NUMISMATOGRAFI!

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

:wink:
Last edited by svessien on 08 Jun 2011 19:00, edited 1 time in total.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

Tysk 3 mark med toning:

Image
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Utrolig flotte bilder! Skal prøve å få tatt noen så kan dere gi meg noe konstruktivkritikk sånn at jeg kan bli bedre.. Jeg syns jeg har fått ganske bra dreisen på det, men det er fortsatt noen felter som blir litt utydelig.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Kjetil Kvist »

Hva slags kamera og utstyr bruker dere?

Jeg har lenge brukt et enkelt Leica-kompaktkamera, men har i det siste fått låne et Nikon D80.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Bruker et olympus "my". (Den greske rare bokstaven) 800. Det er 8 mp. Jeg har litt lyst på et speilrefleks, men jeg har ikke giddet å ta meg råd til det.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

Jeg bruker et Sony Alpha 100 digital speilrefleks med makrolinse.
Kameraet er ikke helt tilfredsstillende, så jeg regner med å oppgradere til en bedre Sony modell om et år eller to. Linsen er veldig bra.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Flash »

Flotte bilder. Tar gjerne en liten leksjon. Sliter spesiellt med proof/prooflike i sølv.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by bengt »

Jeg har lest at man bør bruke en scanner istedefor et kamera for å få riktige bilder av mynter. Synspunkter?
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by myntsamlern »

bengt wrote:Jeg har lest at man bør bruke en scanner istedefor et kamera for å få riktige bilder av mynter. Synspunkter?
Da får man vel veldig brae detaljer?
Image
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

For å få et helt greit bilde av en mynt, fungerer en scanner bra. En scan er mye bedre enn et dårlig bilde, men et godt bilde er bedre enn en scan.

For å få fram fargespillet i tonede mynter, må man få den rette lysvinkelen. Det er ikke mulig med en scanner:


Image
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

.
Last edited by svessien on 08 Jun 2011 19:37, edited 1 time in total.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Flash »

Min erfaring er at scanning gir dårlig, flat belysning. De flotte myntbildene blir tatt med kamera. Det er vel heller ikke uten grunn at f.eks Myntkabinnettet bruker kamere.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

Flash wrote:Flotte bilder. Tar gjerne en liten leksjon. Sliter spesiellt med proof/prooflike i sølv.
Hei Flash

Jeg har ikke tatt så mange bilder av proofmynter, men siden du spør, skal jeg gjøre noen forsøk.
Det jeg vet fra de som liker å ta bilder av proofmynter, er at noe av problemet er speilet i mynten. For å unngå dette, må du få mest mulig kontroll over lyset. Du kan bruke et fototelt, eller det som kalles en "coin dome", som kan sammenlignes med en lampeskjerm av glass, laget for å sette over objektet. Øverst er det et hull med plass til kameralinsen. Jeg har sett veldig flotte bilder av proofmynter tatt på denne måten.

Jeg tviler på at du får tak i en "coin dome" i Norge, for de lages av en liten fabrikant i USA. Du kan prøve å lage din egen av en hvit isboks. Hva slags kamera har du?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

Maxorin: Mitt kamerautstyr kostet meg 8000. Kamerahus og allround linse for 5000, og makrolinsen kostet 3000. Det er naturligvis en del penger, men det har gitt valuta i form av ny glede over samlingen, og en ny hobby i seg selv.

Kompaktkameraer med makrofunksjon kan, som du sier, ta gode bilder av mynter. Likevel må du nok opp på speilrefleks om du skal få til de virkelig bra bildene. Men ikke hør på meg, jeg er amatørfotograf selv, jeg. :D

Jeg vet at mange som tar bilder med kompaktkameraer gjør som følger:

1. Finn noe som støtter kameraet opp, slik at det står/ligger stødig av seg selv.
2. Pass på at mynten er i passelig avstand fra linsen; ethvert kamera har en nærgrense. Om du går nærmere enn denne nærgrensen blir bildet uskarpt.
3. Sørg for at kameraet er innstilt på makrofunksjon, og at mynten er i fokus og ligger rett opp og ned i forhold til linsen.
4. Pass på lysforholdene: Er det et portrett på mynten, er det finest om lyset treffer ansiktet, ikke bakhodet. Indirekte sollys gir det beste lyset. Lampelys får ofte et rødskjær.
5. Når alt er klart, bruker man selvutløseren på kameraet til å ta bildet, slik at man ikke påfører kameraet bevegelse ved å trykke på utløseren.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

.
Last edited by svessien on 08 Jun 2011 19:38, edited 1 time in total.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “SHOWROOM”