NNF-Nytt Fremtid

Numismatisk forum
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Myge »

Diskusjon vedr personer som vi har hatt flere ganger trengs ikke mer i denne tråden. Ta det på kammerset, vi får holde oss til saken. Vi har fått med oss poengene til de involverte nå, og ber om at det nå er over for denne gang...

Myge
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Jørgen Sømod »

Vi har fått med oss poengene til de involverte

Sikkert.Men for at sætte det op i et perspektiv, hvor det ikke hører hjemme, så føler jeg at Myges indlæg er som at omtale urolighederne i Ægypten, hvor man så ikke må omtale den detroniserede præsident ved navn.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by ZZzzz »

NNF-nytt sier at de vil komme med forandring. Jeg har sagt at jeg vil sitte og se på. Men kommer allikevel med en påminnelse om hva som har skjedd tidligere. Det må det være rom for. (Skal innrømme at jeg kom med en annen avsporing i tråden. Det tar jeg kritikk for.)

Men kan NNF fortelle meg om de har lært av hvordan jeg har blitt behandlet, og kan de bekrefte at noe slikt aldri vil skje igjen med noen andre? Det er vel egentlig budskapet og ønsket mitt her i tråden.

Før man i det hele tatt prøver å komme seg videre og ønsker å gjøre NNF-nytt til et nasjonalt blad, så må man jo rydde opp i egne rekker, slik at skribenter ikke møter det jeg møtte. For noe slikt unner jeg ingen som ønsker å ytre sine egne meninger, oppdagelser eller nye innfallsvinkler.

En skikkelig beklagelse fra redaktøren med etterfølgende avgang og garantier for at slikt ikke skal skje igjen er her på sin plass! Før det skjer, så har jeg ikke tro på noe nasjonalt NNF-nytt. Hva tenker du om det Olav K?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Myge »

Så vidt meg bekjent er ikke NNF en del av samlerforum.no, ta disse spørsmålene direkte med dem i stedet. Forumet er for diskusjoner og meningsutvekslinger, direkte spørsmål til firma, organisasjoner eller personer bør tas direkte med dem om man ønsker svar.

Myge
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by ZZzzz »

Olav K skrev innledningsvis at han er medlem av redaksjonen i NNF-nytt, og han startet denne tråden som omhandler NNF-nytt. Dermed synes jeg at det er naturlig å stille spørsmål som handler om nettopp NNF-nytt til Olav K. Siden han er medlem av NNF-nytt redaksjonen, så syntes jeg at det var naturlig å spørre ham om NNF-nytt har lært noe av hvordan deres redaktør behandlet meg. Så jeg må si at jeg synes at jeg holder meg innenfor trådstarters emne og hans evne til å svare. Med andre ord at mine spørsmål stilles til en som klart har gjort det kjent på denne tråden at han er medlem av NNF-nytt redaksjonen.

Videre ble det i innledningsinnlegget gjort rede for hvilke tanker man hadde for NNF-nytts fremtid, og jeg tenkte at jeg kunne lufte det kritikkverdige som har skjedd tidligere. Samt at jeg mener at det må ordnes opp i før man tar de neste stegene. Som sagt, så synes jeg at mine kommentarer holder seg til tråden (bortsett fra et par som jeg har tatt selvkritikk for).

Så problemene må løses. Noen vil nok si at jeg er problemet. Men når jeg fjernes, vil fortsatt problemet i NNF-redaksjonen være der....
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Myge »

Jeg skal moderere meg selv, og beklager om jeg bremset debatten, poenget var mer ment opp mot direktespørsmål som en bør ta på privaten.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Olav K »

Formålet med å starte denne tråden var ( og er fremdeles) å lufte noen av de tanker jeg ( og Kjetil Kvist) har hatt om NNF.Nytts fremtid, som vi tror og håper skal bli et bedre blad og nå vesentlig flere lesere. Kjetil er forøvrig nå tilbake i redaksjonen.

