Bruk av reelle navn?

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
Post Reply
jogi
Posts: 4
Joined: 24 Aug 2008 17:12

Bruk av reelle navn?

Post by jogi »

Personlig syns jeg at bruk av virkelige navn er bedre enn "nickname", siden jeg da føler det som mer seriøst og virkelig. Som eksempel tar jeg Kjetil Kvist. Ved bruk av et slikt navn mener jeg at forumet vil få et bedre preg av "proffhet" og vil virke som et seriøs sted for samlere. At personen som sitter bak navnet heter det samme er jeg ikke like opptatt av, men navnet skal altså virke som et reelt et. Bruk av nickname kan skremme andre bort fra forumet, og det er vel mest den yngre generasjonen som bruker slike navn. Hva skal folk som ikke er vant til nickname bruke?

Er jeg alene i dette synet?

PS: valgte selv et nickname fordi andre før meg gjorde det, men bytter gjerne...
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Bruk av reelle navn?

Post by holofire »

Jeg synes det er greit å ha samme nick som på andre nettsteder.. enkelt for meg og anonymt for andre som ikke trenger å vite hvem jeg er! Tror nok de aller fleste velger et nick slik at de er litt anonyme noe som jeg synes er like greit.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Bruk av reelle navn?

Post by MarkusLømo »

Jeg har selv hatt glede av å bli gjenkjent, så for meg har det funket bra å bruke virkelig navn. Men jeg kan ikke se at det skal være noe bedre enn et nøytralt nick, blir vel smak og behag.

Det ville overraske meg om de navnene vi har her skremmer vekk noen fra å registrere seg. Om vi snakker om seniorer med liten PC-kompetanse vil det nok være andre terskler de finner vanskeligere å overskride.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Bruk av reelle navn?

Post by vivavegas »

Det "gamle" forumet hadde kun 30 medlemmer eller noe sånt. Dvs. facebook-forumet. Det måtte man ha virkelig navn, eller dvs. man kan jo forsåvidt også registrere en tulle konto.

Han som startet dette forumet på facebook sendte ut fellesmail til mange som hadde handlet mailer av ham og fikk noen svar tilbake at de var skeptisk til facebook. Uklart om de var skeptisk til facebook i seg selv, eller om det var det å ha navn ute på facebook.

Slik at trur det er mange som liker å ha den anonymiteten som dette forumet gir.
I tillegg så har jo mange her på forumet samme nick som på qxl og veldig mange her har handlet av hverandre slik at man da vet navnet på hverandre. Trur jeg ihvertfall skulle klare å nøste opp 50 navn her inne på forumet, med å søke litt rundt.

Men kanskje man kunne lagt inn ett eget felt i profilen, så kan de som ønsker det legge inn fullt navn der.....

Hilsen
Ole Skorge
Brukernavn: vivavegas (QXL-Norge)
Brukernavn: vivavegas01 (QXL-Danmark)
Brukernavn: VivaLV (Tradera)
Brukernavn: ole4149 (Ebay)
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Bruk av reelle navn?

Post by brafin »

Mitt tiltenkte brukernavn har desverre andre snappet foran nesa på meg. FINN.no, men jeg blir jo ofte hilset med hei " dotten" eller hei " FINN dott enno", så navnet mitt er ihvertfall velkjent.

Har desverre ikke medeierskap i det firmaet, noe jeg egentlig synes alle FINN -er burde få !!!!

Mvh. FINN - med eller uten dott. Etternavnet kommer kanskje etter hvert.
User avatar
Ole Andreasen
Posts: 15
Joined: 01 Dec 2008 21:31
Location: København

Re: Bruk av reelle navn?

Post by Ole Andreasen »

Brug af alias er vel noget div. internet auktionsfirmaer har krævet, da de er bange for, at folk ellers med det samme handler direkte med hinanden, så firmaet derved mister sit salær. Hvis folk kender hinanden er der måske også færre overbud - igen med salærtab til følge. På et seriøst debat- og informationssted som dette gerne skulle være, burde det vel være unødvendigt, hvis man står ved, hvad man skriver. Læserbreve i en avis er jo heller ikke annonyme. Har man sine mønter hjemme og ikke sikret i bank box (som jeg), er der naturligvis andre hensyn at tage, inden alle info offentliggøres.


V. h. og god jul !

Ole Andreasen

Postadresse:
Hjelmsgade 3,3.
2100 København Ø.

Tlf. +45 3927 0040

Ole @ OleAndreasen.dk (uden mellemrum)

OleCoins på QXL.dk og eBay
Last edited by Ole Andreasen on 16 Feb 2011 00:43, edited 1 time in total.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Bruk av reelle navn?

Post by Stig Westerhus »

Er da egentlig ikke så viktig hva man velger å bruke?
De fleste her kjenner jo de en del likevel?

Nick: Stigtrondheim på QXL, ebay etc.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Bruk av reelle navn?

Post by Myge »

Jeg brukter mitt etternavn, er Eirik Myge, jobber på Skanfil. De som vil kontakte meg, når meg på 92486739, eller sentralbordet vårt 52 70 39 40 om de vil prate om samleobjekter.

Myge
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Bruk av reelle navn?

Post by Hougaard »

På andre diskusjonsfora på nettet opptrer jeg alltid med fullt navn. Men her på Samlerforum foretrekker jeg å bruke et pseudonym. Det er ene og alene fordi jeg ikke ønsker å fortelle "hele verden" at jeg sitter på en stor samling mynter og sedler hjemme hos meg.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Bruk av reelle navn?

Post by vemod »

La det være valgfritt. Folk er forskjellige.
User avatar
Stian
Posts: 188
Joined: 30 Aug 2007 01:10
Contact:

Re: Bruk av reelle navn?

Post by Stian »

Det er et faktum at du opptrer mer ryddig under eget navn, men samtidig stiller du også for hugg. Derfor blir i mine øyne folk som har sitt eget navn som brukernavn veldig troverdige.
Ikke det at jeg alltid tror de, men et nettsøk avgjør som regel de fleste tvilstilfeller av en person, det kan ikke et anonymt brukernavn stille opp med.
Jeg tror nok de fleste som bruker fullt navn som brukernavn f.eks på Samlerforum, lever og ånder for interessen sin om det er fag eller hobby, og da er de også personer med store kunnskaper og kontakter innen sitt felt. Dette viser seg gjerne i postene deres også, ordbruken lyser av kunnskap og personlighet. Trenger vel ikke mange eksempler her på forumet for å bekrefte dette.
Post Reply

Return to “Om forumet”