Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Hardie
Posts: 5
Joined: 27 Jul 2010 16:38

Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by Hardie »

Hei alle sammen. Bør kanskje skrive noen få ord om meg selv. Gutt på 25 som samler på norske mynter og seddler. Har lest en god del på dette forumet og synes det nå var på tide å registrere seg :)

Så nå kommer jeg med et spørsmål:

Slik jeg oppbevarer mine mynter nå så har jeg dem i hb rammer plassert i hb permer. Så da spørr jeg. Er det mye mer opptimalt å oppbevare myntene mine i kvadratiske myntkapsler for å så plassere dem i skuffer fra lechturm?
Håper på mange fine innspill og svar. Vil som sagt kun det som er det beste for myntene, hehe :D
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by Letti »

Slik jeg ser det er absolutt myntkapsler å foretrekke. Hvis vi tar en nøye kikk på disse hartberger myntrammene så er det en pappbit med et lite vindu laget av veldig tynn mylar. Og i tillegg er det lim på de. Papp og tynn plastikk og lim, det er vel egentlig nederst på stigen når det gjelder beskyttelse og det er vel derfor man setter mynter i holdere, for å beskytte de. Dette mylar vinduet er jo så tynt og skrøpelig at det gir nesten ingen beskyttelse i det hele tatt og pappen er for dårlig den også. De er billige, det er den eneste positive jeg finner med de men billige ting er ofte ikke så positivt når det gjelder beskyttelse.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by rega65 »

Pene/kostbare mynter kan det være en ide og slabbe,da ligger de lufttett og er beskyttet mot irr osv.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by ramazotti »

Jeg ser ingen problemer med hartbergere, om du da ikke har tenkt å kaste på stikka
med myntene dine. Harhendt behandling tåler de selfølgelig ikke,men de er rimelige,og tar liten plass.

Kapsler er sikkert greit det også,jeg klarer meg fint uten.Jeg har ikke sett
noen mynt ta skade av en hartberger. Det blir vel et spørsmål om hva en selv liker.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by karstkri »

Må si meg enig med ramazotti her . Mynter i HB som er lagt i album gir meget bra beskyttelse for mytene. Noe annet er det med proof mynter, de tar du aldrig ut av myntkapslene de kommer i. De tar seg bra ut om de legges i myntskuffer fra f.eks
lechturm. Skjønner ikke poenget med kvadratisk myntkapsler heller ,jeg ville ha brukt runde som passer til mynten.
karstkri
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by bengt »

Føyer meg inn i HB fanklubben. Hvis du liker denne måten å oppbevare samlingen på så er det helt greit.

Det er noen her på forumet som mener at de sitter med den eneste sannheten om mynter og oppbevaring, og hvis du ikke mener det samme som dem er du "dum" og burde ikke samle på mynter. Sannheten er vel heller at det finnes mange riktige måter å oppbevare en samling på, og du kan velge selv hva du liker :-)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by Arve »

Jeg liker best kapsler, men de koster jo en del mer. Ikke noe alternativ som er det eneste rette her, det kommer an på hva en liker.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by MarkusLømo »

Bengt og Arve har rett. Du velger selv hva som passer best for deg. Men det er sikkert beroligende å høre at det totalt sett ligger mynter for adskillige millioner i helt vanlige myntrammer som de du har. Mange av Norges største samlere bruker disse og da er det vanskelig å si noe annet enn at de er gode nok, hvis du er alminnelig forsiktig med permen(e) de er i.

Kapslene til BMS, både de runde og firkantede, er også helt kurante løsninger, selv om disse neppe passer veldig godt i et album. Hvis du f.eks. har et myntskap å legge dem i er kan det være en god løsning. Ulempen sammenlignet med myntrammer er at de koster flere ganger så mye pr stk, du bestemmer selv om den kostnaden er en vesentlig ulempe eller ikke.

Løsningen som Letti foretrekker er å få myntene inn i en holder hvor det er umulig å gjøre noe med mynten uten å ødelegge holderen. Dette er veldig solide greier. Det har også tre ulemper - det koster flere hundre kroner pr mynt, du må sende myntene til utlandet for å få det gjort og holderne tar i tillegg ganske stor plass, jeg har aldri sett noe album hvor en kan oppbevare sånt.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by Myge »

Det finnes noen firkantede i plast, lignende HB, som har plast man kan skyve inn i holderen. Er det noen som vet hvor man kan få tak i slikt?

Eirik
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by trygghandel »

Myge wrote:Det finnes noen firkantede i plast, lignende HB, som har plast man kan skyve inn i holderen. Er det noen som vet hvor man kan få tak i slikt?

Eirik
Jeg har slike, de er mye sterkere enn HB. Har brukt å kjøpe dem hos riibe.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by KrsMynthandel »

Den helt optimale kapselen er etter min mening den som metallsøkere gjerne putter funnene i.... :wink: med unntak av at den er noe tykk da :lol: Arne Schau, Larvik selger dem. Kapselen har en myk, gjennomsiktig film inni, som gjør at mynten ligger i klem uansett tykkelse.
Hardie
Posts: 5
Joined: 27 Jul 2010 16:38

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by Hardie »

Takker for alle svar. Tror jeg kjøper meg noen få kapsler for å teste dem ut, men lar resten ligge i HB rammer for nå :)
Krsmynthandel: Ja det hørtes interessant ut, hehe :lol: Blir spennende å ta et søk i neste uke ;)
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by Stig Westerhus »

Jeg bruker Leuchtturm Quadrum til en av mine typesamlinger som ligger i utstillingsmonter.
http://coins.shop.ebay.com/Publications ... 86.c0.m282
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by Letti »

KrsMynthandel wrote:Den helt optimale kapselen er etter min mening den som metallsøkere gjerne putter funnene i.... :wink: med unntak av at den er noe tykk da :lol: Arne Schau, Larvik selger dem. Kapselen har en myk, gjennomsiktig film inni, som gjør at mynten ligger i klem uansett tykkelse.

Et lite men, disse er ikke laget for oppbevaring av mynter over lang tid, hva slags plast er de laget av? Det er viktig å ta hensyn til.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Kvadratiske Myntkapsler fra Myntogseddel

Post by KrsMynthandel »

Kjenner ikke til hvilken type plast som brukes i disse kapslene, mulig metallsøkereksperten /Arne Schau vet det. Han bruker nå disse ute i felten, men som permanent lagring ville jeg testet de først (hvilket jeg gjør med en 1 kr 1916).
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”