Forskjellen på opplysning og reklame

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Kjetil Kvist »

Veteranen svessien sa i en tråd at Samlerforum var i ferd med å utvikle seg til en ren markedsplass. Det samme har gekl også antydet. Jeg merker meg at vi nok har har mange tråder der Samlerforums medlemmer assisterer et salg.

Jeg er mynthandler og myntsamler.

Det betyr at jobben min er å selge mynter. Jeg bruker selvsagt Samlerforum til å markedsføre mynter jeg vil selge, men har kommet til at den beste måten å gjøre det på er å plassere reklamen i en egen tråd der den hører hjemme: Kjøp og salg-kategorien.

Samtidig er jeg myntsamler, og har stor glede av å formidle bilder av mynter jeg har eller ønsker meg. Jeg synes det også er spennende å forsøke å identifisere mynter andre legger ut og lurer på hvor kommer fra. Noen legger også ut mynter for å få en kvalitetsvurdering.

Det er her det begynner på bli vanskelig for tida.

Ja, selvsagt skal man være hjelpsom og forsøke å finne ut av ting. Men man får en litt emmen smak i munnen når trådene ender med at mynten er lagt ut på QXL. Samler ikke folk mynter? Er de bare opptatt av å selge unna med en gang de får svar på spørsmålet?

Vi har en fin linje her; mellom det å søke informasjon, og det å trekke opp til et salg. Det kan meget lett bli reklame, og det er ikke akkurat slik vi vil ha det?

Men før debatten braker løs vil jeg understreke et par ting: 1) Ja, jeg har postet en post eller tre jeg idag ville si var noe på kanten, og, ja, jeg har solgt mye mynter til medlemmer av Samlerforum. Det er likevel ikke derfor jeg er tilstede her, men jeg feier gjerne for egen dør. 2) Nei, jeg tror ikke alle som har mynter for salg bare er ute etter å utnytte dette forumet.

Jeg forslår at vi forsøker å stenge et alle underforum og tråder for salgsforsøk, og at vi samtidig åpner opp en nytt underforum der medlemmer kan poste spørsmål om kvalitet, identitet og annet vedrørende objekter de har intensjoner om å selge.

Det nye underforumet kan kalles: "Spørsmål vedrørende salg." Beskrivelse: "Her kan du poste spørsmål om identitet og kvalitet på mynter du har planer om å selge."

Jeg foreslår også at profiler fra profesjonelle aktører ikke får lov til å poste reklame for noen av sine mynter i det underforumet, men at de selvsagt er hjertelig velkomne til å svare på spørsmål.

Jeg foreslår også at det på sikt bare kan åpnes nye tråder i det underforumet om man for eksempel har donert 100 kroner til Samlerforum. Det er praksis i flere andre forum.

Det vi oppnår med et nytt underforum og litt strammere regler for hvem som skal poste der, er at vi får renere linjer i resten av forumet. Det betyr at folk som poster noe som kan ligne reklame i for eksempel Auksjoner kan gis en advarsel, og dermed risikere utstengelse. Det er ganske få som synes at en utestengelse er grei.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by trygghandel »

Vil likevel at en skal være OBS på at forumet ikke utvikler seg til å bli en kanal kun for mynthandlerne og andre proffe aktører. Prater for min egen del, har et navn som tilsier at jeg er en butikk, men er en privatperson.
Reglene må og være klare, og gjelde for alle.

Et forum må være for å eksistere en kanal for bytting, private kan foreta bytter mellom hverandre. Dette ser vi på MC forum og mer.

Jeg skjønner godt at de proffe ikke liker dette, og utvilkingen... Men jeg mener at et forum må være rom for at private kan byte og selge til og fra hverandre..... Jeg liker det, og har kjøpt av mange her inne flotte objekter.

For min egen del, beklager jeg at jeg har solgt objekter som jeg har spurt kvalitet på. Dette gjelder noen få objekter. Flertallet av mine mynter som er og har vært avbildet er kjøpt av andre flotte samlere, eller er i egen samling.

