Falsk budgiving på QXL

Numismatisk forum
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Mineline »

Lagrinn wrote:Saranya har også veldig mange bud inne og tidligere handler ifra denne selgeren, men her er det veldig mange andre karakterer (ca1600), men på den annen side så kan jo dette vere en ivrig samler som vill spare penger på frakt :wink:
Vel , men hvorfor prøver Saranya på nytt å kjøpe samme 20 kr gull 1887 som han/hun kjøpte for et år
siden av samme selger ?
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by madsemann »

Mineline wrote:
Lagrinn wrote:Saranya har også veldig mange bud inne og tidligere handler ifra denne selgeren, men her er det veldig mange andre karakterer (ca1600), men på den annen side så kan jo dette vere en ivrig samler som vill spare penger på frakt :wink:
Vel , men hvorfor prøver Saranya på nytt å kjøpe samme 20 kr gull 1887 som han/hun kjøpte for et år
siden av samme selger ?
Dette er nok to personer! Men det er nok 2 personer som kjenner hverandre meget godt tenker jeg.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Mineline »

madsemann wrote:
Mineline wrote:
Lagrinn wrote:Saranya har også veldig mange bud inne og tidligere handler ifra denne selgeren, men her er det veldig mange andre karakterer (ca1600), men på den annen side så kan jo dette vere en ivrig samler som vill spare penger på frakt :wink:
Vel , men hvorfor prøver Saranya på nytt å kjøpe samme 20 kr gull 1887 som han/hun kjøpte for et år
siden av samme selger ?
Dette er nok to personer! Men det er nok 2 personer som kjenner hverandre meget godt tenker jeg.
Ikke bare to men minst 3 Baggis70 er også med her som ved tidligere auksjoner ...
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by rega65 »

lukter ikke helt bra dette nei :? men det er bare å styre unna :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by PENGEBINGEN »

Om dette stemmer, så er dette akkurat slike kunder/kjøpere jeg ikke vil ha noe med å gjøre. Så jeg har svartelistet disse tre fra mine auksjoner inne på QXL inntil videre, og anbefaler alle andre som bruker QXL til å gjøre det samme. Det finnes ugress i ethvert blomsterbed. Og man kan luke.
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Lord Flash »

Knugen wrote:
ZZzzz wrote:Ikke for å skremme alle, men det er jo slik at akkurat det samme skjer på offentlige auksjoner. Innleverere som byr på sine egne mynter for å få opp prisen eller som kjøper myntene selv, fordi de syntes de gikk for billig!
Høres veldig rart ut ettersom personen må betale dobbelt salær. Det har sikkert skjedd også på Skanfil auksjoner men jeg kan bastant si at det er ikke de skarpeste knivene i skuffen som gjør slikt ettersom man ender fort opp med å betale det doble salæret på sine egne objekter. Gevinsten forsvinner vekk i salæret.

Dessuten må jeg spør ZZzzz om hvor han har dette ifra skal man komme med en sliken påstand må du vite at det har skjedd et sted i Norge og dermed kan du vel fortelle om hvor og når? Hvem er disse "de" du referer til?
Jeg er helt enig med ZZzzz, dette skjer! Strengt tatt er ikke dette ulovlig, men får håpe de fleste ender opp med dobbelt salær :lol:
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by ramazotti »

Jeg kan liste 7-8 selgere som har 2 eller flere brukere på QXL,men legger ikke ut
linker da jeg forsøker å lage minst mulig bråk.
Noen har flere tusen salg,andre kun noen få.
Og nå snakker jeg kun om mynt,falske bud finnes i alle kategorier og jeg har
overhode ingen tro på at QXL ønsker å rydde i rekkene,her er det
pengene som rår,ingenting annet :twisted:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Myge »

At kan ser slikt på qxl er forsåvidt greit, men jeg er interresert i å høre hvor ellers slikt skjer om ZZzzz sitter på noe info.
HenningHarry
Posts: 4
Joined: 28 May 2010 21:12

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by HenningHarry »

Kikket litt inn på QXL på myntauksjoner og legger merke til at på 5 Specidaler 1874 som samleren09 har ute så er det jo en del bud etterhvert. For moro skyld så kikket jeg på karakterene samleren09 hadde fått i det siste og la merke til at siste tre karakterer var gitt av baggis70. Gikk videre inn på baggis70 sine karakterer og legger merke til at han utelukkende har handlet med samleren09. Her lukter det svidd ja :-/
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by PENGEBINGEN »

HenningHarry wrote:Kikket litt inn på QXL på myntauksjoner og legger merke til at på 5 Specidaler 1874 som samleren09 har ute så er det jo en del bud etterhvert. For moro skyld så kikket jeg på karakterene samleren09 hadde fått i det siste og la merke til at siste tre karakterer var gitt av baggis70. Gikk videre inn på baggis70 sine karakterer og legger merke til at han utelukkende har handlet med samleren09. Her lukter det svidd ja :-/
Svidd? Jeg synes det har tatt fyr, jeg. :roll:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by KingO »

Myge wrote:At kan ser slikt på qxl er forsåvidt greit, men jeg er interresert i å høre hvor ellers slikt skjer om ZZzzz sitter på noe info.
Kan det være slik at dette problemet er mest synlig på QXL ? Skanfil har jo ikke engang spesifiserte brukernavn...
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by rega65 »

Mineline wrote:Ser at også baggis70 som har 10 kjøp siste år , alle fra samleren09 er inne med
bud på alle auksjonene , og det er de samme myntene som går igjen som er solgt før

Styr unna
Ingen bud lenger fra meg

mineline
Gikk inn på qxl i dag og så hvordan det stod til med mitt bud på platte med 1sp 1648,men var blitt overbydd av nettopp baggis70.Denne hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle ha uansett pris da jeg har mynten i 0/01.Men når jeg nå ser hvordan samleren09 oppererer,kommer jeg aldri til å by mer på hans auksjoner.Han får fortsette å by på sine auksjoner selv :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Lagrinn »

rega65 wrote:
Mineline wrote:Ser at også baggis70 som har 10 kjøp siste år , alle fra samleren09 er inne med
bud på alle auksjonene , og det er de samme myntene som går igjen som er solgt før

Styr unna
Ingen bud lenger fra meg

mineline
Gikk inn på qxl i dag og så hvordan det stod til med mitt bud på platte med 1sp 1648,men var blitt overbydd av nettopp baggis70.Denne hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle ha uansett pris da jeg har mynten i 0/01.Men når jeg nå ser hvordan samleren09 oppererer,kommer jeg aldri til å by mer på hans auksjoner.Han får fortsette å by på sine auksjoner selv :wink:
Bra tenkt Rega65 :D
Ser han har bydd masse på en gullmedalje han selger også, spennende å se hvor det ender.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by madsemann »

Er det noen som har konfrontert selgeren med hva vi vet?
www.dankert.no
Posts: 53
Joined: 20 Feb 2009 14:29
Location: Buskerud

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by www.dankert.no »

Utfra pålitelig info, så er det Yan Friis som står bak brukernavnet saranya...som man skal kunne lese litt om her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Yan_Friis
og her:
http://informa.no/Bedrift/305560/Saranya+Forlag+As

Kjenner til han som samler av div tegneserier, men sikkert mulig han har interesser også innenfor numismatikk,
ihvertfall når man tar en titt på hvem samarbeidet er med.

Man kan jo merke seg at Friis har/hadde(?) et samarbeid med Jan Olav Aamlid (ex. Oslo Mynthandel)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”