Samlerhuset

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Samlerhuset

Post by ha-rob »

Oppretter like godt en egen tråd om Samlerhuset. Begynner med en link til en ca. 2 år gammel artikkel om Samlerhuset i Økonomisk Rapport. Artikkelen har sitt utgangspunkt i en omvisning som en journalist fra Økonomisk Rapport var med på med daglig leder i Samlerhuset, Øyvind Skarholt. Dette er selvsagt en positiv fremstilling av Samlerhuset (og god egenreklame), men gir uansett et greit innblikk i virksomheten de driver i tilfelle det er noen på forumet som skulle lure.

Oppfordrer dere andre til å fortsette debatten om Samlerhuset her, gjerne med beskrivelse av egne erfaringer og gjerne linker til medias omtaler etc.

http://www.orapp.no/lever_av_l/" onclick="window.open(this.href);return false;

:( :)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samlerhuset

Post by vivavegas »

Her danske artikler om teamaet. Siden er litt ustrukturert, men mye interessant lesing for den interesserte:

http://home.worldonline.dk/mem/info/unikummestdel16.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Samlerhuset

Post by bengt »

http://www.qxl.no/accdb/viewItem.asp?ID ... &nocount=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

For å få et innblikk i hvor desillusjonerte (mange av) kundene til Samlerhuset er - se svarene på kommentarene her. En stakkars kjøper som har kjøpt mynt fra Samlerhuset til 7800 kroner, tydeligvis syntes noen synd på ham for den gikk for 5200 kroner (Bergen Mynt og Seddel har den inne i 0/01 til 5000, som er katalogverdien)...
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Samlerhuset

Post by ha-rob »

Preget i Tønsberg, kun 124 stk :lol: :lol:
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset

Post by jornkris »

Det var da en veldig god pris han fikk, vanligvis går disse for rundt 4000 på qxl.
Denne auksjonen viser også litt om kunnskapsnivået (om myntene de kjøper) hos kundene til SH.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Samlerhuset

Post by Alex R »

Virka hvertfall ikke som dette var noen særlig profesjonell numismatiker.

" Så bra for deg da! Da har du mulighete til å skaffe mange av de fordi i Norge bor det nesten 5millioner mennesker. Men alikevel takk til deg ! Husk at det står på mynten 124 stk. OG DET ER JEG NØDT TIL Å STOLE PÅ DET SOM STÅR OG IKKE DET SOM "KATALOGEN "DIN FORTELLER. DRØMM VIDERE! "

Passe frekk også. Jeg misstenker at de som byr på den har litt mer peiling en den noksakten der.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Samlerhuset

Post by Flash »

Ja, ja vedkommende kom seg jo uansett rimelig bra ut av saken. Tapte ikke så mye...
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samlerhuset

Post by vivavegas »

For ett rotehode og rotete auksjon.
7 nøytrale og 6 negative taler ihvertfall ett klart språk for meg.
Ca. 80 av karakterene er også fra ett enkeltsalg.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Samlerhuset

Post by bengt »

Svarene hans kan fremstå som litt "frekke", men jeg tror det var mer et utslag av fortvilelse og irritasjon, han trodde han hadde et nesten unikt objekt - og så kommer det "idioter" og forteller ham at det finnes over 50.000 av dem, og at det av en eller annen grunn er viktig hvilket årstall som står på mynten.

Jeg synes synd på ham, og for et seriøst norsk firma og selge denne mynten til en person som kan så lite for 50% mer enn markedspris (var sikkert mer enn det også når han kjøpte den) er på grensen til svindel...
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Samlerhuset

Post by Alex R »

Det er jo en grunn til at man kan kalle dem for Svindlerhuset. De har jo ingenting som heter korrekte markedspriser. Det er først og frems uvitende kunder som handler der, og besteforeldre som ønsker å gi barnebarna en svært verdifull gave.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Samlerhuset

Post by bengt »

Var på en myntbutikk hvor en eldre mann hadde hatt flere gullmynt "abonementer" og visstnok brukt over 100.000 kroner på mynt - han fikk igjen gullvekten som var 10% av det han hadde gitt... Jeg gikk gjennom deler av det og det var kun Isle of Man og lignende tull der.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Samlerhuset

Post by Espen »

Hadde han bare hatt vett til å handle på http://www.tavex.se i stedet.

Tror nok det er mange slike historier ute og går
User avatar
Kimmen85
Posts: 127
Joined: 06 Nov 2008 19:55
Location: Malvik

Re: Samlerhuset

Post by Kimmen85 »

Mitt første innlegg her inne :)

Har nylig begynt å konfrontere/spørre samlerhuset om deres medaljesamlinger når det gjelder priser m.m

Her er min første mail til samlerhuset og svar fra dem:

Hei, jeg har noen undringer når det gjelder deres medaljesamlinger.

