Oversikt over speciedalere 1794

Moderators: AMO Berg, OleKr

Post Reply
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Stig Westerhus »

Numisma bør være forsiktig med å bruke usikre og halvferdige oversikter.
All ære til jobben til "han stjørdalingen" Men det er et lite stykke igjen til MEM's kvalitetssikring.
Skal Numisma bli tatt seriøst bør de nok skrive med forbehold i framtiden slik at de ikke blir tatt i usannheter og manglende opplysninger.
http://grelbersforlag.dk/info/Moentpers ... ebogen.htm
http://grelbersforlag.dk/info/afskriver ... rfalsk.htm
Jeg forstår at Gard reagerer på dette. For slik jeg ser det så handler dette også om "kilder"
Når Gard's bok ikke blir "tatt seriøst" da han ikke refererer til kilder han ikke har brukt er det fullt forståelig at han reagerer slik på en annonse som best kan beskrives som "mangelfull".
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by kråkerøy »

Så mye styr og krangling for så lite ???
Selvfølgelig skal slike undersøkelser brukes. Jeg ser ingen problemer.
Ingen undersøkelser blir noen gang riktige dersom man ikke kan redgjøre for alle myntene som er preget.
MEM har jo visstnok det største katalogarkivet, men har vel dermed ikke enerett på å lage undersøkelser.
For alle normale samlere er slke undersøkelser som lages her på samlerforum mer enn godt nok.
Det vil "alltid" dukke opp flere, og MEM har som andre har nevnt heller ikke fått med seg alle sjeldne mynter som omsettes privat, og direktesalg fra handlere til anonyme kunder.

Det er opplyst om hvor undersøkelsen er gjort. Jeg leser ingen steder at antallet XX er absolutt.

Den opphetede debatten er satt i gang pga ren krangling mellom to som nok ikke blir enige om kilder og opplysninger som skal med. Noen må være misunnelige, eller ha en skjult agenda for å lage så mye styr.

Synd denne tråden om en specie med 16 kjente eksemplarer, og noen usikre omsetninger har blitt ødelagt.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by MarkusLømo »

kråkerøy wrote: Synd denne tråden om en specie med 16 kjente eksemplarer, og noen usikre omsetninger har blitt ødelagt.
Helt enig i alt du skriver - ville bare bemerke at vi vel ikke er oppe i flere enn 14 definitive eksemplarer ennå. Både Ragoczy, Ernst, OM22 og OM salgsliste 15 kan jo være mynter som allerede er på listen. At de ble omsatt er vel mindre usikkert.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by vemod »

Gale konger og gale samlere ja...

Vil oppmerksomheten rundt denne (fine!) mynten drive prisen opp til det samme nivå, som den ville fått med kun 12 kjente eksemplarer, og uten Samlerforumets eksistens...?

Eller vil oppmerksomheten rundt denne (fine!) mynten dempe interessen, slik at den når en tilslagssum tilsvarende 24 kjente eksemplarer, uten Samlerforumets eksistens...?

Ville Bibelen vært like populær, hvis man hadde alle de originale kildene tilgjengelige?

Ville Snorres Kongesagaer bidratt i like stor grad til Norges moralske gjenreisning, hvis sannheten om kongene hadde blitt nedskrevet?

Er hakk i plata irriterende, og kan det overføres til andre betydninger?

Hva ville Christian VII sagt til dette? Sannsynligvis hadde han oppfattet det som helt normalt.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by vestmar »

Det ble omsatt en norsk speciedaler 1794 på eBay i januar 2006, objektnr 8370626010, tilslag ca USD 1700. Kanskje noen tok vare på bildet av denne og kan poste det her, slik at det blir mulig å avgjøre om dette er et av de kjente eksemplarene eller et "nytt"?
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by AMO Berg »

Takker for info vestmar! :)
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Nå kanskje enda et nytt eksemplar, og mynten Numisma selger blir bare mindre og mindre sjelden.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Speciedaler 1794 har også vært utbudt hos Nellemann & Thomsen 644, lot 596, kvalitet 1, med foto!

Jeg har ikke undersøkt om dette utbudte eksemplaret representerer et som allerede er listet hos Anders.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by AMO Berg »

ZZzzz wrote:Speciedaler 1794 har også vært utbudt hos Nellemann & Thomsen 644, lot 596, kvalitet 1, med foto!

Jeg har ikke undersøkt om dette utbudte eksemplaret representerer et som allerede er listet hos Anders.
Takk for info!

Vi får prøve å fa tak i foto av dette.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Arve »

Kan moderator redigere litt i denne tråden nå som stormen har lagt seg?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Spicyspecie »

madsemann wrote:Jeg får en følelese av at folk er "skremt" bort fra å by på denne nå siden det hele tiden kommer flere mynter til kjenne! Og det synes jeg er helt greit ;) Da blir den min :)
Du blir nok ikke alene om denne hehe :wink:
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by AMO Berg »

Jeg kommer etterhvert til å rydde opp i denne tråden. Ingen innlegg vil bli slettet, men vi splitter trolig tråden slik at den blir mer oversiktlig.

Synes det er greit med diskusjon (så lenge det ikke blir ufinheter), og når oppmerksomheten for denne oversikten fører til at vi får innrapportert eksemplarer som jeg ikke har kjennskap til er det kjempepositivt. Det er nettopp det som er hele poenget med disse oversiktene.

Så får jeg håpe at budgiverene på den som Numisma selger ikke føler seg lurt av min opprinnelige oversikt. Når jeg lager disse oversiktene, er det på grunnlag av auksjonsomsetningene til de største skandinaviske auksjonshusene som har omsatt mynt de siste 40 år. Jeg opplyser hvilke kataloger jeg har brukt til undersøkelsen, så får man bare ta det forbehold at det kan dukke opp "nye" eksemplarer andre steder.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Speciedaler 1794 har også vært utbudt hos Oslo Mynthandel salgsliste 17, lot 3244, kvalitet 1, Brosjespor!

Jeg har ikke undersøkt om dette utbudte eksemplaret representerer et som allerede er listet hos Anders.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by AMO Berg »

ZZzzz wrote:Speciedaler 1794 har også vært utbudt hos Oslo Mynthandel salgsliste 17, lot 3244, kvalitet 1, Brosjespor!

Jeg har ikke undersøkt om dette utbudte eksemplaret representerer et som allerede er listet hos Anders.
Takker for info ZZzzz! Den stod helt bakerst i salgslisten under "Nylig innkomne mynter", så den hadde jeg oversett. Ikke avbildet den heller desverre.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by kråkerøy »

Jeg har funnet to gamle omsetninger.
Det er vel sannsynlig at de er sammenfallende med noen på listen fra før.
Muligens det også er samme mynt.
Jeg er usikker på hvilke kataloger det henvises til utenom Schou.

J.P.G. Grimsgaard (Fra Sarpsborg :D ), auksjon 5.desember 1889 !
utrop nr. 1315 1794 species. Cfr. D. 4682. kv 1

O. Chr Bjørnstads samling, auksjon 5 desember 1934
utrop nr. 1047 1794 speciedaler (s.1109) schou 4 kv 1 tilslag kr 29,-

Ingen bilder dessverre.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”