Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Numismatisk forum
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by MarkusLømo »

Mange har sterke motforestillinger mot anhengte mynter. Jeg synes selv sånt er lite tiltrekkende og har særdeles få slike mynter i samlingen. Men en må jo se an skaden på mynten også. Enkelte ganger er det ikke så ille. Som denne mynten jeg nettopp kjøpte:
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/sp ... 576639552/

Den er åpenbart anhengt, noe selgeren også tydelig påpeker, men sporene som er etterlatt er da ikke så sjenerende? Eller er de? Ble bare litt nysgjerrig på hva andre synes her inne.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by ramazotti »

At en mynt har vert anhengt på randen,er vel ikke så ille. Heller det enn en som er full av riper og hakk.

Verdien er stort sett begrenset,men den er vel heller ikke så viktig.
Jeg har et par anhengte,og de er langt verre en den du viser frem her. De fyller et hull i samlingen,og inntil
jeg finner noe bedre, er det greit for meg.
Thaler
Posts: 82
Joined: 27 Nov 2008 12:38
Location: Oslo

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by Thaler »

Er det en ekte Maria Theresa Thaler mine øyne skuer!? :shock: Noe så vakkert. Ikke noe restrike-skit her nei.

Det er nesten ikke synlig at anhengig har forekommet på den mynten, så jeg ville ikke hatt problemer med å gi opp mot 1000 kr for den.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by MarkusLømo »

Thaler wrote:Er det en ekte Maria Theresa Thaler mine øyne skuer!? :shock:
Hehe, jada, jeg har ikke sans for restrikes så hvis jeg skulle ha meg en Maria Theresa Thaler så måtte det jo bli et annet årstall enn 1780. Denne er garantert ekte og 244 år gammel. Ser fin ut på nært hold også, spesielt ørnesiden. Jeg angrer ikke på kjøpet :)
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by supersamler »

Lar meg stadig forundre over det store tapet i verdi det blir på lett anhengte mynter.
syntes det er helt absurd.
Jeg forstår det godt ved kraftige anhengsspor, og store loddespor som skjemmer mynten.
men det merkelige er at knapt synlige merker, senker verdien stort.
Men det gjør det jo enklere å få kjøpt mynter som man vanligvis ikke hadde hatt råd til :-)

Jeg ville fint ha kjøpt denne mynten. flott er den :wink:
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by AMO Berg »

Så lenge en mynttype er lett tilgjengelig ikke anhengt, så er det bare rett og rimelig at man får en slik forskjell i pris. De fleste mynter som er anhengte er relativt lett tilgjengelige uten anmerkninger. Jeg kan fortelle at Oslo Mynthandel jukset når de solgte en speciedaler fra Frederik III på sin auksjon november 2005. Den var egentlig montert i et lokk, men Oslo Mynthandel sendte den til en spesialist i USA og fikk fjernet anhengssporene. Dette fikk jeg vite av en annen mynthandler som fikk tilbud om å kjøpe den mens den fremdeles satt fast i lokket.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by Espen »

Tukling foregår HELE tiden.
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by supersamler »

Pontus skrev: "De fleste mynter som er anhengte er relativt lett tilgjengelige uten anmerkninger"

Det er en sannhet med modifikasjoner. Ser ofte meget sjeldne mynter til latterlig lave priser pga. lette anhengsspor.

Et godt eksempel er vel 1/2 specie 1861.

1/1+ brosjespor - 66.000; i 2004
01 - 236.000; - 2007

3 år i tid og en og en halv grad + anmerkning er IKKE verdt nesten 4 dobling i prisforskjell syntes jeg.
Men dette er vel noe som er arvet fra amerikanske samlermiljøer, hvor man på død og liv må eie det fineste eksemplaret av de store sjeldenhetene.

Spør du meg gjorde kjøperen av den anhengte 1/2 specien en MYE bedre deal.
Han satt igjen med samme mynt, dog noe dårligere (jeg så mynten, og anhengssporene var ikke for skjemmende) og 170.000; ekstra til å kjøpe seg en dobbelspecie eller noe annet fint for.

Når det gjelder lett tilgjengelige mynter, er jeg fullstendig enig med Pontus.
Ville ikke kjøpt en 1 kr 1877 med anhengsspor :D
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by svessien »

"Beauty is in the eye of the beholder."

Jeg valgte en ryttermark med profesjonelt fjernet anheng.

Jeg syntes den var fin, og den var billigere enn en uten monteringsspor som var mindre fin.

Det var faktisk Heritage som solgte den, så ex-mount mynter er ikke såååååå mye en pariakaste, vil jeg si.

Image
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by jenskr »

@sveissen Det var en utrolig flott ryttermark!!! I mine øyne kanskje den flotteste norske mynten som noen gang er laget. Olav Wiff var i storslag da han skar ut denne. Vakkert.
Thaler
Posts: 82
Joined: 27 Nov 2008 12:38
Location: Oslo

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by Thaler »

MarkusLømo wrote:
Thaler wrote:Er det en ekte Maria Theresa Thaler mine øyne skuer!? :shock:
Hehe, jada, jeg har ikke sans for restrikes så hvis jeg skulle ha meg en Maria Theresa Thaler så måtte det jo bli et annet årstall enn 1780. Denne er garantert ekte og 244 år gammel. Ser fin ut på nært hold også, spesielt ørnesiden. Jeg angrer ikke på kjøpet :)
Gleder meg til jeg får fatt i en ekte Maria Theresa Thaler. De to jeg har eid har vært restrikes, men de gav meg ingen god følelse når jeg holdt de i hånda. Tvert imot så føltes det som om de forurenset samlingen min :evil:
jtk1000
Posts: 4
Joined: 19 Mar 2009 22:37
Location: Askim

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by jtk1000 »

Jeg fikk tak i en Maria Theresa-thaler fra 1780 i Aten. Hvordan kan jeg finne ut om den er ekte eller en re-strike?
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by Espen »

Opprett en egen tråd med bilder i spørsmål og svar kategorien så får du nok hjelp.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by Letti »

Linken i begynnelsen av tråden virker ikke, så jeg vet ikke hva det er snakk om her.

Personlig vil jeg ikke ha mynter som har vært anhengt eller tuklet med i min samling. Det hjelper ikke om den er uhyre sjelden, har den vært anhengt eller tuklet med så har den vært anhengt eller tuklet med og det er for meg ikke en vanlig mynt jeg ser som samleverdig. Kun interessert i mynter som ikke har blitt tuklet med, forandret eller manipulert, resten går i søpla hvor det hører hjemme. For å sette det på spissen, hvis det finnes ett eksemplar av en mynt men den har vært anhengt så kaster jeg den, den er for meg ødelagt og uinteressant og jeg ser på det som positivt å få den vekk. Nå vet jeg mange synes det ikke er noe problem siden det er mulig å reparere skader etter anheng, men mynten har da blitt manipulert og fikset på og er ikke interessant lenger for meg.
Last edited by Letti on 30 Jul 2010 14:40, edited 1 time in total.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Ville du kjøpt en slik? (anheng)

Post by Espen »

Letti wrote:Linken i begynnelsen av tråden virker ikke, så jeg vet ikke hva det er snakk om her.
Kanskje ikke så rart siden dette er en eldgammel tråd.
Locked

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”