Jeg synest det er utrulig kjekt å få linker til krsmynthandel når han har gode objekter ute for salg.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Lagrinn »

Jeg mener Kjetil sin ide her er glimrende, ungår vi all form får salg utenom denne "Spørsmål vedrørende salg." og selvfølgelig kjøp og salg som vi har ifra før her på forumet.

Trygghandel, om jeg legger en mynt ut får å vise den fram å du har veldig lyst på den, så er det lov å sende en pm, kan jo hende mann i utgangspunktet ikke skulle selges, men om tilbudet er bra nok så er det greit.
Tar mann dette på pm ødelegger mann ikke tråden med nettopp Kjøp og salg matteriale.

enig?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Arve »

Full støtte til Kvist i denne saken.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by MarkusLømo »

Meget bra forslag.

Når det gjelder regelbrudd så er jeg villig til å tilgi alle som legger ut en mynt for vurdering og deretter selger denne, spesielt om det er en nybegynner her på forumet, høflig informasjon er nok i første omgang. En kan spare opplysninger om hardere konsekvenser til de som eventuelt skulle trenge gjentatte beskjeder.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Espen »

Det er noen situasjoner i det siste hvor det har blitt opprettet emner med ymse "spørsmål" omkring objekter som har blitt forsøkt solgt på QXL, slikt er hva jeg kaller for fisking. Jeg har også etter å ha fått tilbakemeldinger av brukere som reagerer på modereringen min med å kalle dette forumet for et "kinesisk samlerforum" og at jeg er korrupt fordi at jeg lar enkelte større aktører reklamere i kjøp og salg kategorien.

Åpenbart så ser jeg i lyset av min posisjon på dette forumet at det er umulig å blidgjøre alle, jeg ser også nødvendigheten av å kunne tilby en alternativ markedsplass, men vil ikke på grunn av et midlertidig problem gjøre forandringer på forumstrukturen. En slik kategori vil slik jeg ser det være med på å legitimere den slags adferd vi den siste tiden har sett.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by madsemann »

Jeg er en av de som har fått advarsel for reklamering!
Først vil jeg si at jeg respekterer alle regler, både på forumet og andre steder. "problemet" mitt er bare at jeg ikke finner noen regel mot reklame. Kan noen linke meg til denne? Jeg har sett igjenom "terms of use" og forumregler knappen på forsiden. Muligens denne ligger litt gjemt?
Det neste jeg lurer på er: I underforumet auksjoner, har man ikke lov å skrive om sin egen auksjon der? Det er jo også en auksjon!
Til slutt må jeg også si at det er litt kvass språkbruk fra administratorer/moderatorer til tider. Nå sist fra deg Espen. Man kommer utrolig langt med litt høflighet her i verden! Jeg ble gift takket være det :)
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Espen »

Aktive emner:

Hva slags grad har denne mynten til femogtredvetusen kroner som jeg har ute på qxl mener dere?

Hvordan fjerner jeg flekken på mynten min som jeg også har ute på qxl mener dere?

Er disse bildene bra nok? (sjekk vedlagt link til qxl).
---------------------------------------------------------

Dette er hva jeg frykter at forumet blir redusert til.

madsemann: jeg er snill med de gamle og glad i dyr.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by madsemann »

Espen wrote:Aktive emner:

Hva slags grad har denne mynten til femogtredvetusen kroner som jeg har ute på qxl mener dere?

Hvordan fjerner jeg flekken på mynten min som jeg også har ute på qxl mener dere?

Er disse bildene bra nok? (sjekk vedlagt link til qxl).
---------------------------------------------------------

Dette er hva jeg frykter at forumet blir redusert til.

madsemann: jeg er snill med de gamle og glad i dyr.

