isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Post by Lagrinn »

Kjøpte en slik mynt får en liten tid tilbake, et impulskjøp egentlig så skjekket ikke så mye rundt den da jeg mente denne var i sølv, men har funnet ut at den også er preget i kobber nickel.
Hva skiller disse to, har rota rundt på diverse google søk, men alle bildene viser samme mynten samme om jeg trykker på sølv eller kobber nickel, det samme er det med vekten og målene.
vekten oppgis til 28,28g og diameter til 38,6 mener jeg det stod.

Noen som veit?

Takker får svar.
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Post by gekl »

Correct as you are saying - both variants have the same "face" value ( 1 Crown ), identical weight, identical diameter - and both of them are minted in Proof,
while the Cu/Ni version was also produced in BU.
And as they are minted in "Pearl Black", you can't even spot a difference in the colour of the material.
Only chance is to go after the sound of the coin - silver has a much lighter, nicer sound than Cu/Ni.

Glove, the coin carefully placed on the tip of a finger, use a wooden penn, and click very carefully and smooth on the edge.
If you are doing this with a coin in silver - and in Cu/Ni - you will hear the difference.

http://www.pobjoy.com/encyclopaedia/sec ... p?xSec=300
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Post by ramazotti »

Eller metalldetektor med digitalt display.Da slipper du hansker.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Post by Lagrinn »

Har verken noen hansker jeg vill ta i denne eller en metal detektor tilgjengelig, så ser ut til at jeg må leve i uvissheten med mindre noen andre har en kjempe ide?
Jeg gav hele 50kr får den, så er jo ikke akkurat jorden undergang uansett :)
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Post by Letti »

""Har verken noen hansker jeg vill ta i denne eller en metal detektor tilgjengelig, så ser ut til at jeg må leve i uvissheten med mindre noen andre har en kjempe ide?""


Gå til nærmeste apotek og bruk 100.- på en eske med latexhansker. Problem løst. Som jeg bruker å si, hvis man har mynter liggende så skal det til enhver tid stå en eske hansker ved siden av de klare til bruk. Hvis det ikke gjør det så får man ikke rørt de.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Post by bengt »

Letti wrote:Som jeg bruker å si, hvis man har mynter liggende så skal det til enhver tid stå en eske hansker ved siden av de klare til bruk. Hvis det ikke gjør det så får man ikke rørt de.
Letti wrote:hvis man ikke gjør det de på samlerforum synes er smart så er man fryktelig dum
Godt å se at du anser deg som en integrert del av samlerforum Letti :-)
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Post by Lagrinn »

Letti wrote:""Har verken noen hansker jeg vill ta i denne eller en metal detektor tilgjengelig, så ser ut til at jeg må leve i uvissheten med mindre noen andre har en kjempe ide?""


Gå til nærmeste apotek og bruk 100.- på en eske med latexhansker. Problem løst. Som jeg bruker å si, hvis man har mynter liggende så skal det til enhver tid stå en eske hansker ved siden av de klare til bruk. Hvis det ikke gjør det så får man ikke rørt de.
Nesten enig Letti, nå har jeg så å si bare medaljer liggende, å dem er lett å hondtere uten synest jeg, men jeg skal få ordnet meg med noen hansker, er jo uansett det tryggeste :)
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Post by ramazotti »

Speilblanke proof-mynter passer dårlig sammen med en feit
hamburger,men de fleste jeg har er ikke slike. Hvordan virker
en god Thousand Island på en mynt i kv. 1 ?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Post by vemod »

For meg, som i mitt tidligere liv jobbet både i hjemmesykepleien og på sykehjem - gir tanken på latexhansker alltid noen morsomme assosiasjoner. Og de er absolutt ikke relatert til mynter.

Letti kan lett forlede blussende ferske myntsamlere til å tro at mennesker kan smitte mynter, og omvendt. Dette medfører absolutt ikke riktighet. Selv om jeg har fått en normalt god oppdragelse ("du ser ikke med fingrene!") så kunne det aldri falle meg inn å ikke tukle ubeskyttet med gjenstandene som omgir meg i det daglige.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: isle og man 1990-one penny black 150th anniversary

Post by Kjetil Kvist »

Jeg anbefaler Coins in collections: Care and use av Jonathan Jarrett.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”