham og helst få ham bort for alltid.i stedet for utestengelse burde han med sin kunnskap blitt opphøyet til "GULLMEDLEM" på samlerforum.Tror de fleste har lært veldig mye av Jørgen,og at han vil bli et stort tap for forumet.Dette er min mening da,og regner med at jeg nå blir både utestengt og innlegget slettet ganske snart. :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by AMO Berg »

rega65 wrote:Dette er min mening da,og regner med at jeg nå blir både utestengt og innlegget slettet ganske snart. :wink:
Det er jo litt avgjørende hvordan man har oppført seg tidligere hvis man skal bli utestengt rega65. :wink:

Det blir uansett ikke opp til meg å stenge deg ute, for jeg gav i går forumets ledelse beskjed om at jeg ønsker å fratre som moderator, og det er en avgjørelse jeg står ved.

Jeg ønsker alikevel forumet lykke til i fremtiden, for det er mange sympatiske brukere her, rega65 inkludert, som fortjener et velfungerende forum!
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Støtte til Sømod

Post by peroenge »

Synd at vi mister stadig flere forummedlemmer, frivillig eller ufrivillig. Numismatikere må være blant de største kranglefantene som finnes.....

Skulle ønske at dette handlet mer om å opplyse hverandre på en positiv måte, glede seg over andres "kupp" og at folk viste litt god gammeldags høflighet.

Jeg er redd forumet er på vei over i en kritisk fase. Vi er ikke flere numismatikere i dette landet enn at vi trenger alle som medlemmer. Hvem er ledelsen av forumet forresten?
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Støtte til Sømod

Post by Lagrinn »

Veit ikke helt hva jeg synest om saken det jeg veit er att jeg ikke likte det som blei gjort i quiz tråden, det virket på meg som ett hån mot personer med ett lavere kunnskapsnivå.

ellers har du rett i att Sømod er en kunnskapsrik mann, så lenge han ikke bare refererer til sine egne verker som såklart hele verden har liggende i samlingen sin.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Støtte til Sømod

Post by Femmern »

Støtter det Lagrinn skrev.
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Støtte til Sømod

Post by Christian H »

Jeg har hatt mange meninger om denne mannen, men har aldri uttalt meg. Her kommer en veldig kort kommentar:

Sømod virker som en kunnskapsrik mann, men makan til arrogant og cocky personlighet har jeg aldri møtt.

Greit at jeg ikke har all verdens kunnskap om mynt men jeg er her for å lære, og for meg har det i lengre tid virket som om han bare rakker ned på slike som meg.


Christian
Samlerområde: Skillinger fra 1700
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: Støtte til Sømod

Post by sundfar »

Jeg er enig i at man utestenger sabotører for kortere eller lengre tid, uansett hvor mye kunnskap de sitter inne med. Men jeg foreslår likevel at man nå legger denne debatten død, og avstår fra ytterligere kritikk mot en bruker som nå er avskåret fra å forsvare seg her på forumet.

Oppforderer derimot flere til å poste seriøse innlegg.
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Støtte til Sømod

Post by grenl.har »

Som nevnt over, miljøet er såpass lite at hver og en er viktig. Ønsker i utgangspunktet ikke å ta noe parti, da jeg har stor respekt og lært veldig mye av bl.a. av Jørgen S. og Kjetil K. sine innlegg. Selv unngår jeg alt som lukter av krangel eller drittkasting, men en heftig diskusjon på SAK på forumet det liker jeg.

Å utestenge er en vell drastisk "løsning". Så en viss støtte til rega65 og hans konklusjon er jeg enig i.

Hvis det er å ta parti, så støtter jeg rega65 :?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Støtte til Sømod

Post by madsemann »

Jeg gir min fulle støtte til moderatoren(e) som ga Sømod en velfortjent pause!!!

Jeg har truffet mange kunskapsrike mennesker i mitt relativt korte liv. Det er dog ingen som har oppført seg så barnslig, smålig og arrogant som Sømod. Men jeg er enig i at vi ikke skal diskutere en som ikke kan forsvare seg. Men jeg ville likevel vise min støtte til den/de som har tatt avgjørelsen. Sømod har tross alt fått gjentatte advarseler og vært utestengt en gang før. Dette var det eneste riktige, for å forsøke å få forumet på rett kjøl.

