Bruun-auksjonene

Her kan du diskutere online auksjoner.
OleKr

Re: Bruun-auksjonene

Post by OleKr »

Ikke så mye spennende å melde fra den 5. nettauksjonen. For myntene etter 1814 kan vi observere at vi fikk den 3. av totalt 89 mynter som ble solgt under laveste prisantydning (12sk 1853). Prisnivået på disse myntene var også moderat sammenlignet med prisantydningene:
Online5.jpg
Online5.jpg (21.79 KiB) Viewed 510 times
Denne gangen var det ingen norske som forble usolgte, kun 11 danske og 1 svensk.

Tusen takk for det grundige innlegget om overgangen til kronemynt, Kjetil!! Jeg ble litt nysgjerrig på dette utsagnet:
Kjetil Kvist wrote: 14 Feb 2026 07:02 Den store misforståelsen er at dette ble gjort for å "lette overgangen" til kronemynt. Det er feil. Det ble gjort fordi landet fortsatt ikke hadde innført krone- og øremynt.
I forarbeidene til loven fant jeg et interessant dokument som sier en del om hvordan man tenkte om folks tilpassing til det nye «pengevæsenet». Kongen etablerte en Kommission for blant annet å utrede dette:
1-Oppnevnelse av kommisjon_prop-s-65.jpg
1-Oppnevnelse av kommisjon_prop-s-65.jpg (113.08 KiB) Viewed 510 times
Kommissionens rapport ble lagt ved odelstingsproposisjonen. Flertallet i Kommissionen, alle utenom professor Broch, kom med følgende uttalelser, som er ganske så underholdende lesning, og som kanskje peker i en litt annen retning enn den du antyder, Kjetil:
Kommisjon-flertall-1.jpg
Kommisjon-flertall-1.jpg (156.57 KiB) Viewed 510 times
Mer følger i neste post!
OleKr

Post by OleKr »

Kommisjon-flertall-2.jpg
Kommisjon-flertall-2.jpg (145.02 KiB) Viewed 510 times
Kommisjon-flertall-3.jpg
Kommisjon-flertall-3.jpg (161.94 KiB) Viewed 510 times
Kommisjon-flertall-4.jpg
Kommisjon-flertall-4.jpg (170.38 KiB) Viewed 510 times
Kommisjon-flertall-5.jpg
Kommisjon-flertall-5.jpg (172.34 KiB) Viewed 510 times
OleKr

Post by OleKr »

Kommisjon-flertall-6.jpg
Kommisjon-flertall-6.jpg (168.13 KiB) Viewed 504 times
Kommisjon-flertall-7.jpg
Kommisjon-flertall-7.jpg (52.68 KiB) Viewed 504 times
Kommisjon-flertall-8.jpg
Kommisjon-flertall-8.jpg (160.12 KiB) Viewed 504 times
Kommisjon-flertall-9.jpg
Kommisjon-flertall-9.jpg (157.09 KiB) Viewed 504 times
OleKr

Post by OleKr »

Kommisjon-flertall-10.jpg
Kommisjon-flertall-10.jpg (104.26 KiB) Viewed 504 times
Kommisjon-flertall-11....jpg
Kommisjon-flertall-11....jpg (141.42 KiB) Viewed 504 times
Kommisjon-flertall-12.jpg
Kommisjon-flertall-12.jpg (132.98 KiB) Viewed 504 times
Kommisjon-flertall-13.jpg
Kommisjon-flertall-13.jpg (134.24 KiB) Viewed 504 times
OleKr

Post by OleKr »

Kommisjon-flertall-14.jpg
Kommisjon-flertall-14.jpg (137.26 KiB) Viewed 503 times
Kommisjon-flertall-15.jpg
Kommisjon-flertall-15.jpg (47.17 KiB) Viewed 503 times
Kommisjon-flertall-16.jpg
Kommisjon-flertall-16.jpg (145.64 KiB) Viewed 503 times
Kommisjon-flertall-17....jpg
Kommisjon-flertall-17....jpg (144.09 KiB) Viewed 503 times
Kjetil Kvist
Veteran

Post by Kjetil Kvist »

OleKr wrote: 20 Feb 2026 22:52Kommissionens rapport ble lagt ved odelstingsproposisjonen. Flertallet i Kommissionen, alle utenom professor Broch, kom med følgende uttalelser, som er ganske så underholdende lesning, og som kanskje peker i en litt annen retning enn den du antyder, Kjetil:
Nei, egentlig ikke.

Jeg er godt kjent med rapporten og jeg ler godt at forslaget om å lage en seddel med tabell om de innbyrdes bytteforholdene mellom øre og skillinger. Men dette er først og fremst et eksempel på universitetsprofessorenes egen mangel på kunnskap om arbeid og næringsliv - og ikke minst deres fullstendig undervurdering av folks evne til å ta vare på egen økonomi. Det var mye hjelp å få til praktiske problemer. Det ble utgitt flere hefter med omregningstabeller mellom den gamle tellemåten og det moderne desimalsystemet. Norges Bank slapp å trykke det som ville blitt den flaueste norske seddelen noensinne.

