Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Numismatisk forum
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by janpetter »

Myge wrote:
vivavegas wrote:Mulig jeg har misset noe, men hvordan ser dere at de er kopiert!!??
Antar disse har de samme kjennetegn som andre kopier, de mangler vannmerke, annen papirtype, samt at denne nummerserien på akkuratt disse sedlene er kjent, og vi vet hvor de befinner seg. Prisen på f.eks. 5 kr har en startpris alene på 10.000,- om den er ekte.

Jeg har hatt innlevert Speciedalersedler av samme kaliber, kanskje vi skulle fått en oversikt på dem også en dag. Har du noe mer info Janpetter?

Eirik
send meg en PM eller ring i morgen , så kan jeg fortelle deg mer .
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by Myge »

Juhu! Sender deg en PM eller ringer i morgen!
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by Evil_Ed »

Lurer på når vi får Kinasedler? :roll:
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by janpetter »

Saken her er at disse dårlige kopiene er laget på sørlandet :lol:

Men et lite regnestykke :
6 forskjellige valører X 100 (opplag av hver seddel ) X ca 400 kr = kr 240000,-
beløpet ble sikkert større da en god del av disse gikk for mer enn 400 kroner stykk .
ikke verst for en god hjemmejobb med skanner og lamineringsmaskin + et godt oppslagsverk !!
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by bengt »

Det har jeg alltid sagt, det er gode penger å tjene hvis man mangler skrupler. Har sett det innen alle mine interesseområder...
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by janpetter »

Nå gir jeg meg totalt over .... :shock:
http://auksjon.qxl.no/lexxxus

Folk er fullstendig gale
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Post by kråketoppen »

Burde ikke alarmknappen trykkes på hos qxl snart? Om det viser seg at sedlene er "trykket" hos
selger.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Post by kråkerøy »

Noen har for mye penger de gjerne vil bli kvitt på kortest mulig tid, mens andre tjener penger litt for fort.
:evil:
Dette er på linje med kinakopier i mitt hode, men han opplyser jo at det er kopier da.
Jeg føler meg ikke trygg på at alle budgivere har forstått hva de byr på.
Noen av budgiverne har jo mange handler. De bør kanskje kontaktes av noen som har handlet med dem tidligere.
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Post by janpetter »

Opprinnelig produsent av disse ( alias " runlov " på qxl )ble utestengt i 2006 p.g.a disse kopiene , noe jeg har gitt qxl beskjed om .
Romsdal myntforening har jo endog klart det kunststykket å selge en slik på en av sine auksjoner !
Ufattelig :shock:

Personen som selger disse nå på qxl har sikkert kjøpt sine kopier i "god tro" tidligere .
Kopiene blir dessverre ikke mer legitime av den grunn .
User avatar
Rygge3
Posts: 74
Joined: 08 Nov 2009 14:26

Re: Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Post by Rygge3 »

kontakta di jeg kjente til som hadde bud inne på disse sedlene og henviste til den tråden, fikk tillatelse til å vise denne mailen jeg fikk.

Hei Ola,har prøvet alt nå for å slippe å betale for di 2 kopi sedlene som jeg var så dum å legge inn bud på. Snakket med selger å han påsto at disse sedlene ble omsatt for ca 2000kr på forskjellige auksjoner. Jeg må betale 2250kr for disse 2 sedlene,viss ikke kom han til å gi meg negativ karakterer. Har iallefall lært nå kommer ikke til å by på sånne sedler mere,blir en kostbar lærdom for søppel. Du får ha ei fin helg.

og her dukker det opp en broblemstilling på karaktersystemet til qxl, her blir en kjøper trua med minuskarakter hvis han ikke betaler.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Post by kråkerøy »

Da hadde jeg tatt en negativ karakter på det, og skrevet en kommentar på karakteren etterpå, eventuelt kontaktet QXL, og forklart situasjonen og bedt dem fjerne karakteren.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Post by bengt »

Rygge3 wrote:og her dukker det opp en problemstilling på karaktersystemet til qxl, her blir en kjøper trua med minuskarakter hvis han ikke betaler.
Det er vel akkurat slik karaktersystemet er ment å fungere, hvis man legger inn bud på en gjenstand så må man betale for den.