Vi skal også huske på at Sømod fremstod som stolt av å ha blitt kastet ut av Dansk Numismatisk forening. Det sier meg en hel del!!!
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Støtte til Sømod

Post by Stig Westerhus »

Jeg har fått en mail fra Jørgen Sømod hvor han ber meg poste en oppklaring. Jeg mener den er riktig i denne sammenhengen da enkelte går hardt ut mot vedkommende som ikke har anledning til å skrive oppklaringen selv.

Sitat;
--------
Stig, som moderator anmoder jeg dig om at bringe følgende indlæg fra mig på tråden "Støtte til Sømod"
Det er helt korrekt, at jeg for efterhånden 40 år siden blev kastet ud af Dansk Numismatisk Forening af den dengang værende bestyrelse. Det skyldes, at jeg opdagede, at de under en auktion fiflede med et auktionslot, som åbenbart ikke skulle gå til en bestemt køber, som så heller ikke fik det. Det fik mig til at råbe "auktionssvindel", hvilket medførte øjeblikkelig bortvisning.
Jeg har flere gange modtaget diskrete henvendelser om genoptagelse i denne forening, men har klart sagt nej. Jeg klarer mig glimrende uden.
At min bog "Svinske Historier" fra 1989 blotlagde et antal særdeles fremtrædende medlemmers gøren og laden, har siden ikke hjulpet på forholdet. Jeg har nu med flere bestyrelsesmedlemmer i DNF et venskabeligt forhold, men DNF diskuterer vi aldrig. De kender min indstilling.
--------
Sitat slutt.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Støtte til Sømod

Post by rega65 »

Hei A.m.o Berg,Håper ikke at du også slutter med dine andre interessante bidrag på forumet bla proviens-analysene osv,her har du gjort en veldig god jobb. :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Støtte til Sømod

Post by vivavegas »

Jeg har lenge hatt og har fremdeles holdningen at man skal bruke utestengelse hyppigere enn det som til nå har vært gjort.

Jeg har ikke finlest Sømods sine svar, men har tiltro til at rett avgjørelse er fattet.

Som tidligere nevnt så har alle forum jeg er inne på til nå hatt en strengere praksis ifht. dette. Dvs. de har mye hyppigere stengt ute brukere for kortere og lengre tid (samt for godt) og jeg mener at Samlerforum for lenge har vært for lite strenge.

Slik at jeg mener det er udramatisk hvis man skulle ende i en situasjon hvor det er 1-2 stk. som pr. år blir utestengt.

Selvsagt kan man miste ressurspersoner, men erfaringsmessig så dukker det nye opp og ting utvikler seg ofte annerledes (samt ofte til det bedre) når andre personer igjen forsvinner.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Støtte til Sømod

Post by Femmern »

Når det gjelder innlegg som er over kanten. Kan ikke de innleggene få stå eller de modereres slik at de andre forstår hvorfor noen blir utestengt istede for å slette dem helt?
Er det grov sjikanering så er det greit at de fordufter i søppelbøtta.

Å være moderator er jo ikke noe for enhver. Hvordan tolke om det er spøk eller mer alvorlig, mobbing osv av erfaring.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Støtte til Sømod

Post by hertervig »

At det er to av forumets mest kunnskapsrike debattanter som nå er utestengt for en periode er helt klart beklagelig. At moderatorene ikke kan skille på forumets medlemmer når det gjelder regler og forskrifter må imidlertid være dette forhold overordnet. Vi må alle behandles likt.

Så er det jo det da, at når de tre månedene er vel overstått så vil vi svært gjerne at de to angjeldende ser det som både hyggelig og mulig å vende tilbake til forumet. Vi ønsker ikke å miste dem hverken som personer eller kunnskapen deres som de deler med oss i rikelig monn som nevnt tidligere i tråden.

Så inviterer til støtte for å ønske de to utestengte velkommem tilbake i januar.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Støtte til Sømod

Post by rega65 »

Håper også de kommer tilbake etter endt "soning" men må si jeg er litt usikker på det. :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”