Resten er historie som de sier: Regjeringens forslag om tilslutning til Den skandinaviske myntunion faller i 1873 (58-50 stemmer). Regjeringen får til et kompromiss der man får plassert speciedaleren på gullfot. Man preger gullspecier etter den standarden unionsmynten skulle ha. Den svenske RIksbanken tar ikke norsk gullmynt til pari, men noen prosent under og heller ikke norske kronestykker tas til pari kurs. For å unngå en fullstendig økonomisk kollaps går Stortinget inn for tilsluning til myntunionen (82-28 stemmer) i 1875. Deretter følger det man kan kalle en overgangsperiode fram til krona ble eneste regnemynt. Overgangsperioden var egentlig bare året 1876. Da ble det preget 20-kroner i gull, mens regnskapene ble ført i speciedalere. Noen dobbeltvalører ble ikke preget fordi man endelig hadde sagt farvel til specier og skillinger. Fra 1. januar 1877 skulle alle regnskaper føres i kroner og øre.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Oslo Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
OleKr

Post by OleKr »

Vi diskuterer nok fra litt ulike perspektiver. Mitt poeng er knyttet til de formålene man hadde på tidspunktet for vedtakelsen av loven. Da var hensikten åpenbart å være bundet av gullstandarden og myntunionen, og man søkte å sikre seg at overgangen fra ort til krone (det ble gjort til et stort poeng at orten var hovedmynten for vanlige folk) skulle bli så smertefri som mulig. En viktig bekymring var åpenbart hensynet til almuen, uansett om det viste seg å være velbegrunnet eller ikke. Professorer er forhåpentligvis nyttigere når de prøver å sette seg inn i vanlige folks problemer enn når de murer seg inne i elfenbenstårn...

Tilbake til halvspecien fra 1873: Dette var den myntvaløren fra specietiden som hadde klarest og enklest parallell til det nye kronesystemet: 2 kr = 1/2 sp. Det var også den valøren det tok lengst tid å få erstattet med kronemynt. Selv om vanlige folk på den tiden foretrakk ort framfor hele og halve speciedalere, var det vel en overgang å plutselig ikke skulle ha større mynt enn en krone, som bare var seks skilling mer verdt enn en ort. Dermed er det lett å tenke seg at særlig halvspecierne hadde en nyttig funksjon i denne overgangsfasen, også for folk flest. Jeg vil tippe at halvspeciene var blant de siste myntene fra den gamle tid som ble smeltet om til kronemynt.
Kjetil Kvist
Veteran

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror nok vi har helt ulike innfallsvinkler til denne historien. Det jeg ser er en helt klar praktisk tilnærming til myntreformen av allde sentrale aktøreme: Stortinget, Regjeringen, Norges Bank og handelstanden. Hensynet til vanlige folk som "Kristianiaprofessorene" forsøkte å spille ut var helt underorndet. Jeg kan heller ikke finne mye savn etter speciedalere og skillinger i samtiden.

La oss ta halspeciene. Det var en myntenhet man stort sett hadde preget lite av etter kong Oscar I. Ser vi bort fra de mer eksentriske halvspeciene så kommer vi til 424 000 preget fra Oscar I til Carl XV. (Oscar IIs halvspecie var en reisedaler og de eksemplarene som finnes viser at de ble preget som medaljer og ikke mynt. Det samme synes å gjelde de mer eksentriske halvspeciene til Carl XV.) Disse ble lett erstattet av 300 000 2-kroner preget i 1878.

Det ble preget ca. 2 milloner 24-skillinger fra 1845 til 1865 (20! år). som ble erstattet av 1,8 millioner kronestykker preget fra 1875 til 1879 (4! år). 12-skillingene ble kjapt erstattet av 1,6 millioner 50-øringer. Og disse to skillingsmyntene var enkelt å bruke samtidig som øremynten: 24 skilling = 80 øre, 12 skilling = 40 øre. De skillingene som rotet det hele til som 2, 4 og 8-skilling forsvant 31. desember 1878, mens 3-skillingen hadde et liv som reserve for 10-øringen. Alle kronesedlene kom i sirkulasjon i 1877 og dermed var det over for speciedalersedlene.

Myntreformen skjedde i et meget raskt tempo og uten sentimentale hensyn. Kroner og øre ble regnskapsmynt 1. januar 1877. Myntverket fikk en voldsom produksjon av alle slags krone og øremynt og allerede 1. juli 1879 opphørte speciedalere og skillinger å være lovlig betalingsmiddel. (Sikkert godt hjulpet av leveransen av 1-kroner 1878 og 1879 levert tidligere det året.) Deretter fikk man 12 måneder på å veksle dem inn. Omvekslingen foregikk over hele landet.

Men nå er vi veldig off topic i denne tråden, så jeg setter en strek her og så kan vi heller ta dette opp ved en senere anledning,

Image
Attachments
Screenshot 2026-02-28 at 23-56-50 Holmestrandsposten tirsdag 1. juni 1880.png
Screenshot 2026-02-28 at 23-56-50 Holmestrandsposten tirsdag 1. juni 1880.png (816.19 KiB) Viewed 213 times
Kjetil Kvist
OleKr

Post by OleKr »

Tusen takk for engasjement, mye interessant informasjon og mange interessante synspunkter, Kjetil! Det har vært lærerikt, perspektiverende og morsomt å ha denne diskusjonen her, og håper at også andre har satt pris på det. Jeg ser fram til å diskutere videre i andre sammenhenger.
Kjetil Kvist
Veteran

Post by Kjetil Kvist »

Takk for det. Og flott med innspill som gir meg noe å bryne meg på. Sånt lærer man mer av.
Kjetil Kvist
Post Reply

Return to “Auksjoner”