(Værre er det når man blir truet til å legge positiv karakter til selger, hvis ikke legger han negativ på deg - eller "hevn feedback" om man vil.)

Det kjøper kunne gjort her, selv om det er litt sent, hadde vært å betalt for seddelen, ventet til den ble mottatt og så krevet å få pengene tilbake fordi sedlene var "falske" og si at han hadde sjekket opp litt når han oppdaget at de manglet vannmerke - vise til forumet her og si at "kopiene" aldri ble laget av Norges Bank. Da hadde han hatt en bedre sak i forhold til karaktersystemet :-)
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Post by Lord Flash »

bengt wrote:
Rygge3 wrote:og her dukker det opp en problemstilling på karaktersystemet til qxl, her blir en kjøper trua med minuskarakter hvis han ikke betaler.
Det er vel akkurat slik karaktersystemet er ment å fungere, hvis man legger inn bud på en gjenstand så må man betale for den.

(Værre er det når man blir truet til å legge positiv karakter til selger, hvis ikke legger han negativ på deg - eller "hevn feedback" om man vil.)

Det kjøper kunne gjort her, selv om det er litt sent, hadde vært å betalt for seddelen, ventet til den ble mottatt og så krevet å få pengene tilbake fordi sedlene var "falske" og si at han hadde sjekket opp litt når han oppdaget at de manglet vannmerke - vise til forumet her og si at "kopiene" aldri ble laget av Norges Bank. Da hadde han hatt en bedre sak i forhold til karaktersystemet :-)
Er selvfølgelig enig med deg Bengt, har en lagt inn et bud så er en kontraktsmessig forpliktet til å betale. Men der er unntak hvor det er helt legetimt å heve kjøpet, feks slik som i dette tilfellet. Her er kjøper blitt forledet til å tro at det han kjøper er noe annet enn det det faktisk er. For det første står objektet under kategori for Norske sedler, dette er ikke en norsk seddel. dette er et papir som gjengir en norsk seddel, dvs en kopi. Da skulle dette stått klart og tydelig i overskriften, siden opplysningen er vesentlig. At det fordekt i teksten står at dette er en kopi laget til et arr. mener jeg ikke er nok. Hele opplegget er skrevet på en slik måte at det er klart forsøk på å holde tilbake/skjule vesentlige opplysninger. I tillegg er der uriktige opplysninger, ref tidligere kommentarer om at en slik "offisiell kopi" aldri er laget. Tilsammen er det mer enn nok for å heve kjøpet, faktisk er svindel rammet av straffeloven. Anbefaler at selger ikke betaler et øre, og istedet gir han svar hvis han får en negativ karakter så det holder.
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Post by janpetter »

Nå er visst seddelkopiereren i full sving igjen på sørlandet
Han er tidligere utestengt på qxl p.g.a det samme .

http://auksjon.qxl.no/runlov
hans-g
Posts: 127
Joined: 01 Nov 2008 19:56

Re: Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Post by hans-g »

Da han første gang solgte disse sedlene, tok jeg kontakt med han for å informere han om at kopiene var tatt ut av vår bok, og således ulovlig å bruke. (Vi og eier av sedlene har opphavsretten til disse bildene)
Han påstod da et disse kopiene hadde han kjøpt i London.
Jeg gjorde han også oppmerksom på at jeg ville ta dette opp med QXL, samme dag ble jeg svartelistet av han.
Det viste seg etter litt etterforsking i privat favør, at han selv hadde kopiert disse ved å scanne boka vår.
Dette er ulovlig og beskyttet etter åndsverkloven.
Vi vurderte også å annmelde han for forfalskning.

Med hilsen

Hans-Gunnar Eldorsen
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”