8 Skilling 1727 HCM NM 37

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
Sølvskatten
Posts: 97
Joined: 23 Nov 2009 09:14
Location: Akershus

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by Sølvskatten »

ramazotti wrote:Da har jeg tatt meg den frihet å lagret alle reverser i denne tråden,med litt hjelp av min datter kan det hende
de dukker opp her om ikke så lenge .Over til prisutdelingen.

Alex R er nok den som har bomma mest på blinken -helt borti natta, om det er lov å si slikt her inne.Premien er 2 runder med Mike Tyson
En god nr.2 tilfaller Krs,Mynthandel`s eksemplar-stygg som juling og kanskje litt overvurdert ? Jeg får bestandig kjeft derfra...1 runde med Tangstad til deg..

Vemod og Skanfil får klapp på skuldra ,riktige vurderinger .Ole Paus er ikke nådig,men han slår ikke så hardt,fysisk....
Og hvem må jeg gå i ringen med?

Mvh Sølvskatten
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by AMO Berg »

Ser ikke navnet mitt på listen , men antar at ramazotti har noe helt spesielt for meg. 10 runder med Klitschko-brødrene? 8)
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by KrsMynthandel »

ramazzotti: Det er nå du som kommer med kritikk til stadighet......at mitt eks. er stygg som juling og kanskje overvurdert 1+ og en nr. 2 på lista (verstinglista) pga. kanthakk/renset. Bokstavene, stjernene, flatene mm. er langt bedre enn de fleste bilder her inne, så en ting er kval. en annen anmrk.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by Ragnvald E. »

Har fremdeles bilder av mitt andre eksemplar som jeg har solgt videre privat i nærområdet, men som lå lenge ut på QXL uten salg - hva mener dere er riktig kvalitet på denne da? Spriker vurderingene like mye her også...reversen er forøvrig svakt preget..... :wink:
Attachments
IMG_7138 (Small).JPG
IMG_7138 (Small).JPG (120.31 KiB) Viewed 1403 times
IMG_7134 (Small).JPG
IMG_7134 (Small).JPG (112.57 KiB) Viewed 1403 times
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by Alex R »

eksemplaret jeg viste til har blitt nedjusert til 1. (Uten å ha lest her først) Uansett, mye krass kritikk jeg brått fikk
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by ramazotti »

Mission accomplished, Alex R. Om jeg kunne legge til svak,hadde vi vert fullstendig på bølgelengde,gjerne i parentes ( ).

At Krs. M blir litt sutrete når noen rakker ned på myntene hans er helt normalt,og jeg må innrømme at jeg aldri har handlet med Herren,noe som antagelig skyldes:
A: Feilvurdering
B:Feilprising
C: Begge deler

Provoserende,ja vel.....
Vi kan vente i spenning,er det noen som til slutt biter over agnet på QXL,med 160+ visninger,eller lar de det være ?
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by KrsMynthandel »

ramazzotti: Om jeg argumenterer positivt på tydelige, klare punkter og du oppfatter det som sutrete, har vi fint lite å snakke om....saklig argumentasjon har jeg selvsagt ikke noe imot og kanthakk og renset er nevnt. Mulig du også hentyder til 1535. Den ble solgt for 95.000,- og det er den høyeste prisen jeg har reg. så da har vel markedet talt ?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by vemod »

Jeg synes Ragnvald E`s sist avbildede mynt også holder kvalitet 1.

Tillater meg å henvise til bilder av 8 sk 1727 / NM 37, fra avsluttede ThA-auksjoner:

1/1-:

http://tha.dk/Default.aspx?doc=WWW.LOT& ... ge&c1=1001

1:

http://tha.dk/Default.aspx?doc=WWW.LOT& ... ge&c1=1001

1:

http://tha.dk/Default.aspx?doc=WWW.LOT& ... ge&c1=1001

1:

http://tha.dk/Default.aspx?doc=WWW.LOT& ... ge&c1=1001
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by Ragnvald E. »

Fine bidrag disse fra ThA - legg merke til den tredje; hammerslag på Dkr.4000,- + salær...altså nesten 5 norske lakser... :shock:
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by ramazotti »

Sølvskatten wrote:
ramazotti wrote:Da har jeg tatt meg den frihet å lagret alle reverser i denne tråden,med litt hjelp av min datter kan det hende
de dukker opp her om ikke så lenge .Over til prisutdelingen.

Alex R er nok den som har bomma mest på blinken -helt borti natta, om det er lov å si slikt her inne.Premien er 2 runder med Mike Tyson
En god nr.2 tilfaller Krs,Mynthandel`s eksemplar-stygg som juling og kanskje litt overvurdert ? Jeg får bestandig kjeft derfra...1 runde med Tangstad til deg..