Til Jenskr: Lokalforening? Jeg vet ikke hva som rørte seg i hodet på stifterne. De var nå engang de første som laget en myntsamlerforening i Norge og syntes vel "Norsk" var passende for ikke å utelukke noen. De facto fungerer NNF som en lokalforening, riktignok for et stort omland, vi har flittig møtende medlemmer fra Østfold, Akershus, Buskerud og Vestfold og ingen utelukkes p.g.a. bosted. Men utover NNF-Nytt har foreningen lite å tilby myntsamlere i Stavanger, Bergen eller Trondheim (jo - retten til å forhåndsby på auksjonene våre.) Jeg kan heller ikke huske at spørsmålet om å være en forening for hele landet i annen grad enn i dag har vært tematisert.
Om det er behov for en "landsforening" og om NNF bør være dette, vil jeg ikke ha noen mening om, det bør eventuelt være tema i en annen tråd.
( jo, jeg vil ha "litt" mening; et årlig formannsmøte/ledermøte bør dekke de fleste behov.)

Til Zzzz: Du ber meg ta offentlig standpunkt til en gammel feide mellom deg og Christian Simensen, kunngjøre hans unnskyldning og avgang.
Like lite som jeg kan få solen til å stå opp i vest kan jeg bestemme over generalforsamlingen eller C.S. Jeg må bare registrere at et eventuelt forbedret NNF-nytt må klare seg uten deg som abonnent.

Tilbake til temaet: Vi ønsker å nå flere lesere og oppfattes av disse som relevant. Vi kan ikke konkurrere med dette forum m.h.t. til informasjonshastighet, men vi kan gå dypere. Ja, vi vil sensurere personangrep, selvom avsender synes det er en rettferdig hevn for det han oppfatter som årelange overgrep. Det skal ikke hindre meningsbrytninger, slike skaper et levende blad. Hvis alle er enige kan det bli kjedelig, men hvis alle uenige hiver invektiver etter hverandre blir det dumt. En av mine mange feil er at jeg har liten tålmodighet med de dumme som ikke ser at de er det.

Olav K
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Olav K »

Jeg glemte i farten Kråkerøy som skrev at han godt kunne tenke seg å skrive om norske mynt, men var redd dokumentasjonskrav m.m.

PRØV! Send inn, om noen "mangler" kan det hende du får hjelp.

Olav K
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by kråkerøy »

Jeg har en merkelig måte å bli motivert på har jeg begynt å skjønne. :wink:
Satt meg ned i går kveld og begynte å skrible ned noe.

Skal ta med et utkast inn neste uke, (Dersom jeg rekker inn), så får vi se om det er interesse.

Tror nok jeg skal klare dokumentasjonskravet bra på den artikkelen.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by jenskr »

Olav K wrote:Formålet med å starte denne tråden var ( og er fremdeles) å lufte noen av de tanker jeg ( og Kjetil Kvist) har hatt om NNF.Nytts fremtid, som vi tror og håper skal bli et bedre blad og nå vesentlig flere lesere. Kjetil er forøvrig nå tilbake i redaksjonen.

Til Jenskr: Lokalforening? Jeg vet ikke hva som rørte seg i hodet på stifterne. De var nå engang de første som laget en myntsamlerforening i Norge og syntes vel "Norsk" var passende for ikke å utelukke noen. De facto fungerer NNF som en lokalforening, riktignok for et stort omland, vi har flittig møtende medlemmer fra Østfold, Akershus, Buskerud og Vestfold og ingen utelukkes p.g.a. bosted. Men utover NNF-Nytt har foreningen lite å tilby myntsamlere i Stavanger, Bergen eller Trondheim (jo - retten til å forhåndsby på auksjonene våre.) Jeg kan heller ikke huske at spørsmålet om å være en forening for hele landet i annen grad enn i dag har vært tematisert.
Om det er behov for en "landsforening" og om NNF bør være dette, vil jeg ikke ha noen mening om, det bør eventuelt være tema i en annen tråd.
( jo, jeg vil ha "litt" mening; et årlig formannsmøte/ledermøte bør dekke de fleste behov.)
....
Olav K
Ok Olav. Jeg får ta dette til etterretning. Ikke det inntrykk jeg har av NNF, men jeg har muligens et feil inntrykk. Hvis det er en lokalforening NNF ønsker å være får jeg revurdere mitt medlemskap i foreningen, og evt. bidrag til NNF nytt og foreningen forøvrig da jeg har valgt å flytte fra det sentrale Østland. Men det virker litt underlig på meg at en lokalforening i Oslo er Norges representant i NNU. Men slik jeg tolker deg ønsker NNF å være en lokal/regional forening for Oslo/Osloregionen, så respekterer jeg selvfølgelig det.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by ZZzzz »

