Falsk budgiving på QXL

Numismatisk forum
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Falsk budgiving på QXL

Post by Mineline »

Samleren09 med budgiver Saranya er igang igjen på QXL , Omtalt her for ca et år siden
Oppdaget først 20 kr Sverige gull 1887 .. denne kjøpte Saranya for et år siden mener jeg å huske
Nå er den igjen til salgs av Samleren09 med budgiver Saranya
Ser nå også 10 markkaa Finland har bud fra samme , og etterhvert sikkert de andre myntene
til Samleren09

Mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by kråkerøy »

Dersom han synes det er så gøy å kjøpe sine egne mynter synes jeg han skal få lov til det.
Vi andre får hjelpe til med å IKKE by imot, slik at han får dem billig.

Jeg har egentlig aldri forstått hvorfor selgere setter lavere pris enn de vil selge for.
Settes utrop 1 krone på bedre ting, så får det være kvalifisert gambling,
ellers får de sette den laveste summen de vil selge den for.
User avatar
Pippen
Posts: 78
Joined: 02 Nov 2009 20:02

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Pippen »

Det er flere auksjoner på qxl hvor jeg har fått en veldig dårlig følelse. Går man inn på profil til budgiver er det liksom noe med budmønster, karakterer osv som ikke stemmer.
Kan jo være vanskelig å bevise snusk. Blir jo heller til at man bare styrer unna i ettertid.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Myge »

Qxl har sikkert gode systemer for å fange dette opp, slik at det ikke kan skje at en person kan sitte på samme maskin med samme ip-adresse og by på egne objekt med andre brukernavn... eller? Hehe.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by ZZzzz »

Ikke for å skremme alle, men det er jo slik at akkurat det samme skjer på offentlige auksjoner. Innleverere som byr på sine egne mynter for å få opp prisen eller som kjøper myntene selv, fordi de syntes de gikk for billig!
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Myge »

I Skanfil har vi en rapport som kan varsle om dette når slikt skjer. De gangene det har skjedd, er kunden varslet om konsekvensen. Om en kunde da ender opp med å kjøpe sin egen mynt, må han likevel betale salær begge veier. Så det er sjelden vi opplever dette i alle fall.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Myge »

Ser ut til at Qxl også har dette :

http://hjelp.qxl.no/kundesenter/?page_id=53

Ta en titt.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Lagrinn »

Myge wrote:I Skanfil har vi en rapport som kan varsle om dette når slikt skjer. De gangene det har skjedd, er kunden varslet om konsekvensen. Om en kunde da ender opp med å kjøpe sin egen mynt, må han likevel betale salær begge veier. Så det er sjelden vi opplever dette i alle fall.
Har forstått det slik at det er slik f.eks bil auksjoner i statene foregår, om du ikke aksepterer prisen på bilen så kan du "kjøpe" den fri ved å betale salæret, men det er vell ikke det det er snakk om her, det er jo ikke riktig at en eier av mynten skal kunne sitte som nest siste budgiver? da går jo mynten over den reelle markedsprisen?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Lagrinn »

Punkt 4 var jo artig, kan umulig vere så avansert da Jagr kunne lage nytt brukernavn å legge ut nye auksjoner kveld etter kveld når han blei kastet ut ca hver dag.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Myge »

Det er ingen budgivere som vet hva neste budgiver har budt. Ser ikke problematikken. Risikoen for at selger selv ender opp med objektet, og betaler salær begge veier rydder dette vekk uansett. Forskjellen på offentlige auksjoner, er nettopp salæret, som igjen gir en slags sikkerhet mot dette. På qxl er prisen for salgshonnorar en del lavere når objektet overstiger en hvis pris.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Myge »

Hovedkonklusjonen bør vel være at så lenge man føler man kan stole på selger, uansett salgskanal, så er det ok. Lukter ting muffens, bør man sjekke det opp. Slik er det overalt i samfunnet. Hvis jeg skal kjøpe asfalt, kjøper jeg ikke det av skotter som kommer på døren og spør om jeg vil ha billig asfalt : http://www.aftenbladet.no/lokalt/180083 ... under.html
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Knugen »

ZZzzz wrote:Ikke for å skremme alle, men det er jo slik at akkurat det samme skjer på offentlige auksjoner. Innleverere som byr på sine egne mynter for å få opp prisen eller som kjøper myntene selv, fordi de syntes de gikk for billig!
Høres veldig rart ut ettersom personen må betale dobbelt salær. Det har sikkert skjedd også på Skanfil auksjoner men jeg kan bastant si at det er ikke de skarpeste knivene i skuffen som gjør slikt ettersom man ender fort opp med å betale det doble salæret på sine egne objekter. Gevinsten forsvinner vekk i salæret.

Dessuten må jeg spør ZZzzz om hvor han har dette ifra skal man komme med en sliken påstand må du vite at det har skjedd et sted i Norge og dermed kan du vel fortelle om hvor og når? Hvem er disse "de" du referer til?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by ZZzzz »

Knugen wrote:Dessuten må jeg spør ZZzzz om hvor han har dette ifra skal man komme med en sliken påstand må du vite at det har skjedd et sted i Norge og dermed kan du vel fortelle om hvor og når? Hvem er disse "de" du referer til?
Det er ikke alt som man behøver å utdype videre på forumet ;)
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Mineline »

Ser at også baggis70 som har 10 kjøp siste år , alle fra samleren09 er inne med
bud på alle auksjonene , og det er de samme myntene som går igjen som er solgt før

Styr unna
Ingen bud lenger fra meg

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Falsk budgiving på QXL

Post by Lagrinn »

Saranya har også veldig mange bud inne og tidligere handler ifra denne selgeren, men her er det veldig mange andre karakterer (ca1600), men på den annen side så kan jo dette vere en ivrig samler som vill spare penger på frakt :wink:
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”