Vemod og Skanfil får klapp på skuldra ,riktige vurderinger .Ole Paus er ikke nådig,men han slår ikke så hardt,fysisk....
Og hvem må jeg gå i ringen med?

Mvh Sølvskatten
Du kan få kaste inn håndkledet,etter at Alex R ligger utslått tilbake.Din mynt mener jeg er riktig vurdert,men ettersom du forteller oss
at det er en annens vurdering er det selger som får et klaps på skulderen.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by ramazotti »

KrsMynthandel wrote:ramazzotti: Det er nå du som kommer med kritikk til stadighet......at mitt eks. er stygg som juling og kanskje overvurdert 1+ og en nr. 2 på lista (verstinglista) pga. kanthakk/renset. Bokstavene, stjernene, flatene mm. er langt bedre enn de fleste bilder her inne, så en ting er kval. en annen anmrk.
Den mynten du har lagt ut for salg på QXL er for det første ikke sjelden,og jeg tror de aller fleste vurderer den som mindre tiltalende.
Da kommer hele annonsen liksom litt skjevt ut fra hoppkanten,noe som tidligere ofte medførte fall i unnarennet.

For oss som så hopprenn på slutten av 60-tallet sammenlignet med dagens V-stil, kan sammenligningen virke noe søkt.Ingolf Mork
var en tanke ryddigere i svevet enn Jan Bokløv,men etterhvert fikk de noenlunde like karakterer.Mork var nok den mest stilrene av de to.
At jeg til stadighet kommer med kritikk av dine
mynter medfører nok heller ikke riktighet,det er nok et fåtall av dine objekter jeg kommenterer.

At vi ser en utglidning i kvalitetsvurdering er det mange med meg som har innsett,men det blir vel gjerne slik med stagnasjon
i markedet.For en handler er det snakk om å tjene penger,og om man investerte noen kroner i 2010 kan det være vanskelig
å dekke utlegget i dag om ikke vurderingen vippes litt oppover.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by KrsMynthandel »

Jeg møter av og til følgende argument ifra selgere: "Jeg har betalt mye for den mynten" . Det int. meg ikke hva som er betalt, men hva den koster ved salg. Om selger da har betalt lite for mynten, betyr det da at man får den billig? Har man betalt for mye for en mynt, bør man selv ta tapet og ikke prøve å dytte dette over på nestemann.
Det blir stadig diskutert begrepet sjelden. Sieg kan vise en ting, en annen kat. noe annet/event. markedet ellers har forskj. mening. Nå var det kvaliteten og detaljene som stjernene, krona, flatene og bokstaven jeg henviste til. Disse detaljene er bedre på min mynt enn de fleste andre bilder av samme årgang vist her. Jeg ser jo at lyset som ble brukt ved særlig det ene bilde, slettes ikke er fordelsaktig og det kommer brutalt frem at mynten har vært renset (og aldri bruker jeg redigering).
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by vemod »

Det er lenge siden forrige myntrelaterte innlegg fra min side, men nå tar jeg opp en 10 år gammel tråd, da jeg nylig gikk til innkjøp av to 8-skillinger 1727, NM37 og NM38A, som ikke har vært adskilt på 296 år.

Myntene er funnet med metallsøker, med grunneiers uttalte tillatelse, og myntene er kjøpt av meg med både finners og grunneiers godkjenning.

De ble som nevnt funnet med metallsøker, med én meters mellomrom, på et jorde som som tidligere var et gårdstun. Tunet tilhørte en gård, som for lengst har gått over i historiebøkene. Myntene lå i ytterkanten av dette jordet/gårdstunet, hvor det fram til ca 1850 gikk en bygdevei. Jordet hadde, etter grunneiers utsagn, ikke blitt pløyd på minst 100 år, og myntene har derfor unngått å bli knadd og eltet av moderne landbruksmaskiner. Jordsmonnet beskrives som lett og luftig, så metallet har også unngått misfarging (med unntak av monogrammet på NM37) og forvitring, som potensielt kunne utviklet seg gjennom århundrene. Myntene er kun skylt i lunkent vann, rengjort med myk tannbørste med påfølgende lufttørking.