Hehe, jeg er nok nærmere et dyr enn å være gammel, så da er du mer glad i meg en snill mot meg :lol:
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by 2rhaug »

Jeg støtter Kjetil her. Det er for mange som tilsynelatende skal diskutere mynt, men som egentlig bare er interessert i å selge. Tankene her kan kanskje moderere litt av denne virksomheten.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by trygghandel »

Lagrinn wrote:Jeg mener Kjetil sin ide her er glimrende, ungår vi all form får salg utenom denne "Spørsmål vedrørende salg." og selvfølgelig kjøp og salg som vi har ifra før her på forumet.

Trygghandel, om jeg legger en mynt ut får å vise den fram å du har veldig lyst på den, så er det lov å sende en pm, kan jo hende mann i utgangspunktet ikke skulle selges, men om tilbudet er bra nok så er det greit.
Tar mann dette på pm ødelegger mann ikke tråden med nettopp Kjøp og salg matteriale.

enig?
Enig med deg....
Jeg beklager til dere alle om noen føler at jeg har vært for frempå. Det er ikke meningen.
Viktig at Espen eller Kjetil i klart ordlage forklarer 100% hvordan dem vil ha det, jeg er litt treg av meg.

Jeg håper bare og ber bare for at aktører kan linke til sine auksjoner, når de har noen. Har mange ganger ikke vært klar over flotte auksjoner på SAS som numisma har, dette har så kommet frem her. Eller de gangene Krsmynthandel har auksjoner, synest det er veldig flott å få et hint om det på forumet. Eller når PCL har hatt nydelige objekter ute for salg, eller madsemann som synest har gjort oss oppmerksom på hans flotte objekter.

Vi er jo samlere stort sett alle sammen, slik at det er veldig kjekt å få hint om gode objekter og at vi kan gi hverandre hint om dette innimellom.

Nok en gang, jeg beklager så mye om jeg har blitt oppfattet som om at jeg reklamerer. Det er det ikke behov for, og det har ikke vært meningen :)

Jeg har bestemt meg for å være mindre aktiv på forumet fremover.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Lagrinn »

trygghandel wrote:
Lagrinn wrote:Jeg mener Kjetil sin ide her er glimrende, ungår vi all form får salg utenom denne "Spørsmål vedrørende salg." og selvfølgelig kjøp og salg som vi har ifra før her på forumet.

Trygghandel, om jeg legger en mynt ut får å vise den fram å du har veldig lyst på den, så er det lov å sende en pm, kan jo hende mann i utgangspunktet ikke skulle selges, men om tilbudet er bra nok så er det greit.
Tar mann dette på pm ødelegger mann ikke tråden med nettopp Kjøp og salg matteriale.

enig?
Enig med deg....
Jeg beklager til dere alle om noen føler at jeg har vært for frempå. Det er ikke meningen.
Viktig at Espen eller Kjetil i klart ordlage forklarer 100% hvordan dem vil ha det, jeg er litt treg av meg.

Jeg håper bare og ber bare for at aktører kan linke til sine auksjoner, når de har noen. Har mange ganger ikke vært klar over flotte auksjoner på SAS som numisma har, dette har så kommet frem her. Eller de gangene Krsmynthandel har auksjoner, synest det er veldig flott å få et hint om det på forumet. Eller når PCL har hatt nydelige objekter ute for salg, eller madsemann som synest har gjort oss oppmerksom på hans flotte objekter.

Vi er jo samlere stort sett alle sammen, slik at det er veldig kjekt å få hint om gode objekter og at vi kan gi hverandre hint om dette innimellom.

Nok en gang, jeg beklager så mye om jeg har blitt oppfattet som om at jeg reklamerer. Det er det ikke behov for, og det har ikke vært meningen :)

Jeg har bestemt meg for å være mindre aktiv på forumet fremover.
Får all del Trygghandel, fortsett å bruk forumet, dine objekter er en fryd får øyet, bildene dine er bra osv.
Men bare sørg får å gradere myntene i Mynt og seddelgradering biten, og når du har fått den gradert så lager du en ny tråd i kjøp og salg biten, muligens med en link til graderingstråden.
På den måten slipper dem som ikke vill lese om kjøp og salg det, å dem som leiter etter mynter får en bra beskrivelse av objektet som er gradert av forumet å kan gjøre seg opp en mening rundt dette.

