Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
seddel80
Posts: 57
Joined: 10 Jan 2009 14:33

Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by seddel80 »

Jeg lurer litt på hvilke skatteregler som gjelder for privatpersoner som på hobbybasis kjøper og selger mynter eller sedler, men har en viss årlig profitt?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by vivavegas »

Jeg er faktisk inne i den samme diskusjonen på ett annet forum.

Her er det mange misforståelser ute og går, men uten at jeg heller skal si at jeg har den fulle sannhet trur jeg at jeg har fortsått det ganske greit.

Driver man en virksomhet som det er mulig å få overskudd ut av så er det skattepliktig. I prinsippet fra første krone. Her vil man ofte høre at det er en grense på 30.000 og 50.000 og andre beløp. Men for det første er dette feil og for det andre er det ofte sammenblanding om man er momspliktig.

Det som er det spesielle når det gjelder kjøp/salg av samleobjekter er jo at når man kjøper/selger på hobbybasis ting man selv samler på så er det jo skattefritak. Her er det vel faktisk ingen beløpsgrense. De fleste ting i samfunnet er jo ganske gjennomregulerte og det meste blir skattet, men dette er jo da en veldig generøs ordning.

De fleste som kjøper/selger mynter og andre samleobjekter samler jo selv på disse samleobjektene. Da skal man i prinsippet ha oversikt over det som er for egen samling og det som er kjøpt inn/solgt videre for profitt. Jeg har selv snakket med en stor samler av tegneserier som fint klarte å ha ett slikt skille og førte opp det som var utenom egen samling til skattelegging.

Men dette er teorien. I praksis er det vel først og fremst din egen samvittighet som er avgjørende her. Siden det er vanskelig/umulig for myndighetene å vite om ting som blir solgt er fra egen samling eller ikke så er det nok i praksis en VELDIG HØY beløpsgrense før man blir oppdaget.

Hvor denne grensen går er jo synsing fra min side, men jeg trur at man kan få inn noen hundretusener (brutto) inn på konto før det fører til at myndighetene begynner å stille spørsmål.

Men det er også i en viss grad avhengig av hvordan du har organisert det. Hvis du sitter i ditt eget hjem, aldri registrert noe firma, kjøper/selger kun på internett så er det nok vanskeligere å oppdage.

Hvis du derimot har eget lokale, annonser i avisa/løpesedler i nabolaget, registrert firma med faktura og en eller flere av disse er tilstede så er nok sannsynligheten større for å bli oppdaget.

Jeg er av en av de som forøvrig ikke klager over skattenivået og skatten blir betalt sånn halvveis med glede, slik at jeg oppfordrer ingen til å bevisst snyte på skatten her.

Men som nevnt så er det vel mange av oss som har en sammenblanding av hobby/videresalg som ofte er veldig vanskelig å skillt ut den ene delen fra den andre.

Jeg har forøvrig selv gjort en tolkning her som jeg ikke har sett noen andre har gjort. Og det er at det også er ett tidsperspektiv inne her. Dvs. hvis du kjøper en mynt i uke 39 og selger den i uke 40 så kan man jo vanskelig argumentere med at den har vært i egen samling. I motsetning til hvis man har hatt den samme mynten i ett par år.

For selv å være sikker på å ikke bli rammet av skatteplikt så har jeg ofte mine objekter ett par år før jeg selger de videre. Ofte blir de jo sortert/katalogisert i mellomtiden og ikke alt havner for salg, slik at jeg mener da at jeg har mitt på det tørre.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by Arve »

Vivavegas, dette høres fornuftig ut. Jeg vil bare legge til et par ting. Skattemyndighetene er veldig interesserte i uforklarlige økninger i formuen, f.eks. store summer inneståemde på konto pr. 1.1. som ikke var oppgitt i fjorårets selvangivelse. Her kan du få et forklaringsproblem. Og så kan stor aktivitet på QXL muligens vekke interesse.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by Myge »

På meg virker det som om skattemyndighetene velger ut forskjellige grupper de sjekker ut, noen år er det musikere, andre år er det enkeltmannsforetak innen bygg. Regelen er egentlig veldig klar, handler man mynt for å selge med fortjeneste, skal man skatte. Har man derimot en egen samling som man har bygget opp over flere år, og ender til slutt med å selge denne, er den ikke skattepliktig.