De vedlagte bildene er tatt med en forholdsvis umoderne iPhone 8, og yter ikke myntene rettferdighet. Det er tidligere i tråden nevnt, at myntglans-/skjær er forholdsvis uvanlig på disse underlødige skillingene, men i virkeligheten framstår disse to med et gjenskinn i dagslys, som ikke levner noen særlig tvil om at de er usirkulerte. I alle fall ikke etter mitt skjønn. Noen kvalitetsvurdering utover det, begir jeg meg ikke inn på her.

Som det ganske riktig står tidligere steder i tråden, er overflate og helhetsinntrykk det vesentlige ved vurdering av denne skillingtypen (også), da pregeteknikken og pregekvaliteten var høyst varierende. Myntenes flater har minimalt med påførte sår og skrammer, og de høyeste punktene på myntene, som er studert med lupe, viser også spor av myntskjær og jomfruelige, pregetekniske uregelmessigheter, som tyder på at de ikke har raslet rundt i skreppe, lomme eller pung. I alle fall ikke særlig mye lenger enn fra Kongsberg til et sted i gamle Oppland fylke.

Jeg finner også en glede i at disse toeggede tvillingene, som eieren mistet for snart 300 år siden, har de to ulike advers-stemplene fra 1727, og at preget på begge forsidene er sterkt sentrert mot høyre, og preget på baksidene noe svakere mot venstre. Kanskje er de representanter for de siste NM37 og de første NM38A?

En eldre, men muligens fortsatt relevant sammenligning av stemplene til Frederik 4`s 8-skillinger fra Kongsberg, finnes i artikkelen til Kurt Guldborg Larsen / Dansk Mønt:

http://www.danskmoent.dk/artikler/kgl230.htm

Verdien av myntene er 1 mark/16 skilling, og dette kunne tilsvare omlag en dagslønn for en innleid gårdsarbeider, som han igjen kunne investere i (for eksempel) én liter simpelt brennevin. Noe man ofte og gjerne gjorde på 1700-tallet… Vi kan jo se for oss at gårdsarbeideren allerede har forfrisket seg grundig, og kollapset i grøfta om natta, med påfølgende tap av de surt ervervede skillinger. Kanskje var det oppgjør for noe han hadde solgt, og det ventet seg da et påfølgende oppgjør med gårdsarbeiderens hulde viv, der vi kan se for oss herren i huset ravende inn på kjøkkenet i aktiv bakrus, blakk som ei kirkerotte… Hvem vet, dette ligger i historiens mørke. Desto mer gledelig at skillingene fortsatt skinner sammen, og at de nå, som resultat av historiens krumspring og tilfeldigheter, nå befinner seg i en gammel hestehandlerpung i en middels stor østlandsby.

_____________


1727 var et turbulent år på Kongsbergs myntverk, og myntmester Henrich Christopher Meyers sørgelige endelikt ble forseglet dette året, da han hadde falt for fristelsen til å spise av både sølvlass, kassabeholdning og utmyntning. Anledning gjør tyv, heter det seg, og han hadde beregnet seg en for stor avgang på sølvet ved utmyntningene; «hvorledes han hadde skaffet sig store innkomster». Myntinspektøren i København stusset over misforholdet mellom Meyers anslag og den faktiske beregning, og det ble nedsatt en kommisjon (herav den tredje mynttypen i 1727 preget med «C» for "Commision" og ikke H.C.M) som bekreftet underslaget. Arme Hr. Meyer ble øyeblikkelig suspendert, og som den tidens matador, tilsvarende en moderne «Exit»-karaktér, hadde han etter nærmere undersøkelser klart å grafse til seg verdier tilsvarende over 50 000 riksdaler. En uhyrlig sum på den tiden.

Meyer ble enstemmig funnet skyldig i både kassemangel og myntforfalskning. Straffens utmåling innbefattet både kakstrykning, brennmerking og deretter slaveri (fengsel) på livstid. Meyer ble overført til Akershus festning, hvorpå han i 1729 ble tilbakeført til Kongsberg, for å «udstaa sin straf», deretter på ny overført og innlåst på Akershus, hvor han etter noen måneder ble funnet død. (Kilde: Julius Wilcke, Kurantmønten 1726-1788, København 1927).
Attachments
A5D8F51D-BD5C-4697-B68A-2DAE2A1D5A53.jpeg
A5D8F51D-BD5C-4697-B68A-2DAE2A1D5A53.jpeg (1.12 MiB) Viewed 504 times
57475F02-3976-4FAA-B806-DC4EF24B1F82.jpeg
57475F02-3976-4FAA-B806-DC4EF24B1F82.jpeg (1006.17 KiB) Viewed 504 times
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by AMO Berg »

Et fantastisk funn, Vemod. Og som vanlig formidler du historien på en fin og morsom måte! :)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”