Forsikring av myntsamling.

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Forsikring av myntsamling.

Post by madsemann »

Jeg lurer på om noen har noen innspill rundt forsikring av myntsamling. Jeg har i innboforsikringen min gjennom LO favør dekning på intill 200000. Jeg lurer litt på hvilken dokumentasjon de forskjellige selskapene krever og hvilke krav som stilles til oppbevaring og lignende. All info rundt dette mottas med takk og stor taknemelighet:)
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by storbrum »

Siden jeg jobber i denne bransjen kan jeg svare.
Jeg tror jeg har svart på dette tidligere, men kan gjerne ta det igjen.

Det er litt forskjellig fra forsikringsselskap. Om du feks har en innboforsikring til 1000.000,- så dekker ca 100.000,- eller 200.000,- av denne enkeltgjenstand kunst eller samlinger.(mynt) Utover dette må du ha en tilleggs dekkning som dekker samling. Da vil de fleste selskaper kreve takts av samlingen om den overstiger 150.000,- dokumentasjon må være fra Norsk anerkjent takstmann.
Alarm og tyverisikring er også påkrevd hos noen.

Om jeg ikke husker feil, så har LO favør kollektive hjem 200.000,- i dekkning på samling, utover dette må du ha tilleggs dekkning. Om de krever takstmann vet jeg ikke, men vil regne med det.

Det er flere her på forumet som har brukt mynthandlere som takstmenn, noe nærmer sannheten kommer man vel ikke.

Er det noen som trenger vite noe mer, er det bare ta kontakt på Pm
Last edited by storbrum on 05 Nov 2010 18:18, edited 2 times in total.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by losset »

Selv har jeg alt mitt i Bankboks, så da er det en bekymring mindre.
Har alarm og safe dersom jeg skal ha noe liggende hjemme, men foretrekker å ha det i Bankboksen.

Likte ikke å ha dette liggende i huset.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by bengt »

storbrum wrote:Om du feks har en innboforsikring til 1000.000,- så dekker ca 100.000,- eller 200.000,- av denne enkeltgjenstand kunst eller samlinger
Jeg har kollektiv forsikring gjennom NITO. Der er innbo forsikret til 2.000.000 kroner, og samlinger og kunst dekkes "uten begrensning". (Med mindre jeg har misforstått noe da...)
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by karstkri »

Det er en gammel tråd om samme emne.
http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6&t=501
karstkri
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by madsemann »

bengt wrote:
storbrum wrote:Om du feks har en innboforsikring til 1000.000,- så dekker ca 100.000,- eller 200.000,- av denne enkeltgjenstand kunst eller samlinger
Jeg har kollektiv forsikring gjennom NITO. Der er innbo forsikret til 2.000.000 kroner, og samlinger og kunst dekkes "uten begrensning". (Med mindre jeg har misforstått noe da...)
Det ville jeg sjekket opp i. Kan ikke tenke meg at en forsikring med begrensning i totalbeløpet har ubegrenset på samlinger og enkeltgjenstander.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by storbrum »

Til Bengt...

Du har 2,5 mill i innbo, og den dekker Enkeltgjenstander og samlinger, dekkes uten sumbegrensning. Ikke alle har så bra dekning, det hører nok med til untakene.

Dette er en særdeles god avtale for ingeniører, uansett, jeg ville hatt en takst fra mynthandler (takstmann) liggende i bankboks. Da er ting lettere om tragedien skulle være der.... evt en del bilder også!

Link til NITO kollektive forsikring
http://www.nito.no/dm/public/229968.PDF
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by storbrum »

IF skadeforsikring krever takst og verdigsakforsikring på samlinger over 50.000,-

http://w1.if.no/web/VILKAAR.NSF/sammendrag/VSK1-4
Last edited by storbrum on 05 Nov 2010 22:17, edited 1 time in total.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by storbrum »

Tryg Forsikringsvilkår er endret, dette skal jeg sjekke opp på mandag.
Dette er vilkår som ligger under Innboforsikringen hos Tryg:

I dag er det ingen sumbegrensning, dvs samlinger dekkes inntil den verdi som du har forsikret innboet for.
Som hovedregel skal du kunne dokumentere alle enkeltgjenstander som overstiger 15.000,- dette gjelder også samlinger. Det vil da si at du bør ha dokumentasjon, kvitteringer, takst bilder osv om du skal sikre deg å få igjen det du har.