Men om man kjøper en mynt på ebay, og selger den på qxl noen uker etter, skal man skatte av overskuddet. Rekk opp hånden de som gjør det.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by vivavegas »

Myge wrote:På meg virker det som om skattemyndighetene velger ut forskjellige grupper de sjekker ut, noen år er det musikere, andre år er det enkeltmannsforetak innen bygg.
Det er forøvrig også min erfaring. Her vil man nok en eller annen gang komme til ett punkt hvor de også vil se på QXL. I den grad de ikke allerede har gjort det.

Her må man også være oppmerksom på at noen kan tipse skattemyndighetene. Muligens ikke noe fare innen mynter. Men hvis man driver en myntforretning i Kragerø og sliter med å få det til å gå rundt, så vil man kanskje bli litt irritert hvis det er en privatperson som kjøper/selger endel mynter (Kragerø tilfeldig valgt).

Har lest diskusjoner på internett hvor nettopp noen andre har tipset skattemyndighetene. Da var det snakk om scrap-booking, perler og slikt. Det er jo ganske mye av det på QXL.

Også enig i det med formue. Men da trur jeg man snakker om 100.000++ i økning fra ett år til ett annet, og kanskje halv til en hel million.

Hvis man skal unndra skatt på dette området (oppfordrer ingen til det), så gjelder det nok også litt å følge med. Som regel for man forhåndsvarsler (som Myge nevner) at det kan komme kontroller.

Det har jo vært flere områder opp mellom årene hvor man trur man kommer unna skattemyndighetene, men så viser det seg at man blir innhentet av loven. F.eks. formue i utlandet, de som har vunnet millioner i internettgamling i utlandet etc. etc.

Men i alle tilfeller snakker vi om hundretusener og enda større beløp.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by MarkusLømo »

Myge wrote: Men om man kjøper en mynt på ebay, og selger den på qxl noen uker etter, skal man skatte av overskuddet. Rekk opp hånden de som gjør det.
Jeg minner om at hvis en gevinst er skattepliktig så skal også et tap være fradragsberettiget. Siden skattemyndighetene nok vil se svært skeptisk på deg om du som privatperson trekker fra 50 000 på skatten etter å ha solgt en dukat med tap så forventes du nok ikke å innberette inntekter av heldige transaksjoner heller. Unntatt selvfølgelig for nærlingsdrivende.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by Arve »

MarkusLømo wrote:Jeg minner om at hvis en gevinst er skattepliktig så skal også et tap være fradragsberettiget. Siden skattemyndighetene nok vil se svært skeptisk på deg om du som privatperson trekker fra 50 000 på skatten etter å ha solgt en dukat med tap så forventes du nok ikke å innberette inntekter av heldige transaksjoner heller. Unntatt selvfølgelig for nærlingsdrivende.
Grensen mellom personinntekt og næringsinntekt er nok ikke så enkel som du vil ha det til her. Inntekt fra handelsvirksomhet med mynt er næringsinntekt og da er selvfølgelig tap og alle utgifter fradragsberettiget. Kjøp og salg av mynter i forbindelse med egen samling skal ikke være skattepliktig hvis formålet ikke er å tjene penger. Overgangen her er noe uklar. Svært stor omsetning på f.eks. QXL er noe skatteetaten kan reagere på, og da vil det være samleren som må sannsynliggjøre at det ikke drives næringsvirksomhet.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by MarkusLømo »

Arve wrote: Svært stor omsetning på f.eks. QXL er noe skatteetaten kan reagere på, og da vil det være samleren som må sannsynliggjøre at det ikke drives næringsvirksomhet.
Eller samleren som må demonstrere at det drives næringsvirksomhet, om han går med underskudd og ønsker fradrag.

I praksis skal det nok svært mye til at skattemyndighetene reagerer. Men en kan nok ikke utelukke det helt.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by trygghandel »

Jeg har vært i kontakt med skatteetaten i 2009 og 2010 for å få rådgivning på området. Dette da jeg ønsket å få innberettet min samling som er samlet over 25 år inn på selvangivelsen. Fikk beskjed om at det ikke var nødvendig da det ble sammenliknet med andre objekter som blant annet kunst.
Jeg synest det var rart da den en gang kan bli stilt spørsål med hvor du har ervervet myntene, fikk beskjed om at det ikke var noe som skulle føres opp som formue.
Jeg spurte og om et annet eksempel: La oss si at jeg kjøper an samling, beholder 50% av myntene, og gir bort eller selger bort resten. Skal det da skattes av de pengene jeg får inn for den 50% jeg selger ? Jeg fikk nei, dersom det ikke er overskudd i forhold til hva jeg har betalt.
Dette er influkte regler som er vanskelige og er skjønn, som tidligere i tråden trur jeg at det beserer seg på din egen samvittighet.

