Hei! Vi har et maleri som har gått i arv, som originalt kom til oss da familien drev et gjestegiveri i Nevlunghavn. Kunstneren kunne ikke gjøre opp for seg etter opphold, og ga i stedet dette maleriet som betaling. Dette må ha vært rundt 1947, altså da maleriet ble malt. Tror kunstneren var en mann.
Det er ganske stort (ca 130 x 110cm), tror det er et oljemaleri.
Hvis noen vet hvem dette er/klarer å tyde signaturen hadde det vært kult! Vi har undret over dette lenge
Hvem er kunstneren? (Maleri)
Hvem er kunstneren? (Maleri)
- Attachments
-
- 20210127_161705.jpg (547.81 KiB) Viewed 2557 times
-
- 20210127_154337.jpg (479.14 KiB) Viewed 2557 times
Re: Hvem er kunstneren? (Maleri)
Maleriet er signert Hald Solum 1947.
Jeg vet ikke hvem det er, men det er maleri av kunstneren her:
https://www.metropol.se/auctions/detail ... 73DEC8C6F1}
Jeg vet ikke hvem det er, men det er maleri av kunstneren her:
https://www.metropol.se/auctions/detail ... 73DEC8C6F1}
Åh, så gøy! Tusen takk for svar 
Hei,
jeg kom over ditt spørsmål om kunstneren Hald Solum.
Jeg har funnet en del informasjon om ham da jeg jobbet med hans historie i Syvende dags Adventistkirken nylig.
Haldor Solum var født i Stokke i Vestfold i 1893. Han drev med handel i sin ungdom. Så ble han adventist og begynte å reise rundt i landet og selge Sundhetsbladet. Han holdt også religiøse møter for Adventistkirken, først i Kragerø og så i Sandnes.
Etter den aktive perioden som "misjonær" for adventistene begynte han igjen med litt forretningsvirksomhet på 1930 og 40-tallet, før han så ble kunstner på heltid.
Han flyttet rundt, særlig i Vestfold, Telemark og Aust-Agder og malte bilder. Han holdt kunstutstillinger mange steder, og solgte bra. Han var også leder for en kunstforening i Arendal en lang periode.
Som kunstner brukte han navnet Hald Solum.
På slutten av livet bodde han utenfor Tønsberg. Han døde i 1977.
Da vet du litt mer om kunstneren Hald Solum.
Hilsen Trygve Andersen, Fjelhamar
jeg kom over ditt spørsmål om kunstneren Hald Solum.
Jeg har funnet en del informasjon om ham da jeg jobbet med hans historie i Syvende dags Adventistkirken nylig.
Haldor Solum var født i Stokke i Vestfold i 1893. Han drev med handel i sin ungdom. Så ble han adventist og begynte å reise rundt i landet og selge Sundhetsbladet. Han holdt også religiøse møter for Adventistkirken, først i Kragerø og så i Sandnes.
Etter den aktive perioden som "misjonær" for adventistene begynte han igjen med litt forretningsvirksomhet på 1930 og 40-tallet, før han så ble kunstner på heltid.
Han flyttet rundt, særlig i Vestfold, Telemark og Aust-Agder og malte bilder. Han holdt kunstutstillinger mange steder, og solgte bra. Han var også leder for en kunstforening i Arendal en lang periode.
Som kunstner brukte han navnet Hald Solum.
På slutten av livet bodde han utenfor Tønsberg. Han døde i 1977.
Da vet du litt mer om kunstneren Hald Solum.
Hilsen Trygve Andersen, Fjelhamar