Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Knugen »

as2o3 wrote:
Olav K wrote:Ja,ja - da aner det meg at du er ute etter "lykketiøringen" til Skrue Mc. Duck eller "Lucky dime" for Scrooghe MacDuck. Ikke helt i numismatikkens kjerneområde men o.k. tatt i betrakning det alvor som ellers preger denne tråden.
:wink: Olav
Helt rett, selv om jeg fortsatt mangler mannen bak mynten. Trodde spørsmålet var så banalt at det ville bli løst på et par timer, men dere tok det litt for seriøst...

Knugen; mener du virkelig at det finnes en dime som er mer berømt enn denne? :wink:
Ja, for jeg har leste lite Donald Duck. Gikk helst i Fantomet, Billy og KK samt andre blader.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

Jeg mener at Skrues tiøring er en dime fra 1875. Den fikk han da han pusset skoene til en grøftegraver i hjembyen i Skotland. Han følte seg snytt der og da, men den gav ham i det samme inspirasjon.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Designer: Carl Barks?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Tja, nå blir det igjen vanskelig. Hvis herr Skrue har fått mynten i Skotland, så er vel sannsynligheten for at det var en dime ( 10 cent ) liten, siden den lokale småmynt var pennies. Men var det en dime, så er sannsynligheten stor for at designeren var Christian Gobrecht, som sto for de forskjellige utgavene av "Seated Liberty" fra 1837 til 1891. Men var giveren en hjemvendt skotskamerikaner, kan det ha vært en gammel og i Skotland verdiløs Draped Bust av Robert Scot eller Liberty Cap av John Reich. Selv er jeg tilbøyelig til å satse på Scot (p.g.a. navnet) - men her kreves seriøs forskning!

Olav K
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Beklager, at jeg kom til at hoppe med på den. - Skrue hedder i Danmark Joakim von And.

MG04 Sengesorger (der IKKE er skrevet af Barks) nævnes det, at den unge Joakim startede som skopudserdreng. Dette er således hans første betalte job. Men hans pris for at pudse sko var 5 cents, så han kan ikke have modtaget en Dime, da han startede, idet han på det tidspunkt ikke ville have haft nogen byttepenge! Han kan kun have fået en Dime, hvis han pudsede to mænds sko samtidig...
I et brev dateret den 31. marts 1991 skrev Barks til Don Rosa om oprindelsen til Joakim's første Dime: Jeg mener, at jeg nævnte et sted i en tidlig historie, at han tjente denne mønt ved at pudse en mands meget mudrede sko. Jeg ville ønske, at jeg kunne huske heftenummeret osv. Var kunden en minearbejder? En fin herre? En bankier? Jeg erindrer det ikke...
Men desværre - Barks husker forkert. Han har aldrig nævnt præcist, hvordan og hvornår Joakim fik sin Dime

http://www.cbarks.dk/lykkeskillingen.htm
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Jørgen Sømod har gitt oss løsningen. Går man til bunnen av den side han viser til ("mønten") så vises de eneste kjente tegningene av mynten, her kan man med litt flid se stjerner i randen og omrisset av en ørn på hver sin tegning. Den eneste dime som har hatt stjerner (varierende antall) i adversranden og samtidig en ørn på reversen er the "Draped Bust Dime" designet av Robert Scot. Riktignok ble den siste preget i 1807, definitivt før Skrues tid, men den kan jo fortsatt ha sirkulert 80-90 år senere, sølvinnholdet i Draped bust var lavere (.892) enn i Seated Liberty ( .900) og husker jeg riktig er det etter Greshams lov at "dårligere" penger sirkulerer lenger enn "gode" (som folk vil spare på).
Olav K
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

Arve wrote:Designer: Carl Barks?
Siden jeg satt "designer" i klammer var dette løsningen jeg var på jakt etter, men bonuspoeng til Olav K og Jørgen Sømod for morsom trivia! Både Uncle Scrooge og "Number One Dime" har Barks som skaper, publisert i hhv. 1947 og 1953 (ifølge Wikipedia), men historen fra 1953 ikke sier noe om hvordan har fikk tak i den.

Arve tar neste spørsmål!

(...og skulle noen ha lyst til å lese Doanld ligger hele Don Rosa's "The Life and Times of Scrooge McDuck" på nettet, inkludert hans versjon av hvordan Skrue fikk tiøren.)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

34Bri.jpg
34Bri.jpg (57.06 KiB) Viewed 855 times
Praktfull mynt med et antatt opplag på 114, så jeg regner ikke med at det er så mange på forumet som har denne hjemme. :wink:
Spørsmålet er, hva betyr omskriften på denne mynten?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

translate.google.com gav dette svar: Kongedømmet Italia
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

translate google gir Dronning av Italia
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Jeg mente omskriften rundt kanten. ikke teksten på revers. Spørsmålet er ikke så lett. 8)
(Dessuten burde google ta et kurs hos Sømod.)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Kursus i numismatik. Lektion 1:
omskrift rundt kanten: randskrift
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:Tja, nå blir det igjen vanskelig. Hvis herr Skrue har fått mynten i Skotland, så er vel sannsynligheten for at det var en dime ( 10 cent ) liten, siden den lokale småmynt var pennies. Men var det en dime, så er sannsynligheten stor for at designeren var Christian Gobrecht, som sto for de forskjellige utgavene av "Seated Liberty" fra 1837 til 1891. Men var giveren en hjemvendt skotskamerikaner, kan det ha vært en gammel og i Skotland verdiløs Draped Bust av Robert Scot eller Liberty Cap av John Reich. Selv er jeg tilbøyelig til å satse på Scot (p.g.a. navnet) - men her kreves seriøs forskning!

Olav K
Dette var jo ytterst tragisk at du ikke kan din grunnleggende numismatikk.... I en senere historie av Don Rosa, så mener jeg at det faktisk er skrues far, som gir grøftegraveren denne mynten og ber ham betale med den! Husker jeg ikke enda mer feil, er det da Magica har et tryllelys og kan reise tilbake i tiden. Mener også å ha sett 1875 dimen avbildet i Donald, muligens en Don Rosa historie!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

... og her har vi dokumentasjon på det jeg sier ang. dimen og årstallet. Husken er ikke så verst den må jeg si ;)

http://duckman.pettho.com/characters/dime.html
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”