Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjeletter?

Generell diskusjon
as2o3
Posts: 390
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjeletter?

Post by as2o3 »

Er det noen lov i Norge som forbyr privatpersoner å eie (ekte) hodeskaller og skjeletter? Vil jeg få problemer med Tollvesenet om jeg kjøper en hodeskalle fra utlandet og får den tilsendt i posten? Sikkert et snodig spørsmål, men jeg samler på gamle medisinske effekter og apotekflasker, og en hodeskalle hører liksom med i samlingen...
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by AMO Berg »

Det er vel en lov som forbyr privatpersoner å være i besittelse av menneskelevninger, men jeg tror ikke rettvesenet prioriterer slike saker så veldig hardt. Det er har jo også noe å si hvordan hodeskallen ble skaffet til veie, og at det ikke er begått en kriminell handling mot den hodeskallen stammer fra i nær fortid.

Her kan du lese om en sak fra Stjørdal som jeg hadde en liten rolle i for et par år siden (les kommentarer under artikkelen):

http://www.bladet.no/nyheter/article4283696.ece

Det ble ikke reist tiltale mot han som stjal denne hodeskallen fra gravkammeret.

Relatert til saken ovenfor:

http://www.adressa.no/tv/index.jsp?id=10372
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by AMO Berg »

Men når det er sagt synes jeg du skal nøye deg med en kopi av en hodeskalle til din samling. :wink:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by Myge »

Tror ikke det byr på noe problemer om historikk og papirer er i orden. Du kan jo si du er lege eller tannlegestudent? Jeg kjenner flere som har slikt liggende, en plass mellom 3-7000,- alt etter tilstand er den prisen jeg har fått opplyst. Færre tenner, lavere pris.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by Kjetil Kvist »

Myge wrote:Du kan jo si du er lege eller tannlegestudent?
Jeg anbefaler ikke å lyve om en slik sak.

I mine øyne er det et høyst relevat etisk problem her: Hodeskaller kommer tross alt fra døde mennesker, og hvordan kan du være sikker på at den bruken du har for skallen er i samsvar med den dødes ønsker?

Det er også et problem at private etterspør levninger etter døde. Det har mer enn en gang hendt at privatpersoners etterspørsel etter ting som er litt på kanten har ført til "plutselig" og "overraskende" tilgang.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
as2o3
Posts: 390
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by as2o3 »

Det er helst Tollvesenet jeg tenker på, har faktisk aldri sett hodeskaller tilbudt for salg i Norge, så ville trolig kjøpt den på en nettauksjon i utlandet. Politiet bryr seg nok ikke, men om det finnes en paragraf som forbyr privatpersoner å eie menneskelevninger kan det fort bli et dyrt sjansespill å håpe på en snill tollbetjent...

Plastikk er uinteressant, det ville i tilfelle blitt en gammel, preparert skalle som den på bildet under - med hengslet skalp og fjæret kjeve.

Image
Hodeskaller kommer tross alt fra døde mennesker, og hvordan kan du være sikker på at den bruken du har for skallen er i samsvar med den dødes ønsker?
Siden jeg kun er interessert i preparerte hodeskaller ser jeg ikke noe stort etisk problem med dette, legestanden sluttet så vidt jeg vet å handle med likrøvere midt på 1800-tallet.

Er det noen som eventuelt vet hvilken lov eller forskrift jeg bør lete i? Fant ingenting i Gravferdsloven, og har ikke kommet over noe relevant ved søk på Lovdata.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by Myge »

Har ikke hørt at det er ulovlig, men ring tollvesenet og hør med dem.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by Kjetil Kvist »

Uansett om du mener du ikke trår inn i en etisk gråsone ved å ta med menneskelevninger i samlingen din, så er det likefullt en problemstilling for forskere på menneskelevninger - og de jobber jo helst ikke med levninger med uvisst opphav.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by AMO Berg »

Helt enig med Kjetil at dette har etiske problemstillinger. En hodeskalle ble solg hos Christies nylig:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 450492.ece
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by ramazotti »

Jøsses,det må være skallen min,det står i alle fall navnet mitt
på det ene beinet...Jeg var ikke klar over at den var så verdifull.
Hadde jeg visst det hadde jeg bytta den i mynt for lenge siden !
as2o3
Posts: 390
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by as2o3 »

Jeg kan jo omformulere det og si at jeg personlig ikke har noen etiske kvaler så lenge skallen er preparert, og jeg er heller ikke i en posisjon der jeg kan bli utsatt for kritikk - i motsetning til universiteter og forskere som arbeider med menneskelevninger. Når det er sagt er det jo greit å følge lovene vi har her i landet, derav spørsmålet.

Ringe Tollvesenet er kanskje det smarteste jeg kan gjøre, men det hadde vært greit å kunne si med sikkerhet at det faktisk ikke er forbudt. Det står ingenting i Likloven av 1896, og denne artikkelen sier at: "menneskelige levninger er uten formelt juridisk vern, nemlig ikke-samiske arkeologiske levninger fra tiden etter reformasjonen i 1537, og samiske levninger som er yngre enn 100 år."

Er klar over at jeg kan oppfates som et troll, men det har mere med at jeg kom over en hodeskalle-auksjon som snart slutter og prøver å finne noe håndfast før jeg legger inn bud :?
as2o3
Posts: 390
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by as2o3 »

AMO Berg wrote:Helt enig med Kjetil at dette har etiske problemstillinger. En hodeskalle ble solg hos Christies nylig:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 450492.ece
Hadde jeg bare hatt 120000,- + moms å avse... :lol: Ser auksjonen ble trukket fra Christie's etter kritikk fra en amerikansk arkeologisk forening.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by Arve »

Ta den inn som undervisningsmateriell, det er en egen post for det i tolltariffen. Det har andre gjort. De fleste skallene som tas inn til Norge har India som opprinnelsesland. Hinduer har et annet syn på dette enn kristne.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by Kjetil Kvist »

India har innført eksportforbud etter det jeg skjønner.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Lov å eie (medisinsk preparerte) hodeskaller og skjelett

Post by Arve »

Kjetil Kvist wrote:India har innført eksportforbud etter det jeg skjønner.
I så fall vil prisene stige. Kanskje en tanke å skifte samleområde?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Skytebanen”