Om jeg ser du har et kjempeflott objekt på qxl å vill opplyse eller har spørsmåkl om, så legger jeg det ut i underforumet auksjoner, ingen selger skal fremme sin egen auksjon der, det er ment som opplysning til andre eller spørmål om konkrete objekter som ligger på en auksjon.
Tror det er mange som har missforstått den biten.
Men ikke slutt å skriv her inne, er ille nok at ZZzzz har lagt inn årene her på ubestemt tid :cry:
Alle her inne trenger alle som er her.

Vi er per dags dato 839 brukere, der det er 78 brukere som har mere en 100 innlegg, det er 26 som har imellom 100 og 50 innlegg, dem som står igjen da, er enten ferske medlemmer eller lite aktive her.

Vi har hele 628medlemmer som har ti eller ferre innlegg.

Så sannheten er at vi trenger hver eneste mann her :)
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by rega65 »

Bra innlegg lagrinn,vi må ikke begynne og miste de som bidrar mest på forumet,vi vil ikke miste noen.Håper ZZzzz også kommer tilbake :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Letti »

""Ja, selvsagt skal man være hjelpsom og forsøke å finne ut av ting. Men man får en litt emmen smak i munnen når trådene ender med at mynten er lagt ut på QXL.""


Hvorfor det? Så man kan spørre om hjelp her på forumet så lenge man gjør som du vil med sine egne mynter? Jeg ser ikke noe nevneverdig problem her, annet enn at noen er veldig opptatt av hva andre gjør med sine egne ting. Kan noen svare meg på hvilken forskjell det gjør om man hjelper noen som har en mynt i sin samling eller om man hjelper noen som skal selge den, eller gi den bort, eller hva de nå måtte ville gjøre? Ser ingen grunn til at noen skal få noen emmen smak fordi noen spør om hjelp før de skal selge en mynt. Hva vedkommende har tenkt å gjøre med sine egne ting har den som hjelper ingenting med og det er frivillig om man vil hjelpe. Dette går nok mer på at noen av de høye herrer her inne tenker litt for høyt om seg selv og føler de vet best og skal bestemme over andre. Har vansker med å se hvilken forskjell det gjør hva den som spør skal gjøre videre etter å ha fått hjelp, det bestemmer vedkommende selv og det er ikke noe feil i å selge en mynt hvis man vil det. Men greit, jeg forstår at ting skal gjøres vanskelig, det er bare sånn det er desverre så Dere får stå på og gjøre det mer og mer innviklet for Dere selv.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Espen »

Letti wrote:""Ja, selvsagt skal man være hjelpsom og forsøke å finne ut av ting. Men man får en litt emmen smak i munnen når trådene ender med at mynten er lagt ut på QXL.""


Hvorfor det? Så man kan spørre om hjelp her på forumet så lenge man gjør som du vil med sine egne mynter? Jeg ser ikke noe nevneverdig problem her, annet enn at noen er veldig opptatt av hva andre gjør med sine egne ting. Kan noen svare meg på hvilken forskjell det gjør om man hjelper noen som har en mynt i sin samling eller om man hjelper noen som skal selge den, eller gi den bort, eller hva de nå måtte ville gjøre? Ser ingen grunn til at noen skal få noen emmen smak fordi noen spør om hjelp før de skal selge en mynt. Hva vedkommende har tenkt å gjøre med sine egne ting har den som hjelper ingenting med og det er frivillig om man vil hjelpe. Dette går nok mer på at noen av de høye herrer her inne tenker litt for høyt om seg selv og føler de vet best og skal bestemme over andre. Har vansker med å se hvilken forskjell det gjør hva den som spør skal gjøre videre etter å ha fått hjelp, det bestemmer vedkommende selv og det er ikke noe feil i å selge en mynt hvis man vil det.
Lyst til å utdype det i uthevet skrift? du skjønner vel at dette forumet ikke kan las kollapse ned til en dass av salgsannonser?
Post Reply

Return to “Auksjoner”