Toll på norske minnemynter?

Numismatisk forum
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Toll på norske minnemynter?

Post by Knugen »

Fikk i posten i dag et utleveringbilag, med forenklet tollbehandling. I følge denne må jeg ut med fortolling og med MVA.

Det er snakk om FN-mynten fra 1995, 50 kr proof.

Er dette mva pliktig?

Har fått både Lillehammer myntene i gull og sølv samt mange andre minnemynter uten at dette har blitt noe toll på dette før.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by karstkri »

Er ikke toll på mynter som er eller har vært gyldig betalingsmiddel . Minnemynter er gyldig betalingsmiddel. Spiller heller ingen rolle om det er utenlandsk mynter null toll og null moms, men har opplevd å bli avkrev ca. 500 i toll når jeg skulle hente mynter på posten. Det løste seg etter en del mailer, men ergelig.
karstkri
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by gekl »

No MVA - and no toll on coins.

If I am not mistaken, than the correct tolltariff no. is 71.18.1000.

You also can refer to : http://www.toll.no/templates_TAD/GuideA ... ?id=196117
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by vivavegas »

Det beste er å forsøke å få de til å fjerne tollkravet før du henter ut myntene.

Det endel styr med å få pengene refundert og det kan ta litt tid. Men forsøk å være høflig og ofte vil nok brev kunne være sikrere korrespondanse enn telefon/e-mail.

Har vel hatt 3-4 saker hvor jeg feilaktig har fått moms/toll, men alle sakene har løst seg.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by Knugen »

Skal nok ordne seg. Var bare litt usikker på om minnemynter virkelig var betalingsmiddel.

Minnemedaler og slike ting da der er det mva på beregningsgrunnlag av 20% av varens verdi altså praktisk 5% mva.?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by hertervig »

Posten skulle aldri ha fått lov til å drive med tollbehandling. 5 ganger har de krevd moms på mynter sendt fra utlandet til meg. En gang betalte jeg ut beløpet og sendte skjema til en eller annen sentral for å få pengene returnert. Fikk hverken svar eller penger.
En annen gang jeg returnerte en sending for fornyet tollbehandling presterte de å sende hele greia tilbake til USA.
Jeg har sluttet å være hyggelig i disse tilfellene - jeg er bare irritert.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by Spicyspecie »

Før jeg gidder å ringe posten/tollvesenet. Er det toll og mva på norske medaljer? Fikk et krav i posten her..
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by Kjetil Kvist »

Det er 25% på 20% av verdien. Altså: Du deler på fem, også kommer det 25% på den femtedelen.

Referanse: Merverdiavgift på brukte varer mv.

"§ 3a:
Ved innførsel av kunstverk, samleobjekter og antikviteter fastsettes et lavere beregningsgrunnlag for avgiftens beregning enn grunnlaget fastsatt etter § 1.

Som kunstverk, samleobjekter og antikviteter anses de varer som er nevnt i Finansdepartementets forskrift om omsetning av brukte varer, kunstverk, samleobjekter og antikviteter §§ 5 - 7.

Beregningsgrunnlaget ved innførsel som nevnt i første ledd er 20 pst av beregningsgrunnlaget fastsatt etter § 1."
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by Myge »

Det vil vel uansett bli 5% det da?

Eksempelvis : 100 kr for medaljen (en femtedel blir da 20, og 25% av 20 blir 5, ergo 5% av 100)
200 kr for medaljen (en femtedel blir da 40, og 25% av 40 blir 10, ergo 5%av 200)

Eller tenker jeg feil nå?

Eirik
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by Myge »

I forhold til de auksjonene jeg handler på, er det bruktmoms på salær på slike ting. Dvs at det da er 25% moms på salæret, som er 20%. Det er ikke dette du tenker på Kjetil?
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by Knugen »

Myge wrote:Det vil vel uansett bli 5% det da?

Eksempelvis : 100 kr for medaljen (en femtedel blir da 20, og 25% av 20 blir 5, ergo 5% av 100)
200 kr for medaljen (en femtedel blir da 40, og 25% av 40 blir 10, ergo 5%av 200)

Eller tenker jeg feil nå?

Eirik
Det stemmer helt korrekt Myge. 5% på samleobjekter som ikke er gyldig valør.

Jeg har kjøpt objekter fra 1910, alt man trenger er å skrive at det er antikviteter (+100 år) så er det 5% regelen som gjelder. Selfølgelig tilkommer begyret som posten skal ha.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by Kjetil Kvist »

Myge wrote:Det vil vel uansett bli 5% det da?

Eksempelvis : 100 kr for medaljen (en femtedel blir da 20, og 25% av 20 blir 5, ergo 5% av 100)
200 kr for medaljen (en femtedel blir da 40, og 25% av 40 blir 10, ergo 5%av 200)

Eller tenker jeg feil nå?

Eirik
Det blir 5%, selvsagt.

Men du kan ikke gå til en toller med en 5%-sats. Da blir han forvirret. Så det man må si er det jeg har sitert: "Beregningsgrunnlaget ved innførsel som nevnt i første ledd er 20 pst av beregningsgrunnlaget fastsatt etter § 1." Og bruke linken jeg la med som dokumentasjon.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by seuk »

I har det sgu godt deroppe :)

I Danmark er der 5% importmoms på mønter (tit prøver de at tage de sædvanlige 25% alligevel)

Men det værste er ikke momsen, men at PostDanmark tager et solidt gebyr (incl. moms) for at raportere importen til toldvæsenet - så der kommer lige 125 kr oveni for ulejligheden :shock:

Eneste fordel er at mønter normalt ikke fylder ret meget og derfor normalt undgår at blive toldbehandlet...
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by Knugen »

seuk wrote:I har det sgu godt deroppe :)

I Danmark er der 5% importmoms på mønter (tit prøver de at tage de sædvanlige 25% alligevel)

Men det værste er ikke momsen, men at PostDanmark tager et solidt gebyr (incl. moms) for at raportere importen til toldvæsenet - så der kommer lige 125 kr oveni for ulejligheden :shock:

Eneste fordel er at mønter normalt ikke fylder ret meget og derfor normalt undgår at blive toldbehandlet...
Posten Norge tar samme gebyrer på alt som ikke er frimerker og mynter/sedler som ikke er gyldig valør. Dette starter på objekter over 200 kroner og objekter over 1000 kroner tar de 200 kr i gebyr.

Skal vi ha det så veldig godt her oppe fordi vi ikke betaler 5% importmoms på kanskje 30% av objektene som blir tatt i tollen i DK? Når man ser på avgiftspolitikken så blir det fullstendig tullete å trekke frem 1 ting og glemme alt annet. Man kan importere 1000 mynter til Norge men når man skal ta inn en bil så betaler man nemelig for de 1000 myntene (enten selv eller så er det innbakt i prisen på biler).
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Toll på norske minnemynter?

Post by Lagrinn »

nå er vell seuk dansk og danskene har så vidt meg kjent enda verre bilavgifter, alkohol og tobakk derimot, det er en anna sak.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”