Det vil og alltid være spørsmålet om du har kjøpt mynter og tapt penger på dem.

Dette var mine svar jeg fikk da.
Mitt beste råd er å spørre skatteteaten om det om en er usikker på om en driver næring eller er privat.
Jeg husker og jeg fikk følgende råd i fra skatteetaten: Om du selv er usikker på om du driver næring, da bør du muligens skatte av det. :))
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by vivavegas »

MarkusLømo wrote:
Arve wrote: Svært stor omsetning på f.eks. QXL er noe skatteetaten kan reagere på, og da vil det være samleren som må sannsynliggjøre at det ikke drives næringsvirksomhet.
Eller samleren som må demonstrere at det drives næringsvirksomhet, om han går med underskudd og ønsker fradrag.

I praksis skal det nok svært mye til at skattemyndighetene reagerer. Men en kan nok ikke utelukke det helt.
Det er jo her kjøp/salg av brukte ting er i i en VELDIG heldig situasjon. Man kan neppe argumentere med at man samler på scrap-booking utstyr og så selger det videre.

Hvis det skjer noe her, så trur jeg det blir mer en auksjon mot alle som selger på QXL/andre nettauksjoner og at de tar de virkelig store og satser på at de har skremt de middels store.

Jeg er forøvrig usikker på om de som har registrert seg som næringsdrivende på QXL virkelig må føre regnskap/ha organisasjonsnummer etc., eller om man kan si at man er næringsdrivende uten at noen sjekker noe nærmere. Ser at det er endel store (betydelig større enn det jeg selger i kronebeløp).

Men nå er det IKKE meningen at denne tråden skal bli en tråd vi nevner navn. Også usikker på hva skattemyndighetene vil sjekke den dagen de evnt. starter å sjekke noe. Men de som den ene uken kjøper mynt i utlandet som neste uke blir lagt ut til salg på QXL ville jo vært de første jeg hadde sjekket.

Men helst håper jeg de aldri sjekker noe og så får det heller bli den enkelte samvittighet som blir avgjørende for at de registrerer seg. Problemet med at de begynner å sjekke litt og ta de "værste" er jo at de kanskje innfører begrensninger eller slikt og begynner å ta de mellomstore/mindre kjøpere/selgere.

Mener jeg f.eks. engang hørte at det var en grense på 3 kjøp/salv av biler pr. år før det kunne bli regnes som næringsvirksomhet.

Selv om det høres vanskelig ut å praktisere en beløpsgrense innen samleobjekter så VET MAN ALDRI hva skattemyndighetene endag kan finne på å gjøre.

Det hadde forøvrig vært interessert å høre hva mynthandlerne mener om dette temaet (Numisma, OMH og evnt. andre). Det er jo de som inndirekte taper på dette her.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by losset »

Jeg skal finne ut av dette og komme tilbake med dette.
Samboeren min arbeider i skatteetaten, har konfrontert henne med dette selv og har ikke fått svar selv.
Har nevnt dette hver gang dette spørsmålet er opp i forumet, men nå har hun lovet og sette seg inn i dette og gi oss en korrekt tilbakemelding på akkurat dette spørmålet.

Dette kan ta noen dager pga ferieavvikling etc... Men legger inn svaret på forumet når det fremligger noe konkret svar på dette spørsmålet.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by vivavegas »

losset wrote:Jeg skal finne ut av dette og komme tilbake med dette.
Samboeren min arbeider i skatteetaten, har konfrontert henne med dette selv og har ikke fått svar selv.
Har nevnt dette hver gang dette spørsmålet er opp i forumet, men nå har hun lovet og sette seg inn i dette og gi oss en korrekt tilbakemelding på akkurat dette spørmålet.

Dette kan ta noen dager pga ferieavvikling etc... Men legger inn svaret på forumet når det fremligger noe konkret svar på dette spørsmålet.
Problemet med skatteetaten og andre offentlige etater (jobber selv i offentlig adm. så ikke meningen å henge ut noen) er at svares hun får ikke nødvendigvis trenger å være noen fasit.

Finnes jo utallige eksempler på at man får svar fra en etat og gjør som de sier, men allikevel kommer opp i problemer. Slik at så lange man ikke får det svart på hvitt kan man sannsynligvis ikke stole 100% på det heller.

