50 øre 2011 variant?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

50 øre 2011 variant?

Post by bingo »

Jeg fikk en mulig variant av 50 øre 2011 i dag. 11 i 2011 er speilvendt.

Image

Får dessverre ikke tatt bedre bilde, men håper at det syns. Har noen andre sett denne varianten før?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Jørgen Sømod »

Det er vel nynorsk, hvor alt skal laves om.
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by PENGEBINGEN »

Denne må legges til side før det er for sent. :lol: Det er sikkert en variant uten at jeg med sikkerhet kan påstå det. Har ikke sjekket denne typen mynt for varianter. :mrgreen: Jeg deler din interesse for avvik fra normalen på mynter, noe ikke mange andre samlere gjør ennå. :mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Femmern »

En liten spøk?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Jørgen Sømod »

Hvad snakker du om?
Attachments
1234.jpg
1234.jpg (67.85 KiB) Viewed 4456 times
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by PENGEBINGEN »

Om det skal være slik at man bedriver bildemanipulasjon på et forum for å få litt "action", så melder jeg meg for fremtiden ut av enhver diskusjon rundt eventuelle varianter. Jeg har over 500 mynter med forskjellige avvik - de fleste norske - men som ikke alle som èn kan kalles for varianter pr. definisjon. Dette er bare min hobby, og den kan være morsom året rundt. Trygve Haugens hefte er mangelfullt, men nyttig for nybegynnere. Selvfølgelig kommer det til nye "varianter" eller avvik stadig vekk. Man bestemmer selv hvor grensen går for sin egen samling. Men grensen for å poste innlegg som ikke har rot i virkeligheten er her nådd.
Jeg er seriøs med en morsom hobby, men slike tråder hører ikke hjemme på dette forumet annet enn under kategori "Skytebanen" som er beregnet for de som har skjulte komiske talenter, om det viser seg at dette var et komisk villskudd - som sagt uten rot i virkeligheten - basert på moderne fototeknologi.
:mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by bingo »

Femmern wrote:En liten spøk?
Dette er ingen spøk fra min side. Dersom du tror bildet av 50 øringen er manipulert tar du feil. Jeg spøker ikke med slikt.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Femmern »

Mynten så bare så gammel ut i fargen så jeg antok at det kunne være det, derfor ble jeg ble litt i tvil og satt et spørsmålstegn :)
Antar at den første modellen var feil da??
User avatar
Sølvskatten
Posts: 97
Joined: 23 Nov 2009 09:14
Location: Akershus

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Sølvskatten »

PENGEBINGEN wrote:Om det skal være slik at man bedriver bildemanipulasjon på et forum for å få litt "action", så melder jeg meg for fremtiden ut av enhver diskusjon rundt eventuelle varianter. Jeg har over 500 mynter med forskjellige avvik - de fleste norske - men som ikke alle som èn kan kalles for varianter pr. definisjon. Dette er bare min hobby, og den kan være morsom året rundt. Trygve Haugens hefte er mangelfullt, men nyttig for nybegynnere. Selvfølgelig kommer det til nye "varianter" eller avvik stadig vekk. Man bestemmer selv hvor grensen går for sin egen samling. Men grensen for å poste innlegg som ikke har rot i virkeligheten er her nådd.
Jeg er seriøs med en morsom hobby, men slike tråder hører ikke hjemme på dette forumet annet enn under kategori "Skytebanen" som er beregnet for de som har skjulte komiske talenter, om det viser seg at dette var et komisk villskudd - som sagt uten rot i virkeligheten - basert på moderne fototeknologi.
:mrgreen:
Jeg kan bare legge til at Trygve Haugens egen variantsamling selges på OMH sin høstauksjon 2011.

Lykke til!
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by bingo »

Femmern wrote:Mynten så bare så gammel ut i fargen så jeg antok at det kunne være det, derfor ble jeg ble litt i tvil og satt et spørsmålstegn :)
Antar at den første modellen var feil da??
Jeg forstår. Mynten er like blank og fin som andre 2011-mynter, men jeg har som sagt ikke fått tatt et skikkelig bilde, men kun scannet i 600 dpi. Har bare et pocketkamera som ikke tar gode nok bilder.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Jørgen Sømod »

De burde have meget røde ører. Men måske er de så hårdhudede, at den slags preller af på dem.
Og de skammer sig åbenbart slet ikke.
User avatar
Runju
Posts: 111
Joined: 11 Aug 2009 23:07

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Runju »

hvis jeg leser notatet fra Norges bank riktig, så har de bestilt 10 mill, 8 mill speilvendt og 2 mill med riktig 11-tall?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Kjetil Kvist »

Alle jeg har sett og solgt har hatt riktig årstall.

Men jeg vil gjerne ha en med speilvendt årstall.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Thomas B »

De har ikke bestilt 8 mill med feil. De har bestilt 10 mill og fått 8 mill med feil.

Hvordan er det egentlig mulig å lage en sånn feil?
Og så produsere så mange uten å merke det.
Snakk om dårlig kvalitet på hva myntverket gjør.
Det eneste de er opptatt av er å pushe samlerhusjuggelet.
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”