"Antikviteter, kunst, ekte tepper, våpen, mynt-, seddel og
frimerkesamlinger, andre ting med samleverdi
Erstatning beregnes etter hovedregelen, men tar utgangspunkt
i markedspris i stedet for gjenanskaffelsespris.
Regel om fradrag for verditap i hovedregelen gjelder ikke."
Last edited by storbrum on 08 Nov 2010 12:20, edited 1 time in total.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by brafin »

Bankbokskostnad ca/ 400/500,- pr, år. Safe(brannsikker) ca 100kg egenvekt + innhold (ditt eget). kostnad innkjøp ca 2000,-
Vurdering opp mot forsikring må da bli opp til den enkelte.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by Knugen »

Hva i svarte er dette for en gal tråd?

Forsikring? Nei det må dere lengre ut på landet med, skal noen tjene på at jeg gjemmer alle penga i madrassen og nå?

Men i tilfelle rumernerne kommer på besøk er det kjekt å ha en ladd luger under puta, bare litt synd avtrekkeren er litt følsom. :twisted:

Ellers fungerer bankboks men stress å reise for å hente hver gang man vil tjafse litt på myntene, anbefaler en medium size safe som ingen vet hvor er.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by bengt »

madsemann wrote:Det ville jeg sjekket opp i. Kan ikke tenke meg at en forsikring med begrensning i totalbeløpet har ubegrenset på samlinger og enkeltgjenstander.
Total beløpet på to2 (komma fem) millioner gjelder selvsagt, men det er altså ikke begrenset til feks bare hundre tusen på samlingen.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by brafin »

Lurer på hva en forsikring for myntsamlingen koster når jeg i sommer kjøpte en ny 125 m3 Suzuki motorsykkel (for kjøring på skogsbilveier, tømmerveier,stier i skogen,etc) koster ca 2700,- i året.
Rakk bare å kjøre ca 10/15 mil i løpet av sommern :)
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by storbrum »

Knugen wrote:Hva i svarte er dette for en gal tråd?

Forsikring? Nei det må dere lengre ut på landet med, skal noen tjene på at jeg gjemmer alle penga i madrassen og nå?

Men i tilfelle rumernerne kommer på besøk er det kjekt å ha en ladd luger under puta, bare litt synd avtrekkeren er litt følsom. :twisted:

Ellers fungerer bankboks men stress å reise for å hente hver gang man vil tjafse litt på myntene, anbefaler en medium size safe som ingen vet hvor er.

Hva skjer når du ikke er hjemme da? eller om huset ble totalskadd i brann`? hjelper veldig lite å lade hagla da.....
Safe, brannskap, tyverialarn osv er kjempebra det, men er det noe tyver vil ha, så slår de til.

Får ikke lenge siden i nærheten her, stjal utenlanske tyver et våpenskap på 150 kilo, med 7 våpen, de kastet det ut gjennom vindu fra 2 etasje, fikk det inn i bilen, og borte var det. Dette skulle ha skjedd på høylys dag. Det ble funnet igjen 2 måneder senere, 10 mil unna, ved en øde vei, uåpnet. De hadde ikke fått opp skapet, og bare dumpe det.

Uansett, for å hindre et større økonomisk tap, vil forsikring være fornuftig, selv om det koster noen kroner i året.

Du kjøper deg bare trygghet for det som er av verdier. :D
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by Knugen »

storbrum wrote:
Knugen wrote: Du kjøper deg bare trygghet for det som er av verdier. :D
IF we want to help.
Det er en grunn til at Tryg ikke heter trygg er fordi man er bare "Tryg". Bare en liten tease til deg storbrum :P

Utover dette så er samlingen dekket i innboforsikringen til de beløper jeg regner med den er verdt.

Kjekt dette ble tatt opp og anbefaler alle å beregne en ca. markedsverdi eller få takst av myntene sine og sjekke det opp mot forsikringen. Forsikringene varierer særdels mye på dette området.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”