Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by Letti »

KrsMynthandel wrote:Kjenner ikke til hvilken type plast som brukes i disse kapslene, mulig metallsøkereksperten /Arne Schau vet det. Han bruker nå disse ute i felten, men som permanent lagring ville jeg testet de først (hvilket jeg gjør med en 1 kr 1916).

Et lite tips, det finnes raskere måter å teste plasten på enn å lagre en mynt i den å se hvordan det går. Hvis jeg ikke husker feil kan man f.eks bruke en ren kobbertråd, varm opp denne over en flamme (rødglødende så man blir kvitt skitt og rusk), stikk den så inn i plasten man skal teste slik at noe plast blir hengende igjen på tråden. Varm så opp denne plasten på kobbertråden over flammen igjen. Hvis den brenner med en grønn flamme inneholder den klorid, det betyr at det er polyvinylklorid plast (pvc) og at det ikke kan brukes til oppbevaring av mynt. Flere farger kan oppstå, enkelt sagt kan det ikke brukes hvis det brenner grønt, klorid og kobberoxid avgir en grønn farge sammen. Men husk at gassene som dannes når man gjør dette er veldig giftige, bør egentlig gjøres utendørs i friluft og brennende plast er ikke moro å få på seg så vær forsiktig. Dette er også en gammel måte å gjøre det på, mulig det finnes bedre måter nå til dags.
User avatar
olek2012
Posts: 67
Joined: 03 Jun 2010 21:14
Location: Jaren

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by olek2012 »

Jeg samlet mynter da jeg var en del år yngre, og gjenopptok hobbyen for noen måneder siden. Da jeg fant frem min gamle myntsamling som hadde ligget urørt i ca. 20 år og var montert i Hartbergere og satt i myntalbum, viste det seg at alle "plastvinduene" i Hartbergerene hadde klistret seg fast i plastlommene i albumet. Den eneste måten jeg kunne få myntene ut av albumene på var å forsiktig bruke en brevåpner til å tvinge HB'ene løs fra plastlommene, noe som førte til at mange av HB'ene ble ødelagt :shock: . Er det flere som har opplevd dette? Jeg synes ellers at HB'er i album er en fin og oversiktlig måte å oppbevare myntene på :D .
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by Myge »

HBrammer av gammel type har lett for å henge seg fast, dette opplever jeg til stadighet når jeg spretter store samlinger. Nyere HBrammer har jeg ikke opplevd dette på, regner med de har endret plasttypene både på hb-rammene, og på plastarkene man setter dem inn i.

Eirik
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by storbrum »

olek2012 wrote:Jeg samlet mynter da jeg var en del år yngre, og gjenopptok hobbyen for noen måneder siden. Da jeg fant frem min gamle myntsamling som hadde ligget urørt i ca. 20 år og var montert i Hartbergere og satt i myntalbum, viste det seg at alle "plastvinduene" i Hartbergerene hadde klistret seg fast i plastlommene i albumet. Den eneste måten jeg kunne få myntene ut av albumene på var å forsiktig bruke en brevåpner til å tvinge HB'ene løs fra plastlommene, noe som førte til at mange av HB'ene ble ødelagt :shock: . Er det flere som har opplevd dette? Jeg synes ellers at HB'er i album er en fin og oversiktlig måte å oppbevare myntene på :D .
Dette skjedde med meg også, myntene hadde ligget ca 20 år. Jeg har byttet ut alle HB, da mer eller mindre alle ble ødelagt.

Har ikke opplevd problem med dette senere... mulig annen type nå.
jeg liker best Hb , jeg mener disse tar god vare på mynten i album, men det er viktig med skilleark.. :-)
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by Letti »

olek2012 wrote:Jeg samlet mynter da jeg var en del år yngre, og gjenopptok hobbyen for noen måneder siden. Da jeg fant frem min gamle myntsamling som hadde ligget urørt i ca. 20 år og var montert i Hartbergere og satt i myntalbum, viste det seg at alle "plastvinduene" i Hartbergerene hadde klistret seg fast i plastlommene i albumet. Den eneste måten jeg kunne få myntene ut av albumene på var å forsiktig bruke en brevåpner til å tvinge HB'ene løs fra plastlommene, noe som førte til at mange av HB'ene ble ødelagt :shock: . Er det flere som har opplevd dette? Jeg synes ellers at HB'er i album er en fin og oversiktlig måte å oppbevare myntene på :D .


Ja dette høres altfor kjent ut desverre. Og i tillegg hadde limet sluppet taket og myntene hadde glidd sakte over på flatene med lim, kilt seg fast utenom vinduet. Forferdelig oppbevaring, noe av det dårligste man finner, ikke nok med at det ikke gir noen særlig beskyttelse men holderene er med på å senke kvaliteten på myntene. :shock: Begynte å bruke harbergere når jeg var ung gutt men forsto fort at dette var langt fra bra nok. Alle de jeg ser som er så glad i å bruke zalo på myntene sine, en liten historie for de, disse myntene som fikk problemer med holderene hadde også blitt rengjort med zalo. 5 år senere var alle kobbernikkel mynter gule, og ikke bare litt, de var veldig gule og det kunne ikke fjernes. Så la nå zaloen hvile, den har ingeting med myntsamling å gjøre og den vil ødelegge myntene dine over tid. Det samme gjelder ketchup, cola, salmiak og alle andre håpløse kjerringråd jeg ser igjen og igjen, det duger ikke. Ja det fjerner skitt mye av det og ja, det ødelegger myntene i prosessen så man kan like gjerne spare seg jobben og kaste det med engang.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by kråketoppen »

Myge wrote:Det finnes noen firkantede i plast, lignende HB, som har plast man kan skyve inn i holderen. Er det noen som vet hvor man kan få tak i slikt?

Eirik

I Sverige er disse vanlige og Lembit solgte dem, har selv ett hundre talls stk.
classicstamps
Posts: 77
Joined: 26 Jan 2011 05:13

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by classicstamps »

De Quadrum kapslene var jo ganske rå.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”