Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by nostalgikeren »

Hei,

Med fare for å tråkke noen på tærne vil jeg gjøre Samlerforums brukere oppmerksomme på denne pågående QXL-auksjonen med en norsk 1 kr 1878, som jeg personlig har svært vondt for å tro at ble preget på Kongsberg i 1878:

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 17572/ls4/

Evt. fornærmede får ha meg unnskyldt dersom det skulle vise seg at jeg tar feil, men her "skriker det" nede i magen et sted...

Mvh, nostalgikeren
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by Knugen »

nostalgikeren wrote:Hei,

Med fare for å tråkke noen på tærne vil jeg gjøre Samlerforums brukere oppmerksomme på denne pågående QXL-auksjonen med en norsk 1 kr 1878, som jeg personlig har svært vondt for å tro at ble preget på Kongsberg i 1878:

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 17572/ls4/

Evt. fornærmede får ha meg unnskyldt dersom det skulle vise seg at jeg tar feil, men her "skriker det" nede i magen et sted...

Mvh, nostalgikeren
Flott du gir beskjed når du tror det er snakk om en forfalskning, en ting jeg kan si er at det er jævlige bilder på denne. I tillegg ligger mynten ikke rett opp ned noe som gjør det vanskeligere samt bildene er lite.

Personlig synes jeg mynten ser ekte ut men selger kommer til å straffes for å ha lagt ut mynten med slike bilder.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by jornkris »

Falsk!

8-tallet ser ikke slik ut på de ekte.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by Knugen »

jornkris wrote:Falsk!

8-tallet ser ikke slik ut på de ekte.
Det har du helt rett i, måtte ta på meg briller nå :lol: .

Spesielt når den er så slitt vil 8-tallet i "78" ha to mindre hull og ikke helt den fasongen. Noe annet som er morsomt er at halve "K" i "Krone" er vekke, pregesvak eller ikke så bortslitt uten spor kan den ikke ha vært.

Snuskete selger?, se på gode bilder av andre mynter han har ute og bare tilfeldigvis på forfalskningen har han dårlige dreide bilder.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by jba »

Har sendt selger et spørsmål om den er falsk, så får vi se hva han svarer.

Er det noen som kjenne de som byr slik at de kan bli advart?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by Myge »

Falsk. En smule spesielt at et av tegnene, "hjertet" på venstre side for Oscar, hvor det skulle vært en stjerne, er slitt vekk. Feil farge, feil årstall. Kjøp en ekte heller, bedre det.

Her er bilde av en falsk :

http://falsk.eirikmyge.no/1878.jpg
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by supersamler »

jba wrote:Har sendt selger et spørsmål om den er falsk, så får vi se hva han svarer.

Er det noen som kjenne de som byr slik at de kan bli advart?
Tar ikke QXL av seg slike tilfeller når de blir varslet?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by Myge »

Jo, på qxl er det nesten aldri falske mynter som blir solgt, har ikke sett det der tidligere i alle fall... :wink:
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by jba »

supersamler wrote:
jba wrote:Har sendt selger et spørsmål om den er falsk, så får vi se hva han svarer.

Er det noen som kjenne de som byr slik at de kan bli advart?
Tar ikke QXL av seg slike tilfeller når de blir varslet?

Er det noen som har varslet eller kan varsle qxl?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by ramazotti »

Jeg sa fra til QXl for en time siden,sikkert andre som har gjort det også.
Nå er den i allefall borte .
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by jba »

ramazotti wrote:Jeg sa fra til QXl for en time siden,sikkert andre som har gjort det også.
Nå er den i allefall borte .

Flott! :D
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by nostalgikeren »

Takk for alle tilbakemeldinger - og ikke minst for handlekraften som førte til at salget av den falske mynten ble stoppet. Dette bekreftet min allerede sterke oppfatning av samlerforum som et svært aktivt, oppegående og handlekraftig forum!

Jeg vil anta at kanskje flere allerede har gjort seg noen tanker om denne mynten her også, men hører gjerne andres synspunkter om dens ekthet til tross for den oppgitte "proveniensen":

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 631892714/

Mvh, nostalgikeren
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by Knugen »

nostalgikeren wrote:Takk for alle tilbakemeldinger - og ikke minst for handlekraften som førte til at salget av den falske mynten ble stoppet. Dette bekreftet min allerede sterke oppfatning av samlerforum som et svært aktivt, oppegående og handlekraftig forum!

Jeg vil anta at kanskje flere allerede har gjort seg noen tanker om denne mynten her også, men hører gjerne andres synspunkter om dens ekthet til tross for den oppgitte "proveniensen":

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 631892714/

Mvh, nostalgikeren
Det var iallefall overpris 1991 betalte han kroner 5500 for kvalitet 1, samme mynt koster rundt 11 000 kroner nå.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by MarkusLømo »

nostalgikeren wrote: Jeg vil anta at kanskje flere allerede har gjort seg noen tanker om denne mynten her også, men hører gjerne andres synspunkter om dens ekthet til tross for den oppgitte "proveniensen":
Mvh, nostalgikeren
Falsk. Jeg får riktignok bare sett det ene bildet, og ikke forstørret det, men i dette tilfellet er det tilstrekkelig.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Kongsberg anno 1878 eller Beijing anno 2010?

Post by jba »

Helt enig Markus. Dønn falsk!

For 3 dagers siden sendte jeg selgeren et spørsmål om denne var falsk og bad han trekke mynten fra qxl. Har nå også informert qxl og bedt dem utestenge kjeltringen.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”