Royal hopenhage Juleplatte 1908- forfalskning i Japan!

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Royal hopenhage Juleplatte 1908- forfalskning i Japan!

Post by vingen »

Hei! For en tid siden arvet jeg en juleplatte RC 1908.Forsøkte først å selge den på Finn-men trakk den da jeg ønsket å beholde den. Surfet litt på nettet i dag for å se hva den selges for,og kom da over en side fra Japan. Der er det noen som prøver å selge "min" platte ,samme produksjonsnummer,for 10 000 dollar! Her er det tydeligvis noen som prøver å selge "katta i sekken". Er det noen som har erfaring med dette,og har evt. råd om hva jeg skal gjøre slik at ingen blir rundlurt??? ER takknemmelig for tilbakemeldinger :)
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Royal hopenhage Juleplatte 1908- forfalskning i Japan!

Post by Lagrinn »

vingen wrote:Hei! For en tid siden arvet jeg en juleplatte RC 1908.Forsøkte først å selge den på Finn-men trakk den da jeg ønsket å beholde den. Surfet litt på nettet i dag for å se hva den selges for,og kom da over en side fra Japan. Der er det noen som prøver å selge "min" platte ,samme produksjonsnummer,for 10 000 dollar! Her er det tydeligvis noen som prøver å selge "katta i sekken". Er det noen som har erfaring med dette,og har evt. råd om hva jeg skal gjøre slik at ingen blir rundlurt??? ER takknemmelig for tilbakemeldinger :)
Legg ut en link til siden her også sender du en mail til det aktuelle nettstedet den selges og forklarer situasjonen, tror det er en grei start i allefall :)
Banden
Posts: 4
Joined: 13 Jul 2011 20:39

Re: Royal hopenhage Juleplatte 1908- forfalskning i Japan!

Post by Banden »

Usikker på hva du mener med "samme produksjonsnummer"? Det vanlige er vel å merke med modellnummer trykket i formen og dekornummer i emaljen, ingen av disse er vel unike?

Scandinavian design er relativt populært i Japan og går for ganske stive priser der borte. Ser prisene varierer fra $3500-$7500 på de fatene jeg finner med litt søking her og der, men veldig få har baksiden avbildet.


Banden
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Royal hopenhage Juleplatte 1908- forfalskning i Japan!

Post by vingen »

Jeg har siden inlegget mitt funnet ut ,at det som jeg fikk vite var produksjonsnummer,viser seg å være den som har malt platten sitt signaturnummer! så nå vet jeg-vi ,at det iallefall finnes to platter malt av samme,en i Japan og en i Norge!Og at begge er originaler.
fangan
Posts: 1
Joined: 12 Oct 2011 00:41

Re: Royal hopenhage Juleplatte 1908- forfalskning i Japan!

Post by fangan »

fant du ut noen pris på det fatet til slutt da?
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Royal hopenhage Juleplatte 1908- forfalskning i Japan!

Post by vingen »

Ja!
Selges for 10.000 dollar i Japan
rundt 5000 dollar i USA
26-30 000 kroner i Danmark...

skulle bodd i Japan :)
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Royal hopenhage Juleplatte 1908- forfalskning i Japan!

Post by Femmern »

Du er sikkert kjent med denne siden http://www.jamiri.dk/Royal-Copenhagen-12.htm :D
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Royal hopenhage Juleplatte 1908- forfalskning i Japan!

Post by kråketoppen »

Bra side, men kunne ikke finne priser?
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Royal hopenhage Juleplatte 1908- forfalskning i Japan!

Post by Femmern »

Priser linkes videre nesten i toppen, seks felt der med tre danske flagg.
http://www.klosterkaelderen.dk/katindex.asp?kukat=2336
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”