Fantastisk 1 Øre 1943,

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by ramazotti »

Utrolig godt preget, velsentrert praktmynt !

Denne er merkelig,trodde det handlet om mishandling med jærnbane eller hammer ,men
ser ut til å ha fått et par dårlige treff.

Noen som har noe som ligner ?
Attachments
DSC02743.JPG
DSC02743.JPG (237.27 KiB) Viewed 2144 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by svessien »

Sjelden man ser praktstripene så tydelig på 1-ører.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har faktisk noen "brødre" som ligner. De er alle sterkt korroderte, men fortsatt morsomme. Artige feilpreg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by ramazotti »

Dette er vel den styggeste "mynt" jeg ha samlet ! Det finnes ikke rust,blanketten er tykkere enn
normalt der hvor preget er o.k, og den sorte "gørra"er fraværende.
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by supersamler »

Jeg tror Riibe har en del feilpreg som ligner denne, på nettsiden sin.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by Myge »

De fleste 1, 2 og 5 øre i feilpregkategorien hos Riibe er slike feilpreg. Disse ble feilpreget under krigen, og gravd ned i skogen for å ruste vekk. Noen har nok funnet en halvintakt samling av disse med en detektor som ikke skilte ut jern. Vi solgte noen hos oss for noen år siden, de fikk ok priser i starten, men så falt det ganske raskt igjen da det dukket opp mange rundt om. Men artige er de.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by vivavegas »

Myge wrote:Noen har nok funnet en halvintakt samling av disse med en detektor som ikke skilte ut jern.
Husker ikke helt konkret, men dette var nevnt/diskutert i metallsøkerforeningen for mange år siden. Trur faktisk det er noen som bevisst har søkt etter de. Dvs. at man slår av all diskriminering og søker også etter jernmynter. Altså ikke noe tilfeldig funn, men noen som viste hva man skulle søke etter og ca. hvor det lå.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by Myge »

Fikk forresten min andre Minelab Souvereign Elite forrige uke. Nå venter jeg på et par Sherlock prober fra England, så er det bare å glede seg til våren. Da skal jeg noe kjekt, skal holde dere oppdatert.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by vivavegas »

Min metallsøker-hobby har ligget litt i dvalemodus noen år, men neste år trur jeg det skal bli endel søking. Men min gamle metallsøker er litt groggy og skulle hatt en ny en.

Har faktisk vurdert å ta en tur til USA for å kjøpe der borte. Både flyreisen og 2-3 dager med overnatting er spart inn ifht. norsk pris.

Ser at det har kommet en ny Whites modell (Whites Spectra V3).
Pris i Norge 16.500.
Pris i USA $1500. Nå har jo dollaren krypet litt oppover, men altså fremdeles halv pris.

Litt OT, men det er typiske slike "spesial-produkter" som virkelig kan være billig i USA.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by svessien »

vivavegas wrote:Min metallsøker-hobby har ligget litt i dvalemodus noen år, men neste år trur jeg det skal bli endel søking. Men min gamle metallsøker er litt groggy og skulle hatt en ny en.

Har faktisk vurdert å ta en tur til USA for å kjøpe der borte. Både flyreisen og 2-3 dager med overnatting er spart inn ifht. norsk pris.

Ser at det har kommet en ny Whites modell (Whites Spectra V3).
Pris i Norge 16.500.
Pris i USA $1500. Nå har jo dollaren krypet litt oppover, men altså fremdeles halv pris.

Litt OT, men det er typiske slike "spesial-produkter" som virkelig kan være billig i USA.
Nå er det jo uansett kjekt med en USA tur, men ville det ikke bli enda rimeligere å bestille derfra?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by vivavegas »

Det er jo også en mulighet.

Men jeg forsøkte det engang før og klarte ikke å få det til pga. at de ikke vil selge til Norge pga. at det er noen som har hovedimport her i landet. Man kan sikkert få det til hvis man leter rundt omkring, men fikk det altså ikke til i farten.

I tillegg er det jo også enkelte forhandlere som kun sender til USA. Nå kan jo det også omgås med slitt postordreselskap, men det også koster jo noen kroner.

Bestilte engang tidligere fra England og der gikk det greit. Men trur det var før han som nå selger Whites i Norge startet.

I tillegg er jeg litt bekymret for evnt. skade i frakten. Men for en tusenlapp burde det vel la seg gjøre å få grei transport via FedEx etc. Men uansett blir det jo 25% moms, noe som man slipper hvis man drar personlig og tolker kr. 6000 grensen litt romslig.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by Trond i California »

Det gaar helt greitt aa ta med i bagasjen. Jeg kjoepte min White i USA i vaar og tok den med til Norge for sommerferie soeking (den ligger naa hos min far). Det er riktig at de er mye rimeligere her borte.

Jeg reiser til Norge et par tre ganger i aaret. Som et alternativ til dyr frakt kan jeg alltids ta med en metallsoeker dersom noen oensker det. Jeg er vanligvis innom Oslo, Bergen og Stavanger.
Trond
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Fantastisk 1 Øre 1943,

Post by storbrum »

Hva har dette med 1 øre 1943 og gjøre da? er vi litt off topic nå mon tro.... :lol:
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”