Først må jeg få si at de fleste av deres medaljer er vakre objekter som jeg synes er flotte å se på og morsomme å ha i samlingen. Driver for tiden å samler norske statsministre som jeg sansynligvis kommer til å fullføre, men etter det blir det nok ikke mere medaljekjøp fra samlerhuset, i hvertfall ikke direkte. Kommer heller til å følge med på diverse nettauksjoner og kjøpe medaljer som dukker opp og jeg har lyst på der.

Grunnen til dette er at deres utsalgspris på medaljer er så høye i forhold til forventet vidresalgspris. Om man ønsker å selge medaljer fra dere er man heldig om man får solgt de til mer enn 100-150kr og de fleste blir solgt for under 100 lappen, disse medaljene har man betalt mellom 400 og 640kr for fra dere. Da synes jeg at tapet på et videresalg er veldig stort i forhold til innkjøpspris. Så om jeg skulle ha ønske om å slege mine medaljer fra dere i fremtiden ville jeg gått med mange tusen kroner i tap.

Det jeg da lurer på er hvordan dere kommer frem til så høye priser på medaljer man får så lite for om man skulle selge dem videre. Er jo særlig ferske samlere som begynner å kjøpe disse medaljene i den tro at de gjør gode kjøp, jeg var selv en av dem.

Håper på et godt svar/forklaring på min hendvendelse.

Fikk dette svaret:

Vi viser til din henvendelse. Vår produktansvarlig for medaljer har følgende svar på henvendelsen:

Prisen på medaljene vi selger er basert på prisen fra utgiverne og produsentene. Denne er basert i noe grad på selve materialkostnadene, men i stor grad er det den uhyre detaljerte designprosessen og produksjonsprosessen som gir kostnaden på medaljer.

Når det gjelder videresalgsprisen, så lider dette markedet av at de ikke finnes noen katalogpris på medaljer, slik det finnes på mynter. Det betyr at medaljesamlinger ofte selges til godt under verdi av mennesker som har arvet samlinger og ikke har oversikt over verdien. Dette uoversiktlige markedet gjør også at de fleste mynthandlere ikke kjøper medaljesamlingen, og at når de gjør det, så gir de en pris som gjør at de kan selge det videre med en god fortjeneste.

Jeg håper dette forklarer situasjonen for deg. Om du skulle ha noen flere spørsmål, er det bare å spørre.

Sendte så dette i retur:

Hva med å prøve å redusere kostnadene til fordel for deres kunder? Kostnader på matrial kan vel bli kuttet enkelt med mindre medaljer i både tykkelse og omkrets.

Dere gir meg her et svar som jeg ikke kan forholde meg til- "Det betyr at medaljesamlinger ofte selges til godt under verdi av mennesker som har arvet samlinger og ikke har oversikt over verdien" Det er overhodet ikke bare mennesker som har arvet medaljer som er nødt til å selge til langt under innkjøpspris. Det gjelder alle som ønsker å selge medaljer kjøpt av dere. Var nylig vitne til en som solgte sin samling Norges regenter for 6300,- og det var 32 medaljer. Da var han heldig og fikk så pass mye som nesten 200,- per medalje. Men i forhold til det han selv hadde betalt til dere for samlingen gikk han ca. 14.000 i tap. Jeg synes ikke det er akseptabelt å forvente å tape så mange kroner på å kjøpe og videreselge fra dere. Og mange av de jeg har snakket med, meg selv inkludert, leser deres tilbud og reklame om medaljene som om det skulle være en stor investering å kjøpe dem. Dere lokker med ord/uttrykk som "eksklusivt", "spesielt reservert", "høyt sølvinnhold", "høy pregekvalitet", "lavt/meget lavt/historisk lavt o.s.v opplag". Og denne reklameringen og lovprisingen om medaljene får veldig ofte unge/uerfarne samlere til å bite på i tro om god investering.

Når det gjelder seriøse mynthandlere jeg har snakket med så stemmer det svært godt at de vegrer seg mot å kjøpe medaljer utgitt fra dere, men om de faktisk får inn noen medaljer så blir de ikke priset til mer enn max 200,-
Om det hjelper med en prisliste for alle disse medaljene har jeg heller ingen stor tro på, det bør i såfall være noen helt uavhengig av dere som utarbeider den. Tror heller det ikke er nok medaljesamlere i norge til å forsvare de høye prisene.

Venter fortsatt på svar på min siste henvendelse.
Jeg var selv 16 år når jeg begynte å samle på mynter og syntes samlerhusets medaljetilbud som dumpet ned i postkassa var interesante.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Samlerhuset

Post by Flash »

Velkommen til forumet.

Helt betimelige spørsmål du stiller til Samlerhuset. De høye opplagstallene er vel det største problemet slik jeg ser det. I et lite marked som det norske er f.eks 10.000 eksemplarer enormt mye. På medaljesiden trenger heller ikke en medalje med opplag på under 100 eksemplarer være spesiellt dyr.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Samlerhuset

Post by myntsamlern »

Kimmen85 wrote:Mitt første innlegg her inne :)

Har nylig begynt å konfrontere/spørre samlerhuset om deres medaljesamlinger når det gjelder priser m.m

Her er min første mail til samlerhuset og svar fra dem:

Hei, jeg har noen undringer når det gjelder deres medaljesamlinger.

