Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

Da tar jeg et spørsmål jeg ikke vet svaret på selv: Hvem designet den norske 25 øren 1896-1904?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Svaret er nok Ivar Throndsen, en mange mener er Norges største myntgravør gjennom tidene.
En del av veteranene her inne vil nok mene at ditt spørsmål er banalt, "Alle" kjenner jo til Throndsens mynter ( og medaljer - der fikk han virkelig utfolde seg). Det er bare det at de skrifter hvor du lett finner dette, forlengst er utsolgt fra forlaget. Noe finner du på antikvariat, og mulig på et velassortert bibliotek - men jeg vil også gjette at mange har hørt om Throndsen av andre f,eks. i myntklubber.
Bor du slik til at du har en myntklubb innen rimelig avstand - ta kontakt med dem, eller spør her hvordan du skal ta kontakt. Myntklubber er nyttige steder, du treffer likesinnede, og du kan lære. Mynter - som så meget annet, blir morsommere jo mer du vet.
Når det gjelder litteratur om norsk mynt, venter "alle" på at Thesen/Gulbekk skal utgi sitt lenge varslede verk om Norges mynter fra 1536 til 1814.
Det er - i følge forfatterne - nesten ferdig (og har vært det en stund), men de mangler stadig litt - og myntprisene endrer seg ( meningen er å utgi det som en "katalog" ala Norges Mynter 1814-2010, bare "bedre").
Nytt spørsmål: Det får komme i morgen.
Olav K
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Spørsmålet kommer nå, men svaret sjekkes ikke før i morgen.
Dannebrog er navnet på det danske flagg, og flagget har gitt navn til en av Danmarks gjeveste ordener. Har denne orden vært avbildet på en norsk mynt, og tilfelle hvilken (hvilke).

Mens vi venter på myntsamlernes hakkespettbok
Olav K
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Den er fra 1723
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Men hvilken?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Den med hesten på den anden side
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Hvis du også skal have katalognummer, så har den Hjelmstjerne 13.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Når blev elefanten Danebrog?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Der er både elefantorden og dannebrogsorden på mønten.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Etter å ha bladd i Sieg's; kan det være 1 krone 1683 (NM 78) og 8 skilling 1685 (NM 124) ?????
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Da må jeg jo deg rett, selvom det fra Chr. V s mynter 1683 (krone) 1684 og 85 (16 og 8 skilling) jeg hadde i tankene.
Olav k
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

"Selvom" var myntet på Jørgen Sømod - du tenkte som meg Askeladden

Olav K
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Det fremgår ikke tydeligt på mønterne 1683-1685, at det er ordenen der henvises til. Skønt det erklæres, at ordenen har en urgammel oprindelse, da er det først i 1693, den blev almindelig indført.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Myntene du (Olav K) og jeg tenkte på ble jo preget før den som Sømod nevner. Dessuten finnes vel Dannebrog også på en gullmynt fra 1684 og -85 (side 414 i siste Sieg-kat.)

For meg er det helt ok at Sømod lager ny oppgave da jeg føler at jeg som regel er bedre til å løse enn å lage.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Olav K: Havde du spugt om et Dannebrogskors, da havde dit spørgsmål i forhold til dine tanker været korrekt.
Du spurgte og du fik af mig et korrekt svar. At dette så ikke stemte med mmed din misopfattelse, er ikke mit problem, men dit.
Dernæst skulle du spille smart med at spørge Når blev elefanten Danebrog?
At du åbenbart ikke har øjne i hovedet, er heller ikke mit problem.
Og til Askeladd: Du svarede forkert. At dit svar så passede Olav K, gør ikke sagen bedre.
Og din tro, at du vandt pinden, men allernådigst overgiver den til mig, ser jeg som en nærmest utilgivelig frækhed.

Så jeg vil hellere sige, at hele spørgsmålet er annulleret som følge af Olav K's ukyndighed og at han må stille et andet og denne gang korrekt formuleret spørgsmål.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”