1 skilling 1771 - SKIILING???

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by nostalgikeren »

Jeg var allerede som ganske ung gutt en ivrig og nysgjerrig myntsamler, og forsøkte å få med meg (med velvillige og tålmodige foreldres samtykke/fullmakt) det jeg kunne av auksjoner og andre myntbegivenheter. En gang på andre halvdel av 80-tallet fant jeg mynten på bildene nedenfor i "skattekista" eller "pengebingen" (eller noe lignende) som Oslo Mynthandel hadde satt opp for barn, i forbindelse med myntmessa de arrangerte på SAS-hotellet samtidig som en av storauksjonene sine.

Mynten er dessverre temmelig slitt, men for meg har det i alle disse årene sett ut som det står "SKIILING" på denne i stedet for "SKILLING". Nå synes jeg vel det virker svært usannsynlig at jeg skulle ha funnet en ukjent/ny variant av denne mynten, som kanskje er en av de/den mest populære mynten(e) å samle varianter av, i barnas "pengebinge", men det er nå i alle fall det øynene mine har fortalt meg hele tiden.

Tenkte derfor jeg skulle spørre forumets "orakler" på 1 skilling 1771 om de klarer å gjenkjenne stemplene/typebetegne denne mynten, og evt. finne en mulig forklaring på hvorfor det tilsynelatende står "SKIILING" (skade, svakt preg e. l.?)???

Håper mynten fremkommer tydelig nok av bildene til å gjøre et forsøk på identifikasjon, og jeg er svært takknemlig for alle eventuelle tilbakemeldinger.

Mvh, nostalgikeren
1 skilling 1771-1.jpg
1 skilling 1771-1.jpg (98.02 KiB) Viewed 2358 times
1 skilling 1771-2.jpg
1 skilling 1771-2.jpg (89.99 KiB) Viewed 2358 times
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by PENGEBINGEN »

Interessant, men jeg tror det står SKILLING. Om ikke ville jeg bli forbløffet.
Denne mynten er for det første veldig slitt, og for det andre er jeg ikke et orakel.
:mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by vivavegas »

Hadde jeg ikke vist bedre, så hadde jeg faktisk trudd at denne tråden var ment som ett innspill til NOR/NOT diskusjonen med ett glimt i øyet.

Beklager at jeg forsøpler debatten med mitt bidrag:
http://www.qxl.no/pris/frimerker/frimer ... 84314/pn2/

og i motsetning til titusenvis av kroner for NOR/NOT så kan du få denne for kr. 2.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by AMO Berg »

SUKK så NEGATIVE dere er da! :D
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by Jørgen Sømod »

Læg mærke til afstanden mellem det L, som du opfatter som et I er meget stort. Det tyder alt på, at det ikke er et I me, et L, som forneden er utydeligt. Vivavegas bud på 2 kr. er skammelig lavt.
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by PENGEBINGEN »

vivavegas wrote:Hadde jeg ikke vist bedre, så hadde jeg faktisk trudd at denne tråden var ment som ett innspill til NOR/NOT diskusjonen med ett glimt i øyet.

Beklager at jeg forsøpler debatten med mitt bidrag:
http://www.qxl.no/pris/frimerker/frimer ... 84314/pn2/

og i motsetning til titusenvis av kroner for NOR/NOT så kan du få denne for kr. 2.
Ja, du ser det du også? SKILLING står det der, men ikke lett å se. Blir jo antydet med det ekstra mellomrommet mellom L og L.
Og verdien er jo 2 kroner minst, men på en usannsynlig god dag kan den selges for kanskje 50-lappen. Like greit å ha den selv med affeksjonsverdien den har fordi den ble plukket i guttedagene fra "pengebingen"
Hilsen PENGEBINGEN.
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by vivavegas »

Beklager at jeg var upresis. Det er jo slik uenigheter ofte starter.

Det var altså min auksjon man kan få til kr. 2. Altså ment at man kan få skrivefeil på mynter/frimerker til en veldig billig penge hvis man absolutt vil ha det. :D :D :D
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by vivavegas »

Det var forøvrig en annen skilling som ble diskutert for en god stund tilbake.
Var vel en hel bokstav som var falt av.
Noen som husker denne....

Forøvrig så burde man absolutt forsøke å få til noe galleri eller sånt. Der var jo faktisk våres mynt og seddelforum på Facebook sånn sett bedre. Der hadde man jo en slik gallerifunksjon.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by seuk »

Her en lidt pænere udgave - 1ste L ser ud til at være indslået lidt skævt hvorved foden er blevet en anelse afklemt hvilket sikkert medvirker til usynliggørelsen på ovenstående...
W8267.jpg
W8267.jpg (42.11 KiB) Viewed 2244 times
Altona 1784 - Gruppe 8.2 (http://www.steppeulvene.com/index.alton ... evers.html)
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by rega65 »

vivavegas wrote:Det var forøvrig en annen skilling som ble diskutert for en god stund tilbake.
Var vel en hel bokstav som var falt av.
Noen som husker denne....

Forøvrig så burde man absolutt forsøke å få til noe galleri eller sånt. Der var jo faktisk våres mynt og seddelforum på Facebook sånn sett bedre. Der hadde man jo en slik gallerifunksjon.
Jeg kjøpte nylig en mynt på sas(Bernt Bertelsen) det var en 2skilling 1762.Der er det bare en L i skilling,det står også dansk i stedet for danske.Kjøpte også for en tid tilbake en 12 skilling 1722,der det stod ADLUTOR i stedet for ADIUTOR(samme selger) :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by Stein Knutsen »

2 Skillingen er beskrevet av Schou (S 17-19)
12 Skillingen derimot er ubeskrevet av nevnte Schou.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by Knugen »

rega65 wrote:Kjøpte også for en tid tilbake en 12 skilling 1722,der det stod ADLUTOR i stedet for ADIUTOR(samme selger) :wink:
Intressant, men ikke så stor forskjell på en I og en L som NOR/NOT mynten.

Har du forresten bilde av denne 12 sk?
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by holofire »

Hadde en lignende på qxl for litt siden. stavingen ser ut som killing, hvor S var svakt preget..
Attachments
1 killing.jpg
1 killing.jpg (22.62 KiB) Viewed 2162 times
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by rega65 »

Knugen wrote:
rega65 wrote:Kjøpte også for en tid tilbake en 12 skilling 1722,der det stod ADLUTOR i stedet for ADIUTOR(samme selger) :wink:
Intressant, men ikke så stor forskjell på en I og en L som NOR/NOT mynten.

Har du forresten bilde av denne 12 sk?
Desverre,jeg mestrer ikke kunsten med bilder/linker osv :shock: Men kjøpte den på auktion(sas) 29/8-10 kl 22.51.så det er mulig å søke den opp der. :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 1 skilling 1771 - SKIILING???

Post by Knugen »

rega65 wrote: Desverre,jeg mestrer ikke kunsten med bilder/linker osv :shock: Men kjøpte den på auktion(sas) 29/8-10 kl 22.51.så det er mulig å søke den opp der. :wink:
http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1285939
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”