Først må jeg få si at de fleste av deres medaljer er vakre objekter som jeg synes er flotte å se på og morsomme å ha i samlingen. Driver for tiden å samler norske statsministre som jeg sansynligvis kommer til å fullføre, men etter det blir det nok ikke mere medaljekjøp fra samlerhuset, i hvertfall ikke direkte. Kommer heller til å følge med på diverse nettauksjoner og kjøpe medaljer som dukker opp og jeg har lyst på der.

Grunnen til dette er at deres utsalgspris på medaljer er så høye i forhold til forventet vidresalgspris. Om man ønsker å selge medaljer fra dere er man heldig om man får solgt de til mer enn 100-150kr og de fleste blir solgt for under 100 lappen, disse medaljene har man betalt mellom 400 og 640kr for fra dere. Da synes jeg at tapet på et videresalg er veldig stort i forhold til innkjøpspris. Så om jeg skulle ha ønske om å slege mine medaljer fra dere i fremtiden ville jeg gått med mange tusen kroner i tap.

Det jeg da lurer på er hvordan dere kommer frem til så høye priser på medaljer man får så lite for om man skulle selge dem videre. Er jo særlig ferske samlere som begynner å kjøpe disse medaljene i den tro at de gjør gode kjøp, jeg var selv en av dem.

Håper på et godt svar/forklaring på min hendvendelse.

Fikk dette svaret:

Vi viser til din henvendelse. Vår produktansvarlig for medaljer har følgende svar på henvendelsen:

Prisen på medaljene vi selger er basert på prisen fra utgiverne og produsentene. Denne er basert i noe grad på selve materialkostnadene, men i stor grad er det den uhyre detaljerte designprosessen og produksjonsprosessen som gir kostnaden på medaljer.

Når det gjelder videresalgsprisen, så lider dette markedet av at de ikke finnes noen katalogpris på medaljer, slik det finnes på mynter. Det betyr at medaljesamlinger ofte selges til godt under verdi av mennesker som har arvet samlinger og ikke har oversikt over verdien. Dette uoversiktlige markedet gjør også at de fleste mynthandlere ikke kjøper medaljesamlingen, og at når de gjør det, så gir de en pris som gjør at de kan selge det videre med en god fortjeneste.

Jeg håper dette forklarer situasjonen for deg. Om du skulle ha noen flere spørsmål, er det bare å spørre.

Sendte så dette i retur:

Hva med å prøve å redusere kostnadene til fordel for deres kunder? Kostnader på matrial kan vel bli kuttet enkelt med mindre medaljer i både tykkelse og omkrets.

Dere gir meg her et svar som jeg ikke kan forholde meg til- "Det betyr at medaljesamlinger ofte selges til godt under verdi av mennesker som har arvet samlinger og ikke har oversikt over verdien" Det er overhodet ikke bare mennesker som har arvet medaljer som er nødt til å selge til langt under innkjøpspris. Det gjelder alle som ønsker å selge medaljer kjøpt av dere. Var nylig vitne til en som solgte sin samling Norges regenter for 6300,- og det var 32 medaljer. Da var han heldig og fikk så pass mye som nesten 200,- per medalje. Men i forhold til det han selv hadde betalt til dere for samlingen gikk han ca. 14.000 i tap. Jeg synes ikke det er akseptabelt å forvente å tape så mange kroner på å kjøpe og videreselge fra dere. Og mange av de jeg har snakket med, meg selv inkludert, leser deres tilbud og reklame om medaljene som om det skulle være en stor investering å kjøpe dem. Dere lokker med ord/uttrykk som "eksklusivt", "spesielt reservert", "høyt sølvinnhold", "høy pregekvalitet", "lavt/meget lavt/historisk lavt o.s.v opplag". Og denne reklameringen og lovprisingen om medaljene får veldig ofte unge/uerfarne samlere til å bite på i tro om god investering.

Når det gjelder seriøse mynthandlere jeg har snakket med så stemmer det svært godt at de vegrer seg mot å kjøpe medaljer utgitt fra dere, men om de faktisk får inn noen medaljer så blir de ikke priset til mer enn max 200,-
Om det hjelper med en prisliste for alle disse medaljene har jeg heller ingen stor tro på, det bør i såfall være noen helt uavhengig av dere som utarbeider den. Tror heller det ikke er nok medaljesamlere i norge til å forsvare de høye prisene.

Venter fortsatt på svar på min siste henvendelse.
Jeg var selv 16 år når jeg begynte å samle på mynter og syntes samlerhusets medaljetilbud som dumpet ned i postkassa var interesante.
Jeg gikk i samme fella, heldigvis fant jeg forumet her, og kjøper ikke mere fra samlerhuset nå.
Image
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”