"En av mine mange feil er at jeg har liten tålmodighet med de dumme som ikke ser at de er det."

Skjønte ikke helt den.

Biter meg forøvrig merke i at det ikke gis noen tegn til at man vil lære av gamle feil.

NNF får kjøre på som en lokalforening. Like greit at jeg meldte meg ut da. Jeg trives godt i min lokale klubb. Beklager at jeg trodde at Norsk Numismatisk Forening var en nasjonal forening. Misforståelsen anses for å være oppklart!
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Knugen »

Olav K wrote:Til Jenskr: Lokalforening? Jeg vet ikke hva som rørte seg i hodet på stifterne. De var nå engang de første som laget en myntsamlerforening i Norge og syntes vel "Norsk" var passende for ikke å utelukke noen. De facto fungerer NNF som en lokalforening, riktignok for et stort omland, vi har flittig møtende medlemmer fra Østfold, Akershus, Buskerud og Vestfold og ingen utelukkes p.g.a. bosted. Men utover NNF-Nytt har foreningen lite å tilby myntsamlere i Stavanger, Bergen eller Trondheim (jo - retten til å forhåndsby på auksjonene våre.) Jeg kan heller ikke huske at spørsmålet om å være en forening for hele landet i annen grad enn i dag har vært tematisert.
Tidene har vel forandret seg siden 1927?

Hvis dere mener at NNF er en lokalforening for Oslo kunne dere vel bare telle opp hvor mange medlemmer som har postadresse i Oslo og hvor mange som ikke har. Jeg har lenge trodd at NNF var en slags hovedforening for Norge, men der har jeg nok tatt feil. Det noe spesielle er at på siste myntmesse på håndtverkeren konferansesenter i Oslo i November satt det to herremenn og rekrutterte personer til NNF. Etter en samtale med de var det ingen tvil om at NNF var en slags paraplyorganisasjon og at det var mange og like godt å være medlem både i den lokale myntklubben jeg tilhørte og NNF samtidig.
Olav K wrote:En av mine mange feil er at jeg har liten tålmodighet med de dumme som ikke ser at de er det.
Her snakker vi om å ta diskusjonen "opp" på et mer sofistikert nivå, fra barneskolen til barnehagenivå.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Olav K »

Oops - lokalforening?
Nå må jeg jo være forsiktig. Jeg er (et relativt nytt) medlem av NNF. Det jeg beskriver er mitt inntrykk gjennom noen år. Styret kan være av en annen oppfattning. De kan drive med ting jeg ikke kjenner til. Mitt inntrykk kan være galt. Men jeg er rimelig sikker på at landets lokalforeninger på ingen måte føler seg "underordnet" NNF, og ville ha frabedt seg enhver slik tanke. Når NNF er representert i Nordisk vil jeg gjette at det har en historisk sammenheng - men vet - det gjør jeg ikke.

Derimot har jeg et håp (eller kall det en ambisjon) hvis jeg får sjansen, om å gjøre NNF-Nytt til et blad for landets myntsamlere, uavhengig av bosted.
Jeg tror det kan bli et bedre blad av det, og mer inspirerende for dem som skriver. Det er noe av poenget med å lufte ideen her, hvor jeg treffer adskillig flere enn NNFs medlemmer.

Olav K
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Olav K »

kråkerøy wrote:Jeg har en merkelig måte å bli motivert på har jeg begynt å skjønne. :wink:
Satt meg ned i går kveld og begynte å skrible ned noe.

Skal ta med et utkast inn neste uke, (Dersom jeg rekker inn), så får vi se om det er interesse.