Uten at jeg trur jeg har den fulle oversikten, så blir jeg overrasket hvis det kommer fram noe mer enn det som her er diskutert.

Da har jeg inkludert ting som også har blitt diskutert i denne tråden:
http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/1 ... /side/alle

Her forøvrig en ganske ny artikkel, som gir en viss oversikt:
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598086

Men setningen: " Er hobbyen din egnet til å gi deg økonomiske fordeler og et visst overskudd over år, vil den regnes som næring." er jo såpass ullen at trur som sagt det skal veldig mye til her før man for skattemyndighetene etter seg.

Uten at jeg trur våres innlegg vil påvirke i noen grad, så er nok dette ett område hvor minst mulig oppmerksomhet er av det beste. Det kan jo knapt bli bedre enn slik det er nå og økt oppmerksomhet kan nok heller føre til at man finner på noen lure måter å begrense dette på.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by Arve »

Lignings-ABC kan lastes ned fra denne siden:
http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek ... nings-ABC/
Her finnes alle svarene og det er her saksbehandlerne i skatteetaten leter når vi spør. Bare en advarsel, den er ikke lett å finne fram i! Jeg har funnet noe om hobbyvirksomhet, men det står mer om pokerspill enn om myntsamlig.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by Knugen »

losset wrote:Jeg skal finne ut av dette og komme tilbake med dette.
Samboeren min arbeider i skatteetaten, har konfrontert henne med dette selv og har ikke fått svar selv.
Har nevnt dette hver gang dette spørsmålet er opp i forumet, men nå har hun lovet og sette seg inn i dette og gi oss en korrekt tilbakemelding på akkurat dette spørmålet.

Dette kan ta noen dager pga ferieavvikling etc... Men legger inn svaret på forumet når det fremligger noe konkret svar på dette spørsmålet.

Det hjelper svært lite med mindre hun har en ledende stilling i skattetaten.

Hvorfor? Ulike konsulenter og saksbehandlere som jobber i det lavere hierkiet i skattetaen er så absolutt ikke kvalifisert til å ta for seg et slikt tema som er så diskutabelt og hvor man ikke har klare retningslinjer. Det er egentlig kun skatteklagenemda og helst rettsvesenet som må avgjøre dette. Vi må huske på Skattetaten besitter ikke noe fasiter de bare tolker lover og forskrifter.

De som har fulgt med i media i dag så kom Riks Revisjonen ut med en knusende rapport. Den avslører at de forsjellige skattetat kontorene behandler samme saker SVÆRT ulikt. I en sak som denne kan du banne på at de ville behandlet ulikt i hvert tilfelle til og med om det var samme prinsippene som gikk igjen.
Arve wrote:Lignings-ABC kan lastes ned fra denne siden:
http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek ... nings-ABC/
Her finnes alle svarene og det er her saksbehandlerne i skatteetaten leter når vi spør. Bare en advarsel, den er ikke lett å finne fram i! Jeg har funnet noe om hobbyvirksomhet, men det står mer om pokerspill enn om myntsamlig.
Den kan du bare bruke som veileder, vanskeligere saker hvor det ikke står 1.2.3 fungerer den kun som dasspapir!
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by vivavegas »

Ser at Knugen skriver omtrent det samme som meg.

Uansett interessant å høre hva hun sier. Men grensene mellom hobbyinntekt og næringsinntekt er noe som går igjen på de fleste diskusjonsforum jeg frekventerer og tviler på om vi kommer så veldig mye lengre her enn i andre diskusjoner.

Vanligvis har man jo uklartheten om det bare er en hobby og næringsinntekt.

Det spesielle på samleobjekter er jo at mange samler selv, men driver litt med myntsalg på siden av for å finansiere hobbyen og kanskje få gratis mynter.

Det andre spesielle med samleobjekter er jo at mynter, frimerker og brukte postkort etc. etc. er uten moms. Ande virksomheter som kommer over en viss størelse må jo da føre momsregnskap og det er nok da noe vanskeligere å komme unna skatteetaten.

Her er forøvrig den direkte linken til det aktuelle kapittelet:
http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek ... 57#x113257

Legg merke til de dommene som er nevnt først i teksten. Mange av dommene er rundt trav, utleie av båt, kjøp/videresalg av bruktbiler o.l. Her er det tydeligvis mange som prøver seg og sier at det bare er en hobby og så kommer man til ett punkt hvor man blir tvinget til å betrakte det som næringsinntekt.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”