Tror nok jeg skal klare dokumentasjonskravet bra på den artikkelen.
Så bra! Nr. 1/2011 har gått i trykken, men vi skal ha tre nummere til i år.
Håper du inspirerer flere.

God kveld
Olav K
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Kjetil Kvist »

Nå er jeg redd for at vi havner i et spor som ikke fører noe sted.

Norsk Numismatisk Forening har en lang historie, men det blir galt å ta navnet til inntekt for noe som helst. Det Olav K, og jeg, har sagt noen ganger er at NNF fungerer mer som en "lokal" myntforening i Oslo idag, enn som en nasjonal paraplyorganisasjon for alle myntsamlere i Norge. Det betyr ikke at jeg eller andre skulle ønske det var annerledes, men bare at det er sånn det synes nettopp i dagens situasjon.

Ser man på NNFs historie, så har foreningen hatt mange ulike oppgaver. Det har vært et tett samarbeid mellom de ulike foreningene i nordiske land, og det akademiske innslaget i NNF, for eksempel fra Myntkabinettet, var sterkt en gang i tiden. Dette gir seg uttrykk i møter mellom de ulike nordiske foreningene fra år til år. Som en forening som er en part i det nordiske samarbeidet, så har NNF en overordnet nasjonal oppgave.

Det hender NNF skriver svar på høringsuttalelser om saker som angår myntsamlere, for eksempel i forhold til eksportforbud på visse mynter. Hvordan man i detalj arbeider med dette i styret vet jeg lite om, men det blir ofte referert på NNF-møter og åpnet for innspill. Jeg vet ikke om styret konfererer med andre foreninger.

Strategier for å fungere som en nasjonal paraplyorganisasjon har ikke vært på dagsorden. Jeg kan ikke huske det fra min tid som aktivt medlem. Det nordiske samarbeidet har vært tema en gang i blant, men aldri, såvidt jeg vet, om NNFs rolle å være en samlende forening for myntforeninger i Norge. Jeg kjenner heller ikke til at noen lokalforeninger i Norge henvendt seg til NNF med et ønske om å formalisere et nasjonalt samarbeid, eller å gjøre NNF til en paraplyorganisasjon for hele landet. Det kan kanskje være noe å ta opp i deres egne lokalforeninger? Samarbeid kan ikke tvinges ovenfra og ned, men må vokse fram nedenfra og opp.

Det ble arrangert en større landskonferanse i 1977, men siden den gang har lite skjedd. Kanskje det er på tide at noen tar på seg oppgaven med å organisere en ny konferanse. Det er for all del greit å diskutere på nettet, men som alle vet kan en heftig meningsutveksling være bedre ansikt til ansikt; særlig når man kan roe seg ned i baren med en kald halvliter etterpå.

Vi ønsker oss mye av NNF alle sammen, men som Vømmel Spelemannslag sier det: "Det er itj no som kjæm ta sæ sjøl." Det vi kan gjøre noe med akkurat nå er å komme med konkrete forslag til hvordan NNF-nytt kan bli et blad for flere myntsamlere i Norge. Siden hverken Olav K eller jeg er medlem av NNFs styre, så er det ikke riktig av oss å svare på ønsker om hvordan NNF skal fungere som nasjonal samlende paraplyorganisasjon. Vi er ikke rett adresse for det. Da kan vi bare oppfordre til å møte på NNFs generalforsamling 22. februar og fremme forslag der, for eksempel i forhold til budsjettet. Eller fremme sine kandidater til styret. Det er flere styreplasser på valg, og for dem som liker styrearbeid, så kan det kanskje være en måte å arbeide for et tettere bånd mellom NNF og lokale myntforeninger i Norge. Jeg vil stemme for kandidater som ønsker et slikt samarbeid.

(Og sånn for ordens skyld: Oslo Numismatiske Forening ble stiftet i 1972 etter en kraftig konflikt i NNF. Mange medlemmer deltar på møter i begge foreninger, men det finnes også dem som aldri kunne tenke seg å sette sitt ben i NNF.)
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”