Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Generell diskusjon
Locked
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Selvsagt er det ikke veldig relevant på et forum for samlere, men jeg vil gjerne skryte av Stjørdals kirkeverge Oddbjørn Eide, som organiserte åpningen av gravkammeret i 2015 - 300 år etter at den glemte general døde.

Den karismatiske og fremoverlente tidligere politimannen har sannelig vært en lykke for kirkelivet i Stjørdal, og i særdeleshet for vedlikeholdet vår stolthet, Værnes kirke - som ifølge enkelte historikere har Nordens eldste bestående takkonstruksjon.

IStigen-Q.jpg
IStigen-Q.jpg (81.8 KiB) Viewed 1963 times
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by vemod »

Godt skrevet og formidlet, AMO Berg. (Nei, alle forumdeltagere under 20 år: Det heter ikke «skrivd»)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Takk, vemod for hyggelige ord. Du er jo et naturtalent når det gjelder språk og formidling. :)

I natt har jeg lyst til å skrive noen ord om min salige far Gunnar (1938-2015). Han vokste opp i Stjørdal sentrum, og som ung gutt under andre verdenskrig ble han mer eller mindre frivillig opptatt av fly.

Stjørdal sentrum ligger et stenkast fra Trondheim lufthavn Værnes, og under krigen ble flyplassen bombet av allierte fly. Etter krigen ble ødelagte fly samlet på en flykirkegård og min far besøkte denne med jevne mellomrom. Der sikret han seg blant annet en cockpit fra en styrtet Spitfire.

Da pappa var 16 år gammel brukte han flere av delene han hadde funnet på flykirkegården til å bygge et is-gående kjøretøy, eller is-racer som han kalte den selv. Arbeidet tok litt tid, men vinteren 1957-58 da han var 19 år gammel, kunne han endelig prøvekjøre sin selvbygde doning.

Is-raceren hadde en toppfart på 65 km/t og vakte selvsagt oppsikt i Stjørdal. Ikke uventet var lensmannen skeptisk til kjøretøyet og min far fikk kjøreforbud etter noen få dager med gøy og moro.

Pappa flyttet til Danmark i 1984, og da ble is-raceren tatt vare på av en nabo. Deretter var den savnet helt til lokalavisen etterlyste den i fjor. Da ble den funnet på en låve i Stjørdal, og nå er den endelig på plass på Stjørdal museum Værnes som er i ferd med å restaurere den.

For interesserte, lenke til avisartikkel:

https://s-n.no/is-raceren-er-funnet/

IS-RACER-1.jpg
IS-RACER-1.jpg (41.81 KiB) Viewed 1846 times
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by jornkris »

Littinteressert wrote: 10 Oct 2020 22:10
Syntes dog det var litt merkelig at ene mynten jeg kjøpte, der ser bildet ut å ha vært brukt i en annonse på et annet nettsted for kun få dager siden.

Hypoteser, noen?
Roschberg tar sine egne bilder, de er av svært god kvalitet.
Det er garantert selgeren på tradera som har rappet bildene, mynten kan ha ligget tilsalgs noen uker før du kjøpte den. Selger på tradera er enten en svindler som tar penger for noe han ikke har eller vil levere eller så er han en amatør som har en tilsvarende mynt og ikke skjønner at mynter prises inviduelt. Uansett hva han er vil han si han er det siste om du spør han.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by jornkris »

Og den bobsleden var med flymotor? var det propell eller jetmotor?
Littinteressert
Posts: 20
Joined: 24 Feb 2019 21:56

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Littinteressert »

jornkris wrote: 17 Oct 2020 19:56
Littinteressert wrote: 10 Oct 2020 22:10
Syntes dog det var litt merkelig at ene mynten jeg kjøpte, der ser bildet ut å ha vært brukt i en annonse på et annet nettsted for kun få dager siden.

Hypoteser, noen?
Roschberg tar sine egne bilder, de er av svært god kvalitet.
Det er garantert selgeren på tradera som har rappet bildene, mynten kan ha ligget tilsalgs noen uker før du kjøpte den. Selger på tradera er enten en svindler som tar penger for noe han ikke har eller vil levere eller så er han en amatør som har en tilsvarende mynt og ikke skjønner at mynter prises inviduelt. Uansett hva han er vil han si han er det siste om du spør han.
Mynten er nå trygt i mine hender, og ifølge mine egne øyne gjennom 40X25mm lupe, den samme som på bildene.

Det tar jeg herved en skål (rødvin) på! :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

jornkris wrote: 17 Oct 2020 19:58 Og den bobsleden var med flymotor? var det propell eller jetmotor?
Det var en Sachs-motor som min far fikk tilsendt gratis av Øglænd-konsernet fordi min farfars klesbutikk kjøpte klær av samme firma. Motoren var koblet til et drivhjul som gikk nedi isen.

Er med på en skål jeg òg, gutter! Beklager - endrer til "også"; vi kan vel ikke benytte radikalt bokmål på et forum for myntsamlere? :?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Utstillingsvindu hos Oscar Berg AS en gang på begynnelsen av 1960-tallet, hvor min far trolig har hatt en finger med i spillet. En flyvende tallerken har landet mellom dressene! på avisens forside kan vi lese: ”Flyvende talerkener et faktum!”, ”Vesener fra Saturns sjette måne har søkt kontakt med jordboere”, ”Norge med ett slag i verdens øyne!” og ”Ingen grunn til panikk”. :)

a0669d32e540eb09a9772a3d7db951fe-885x500.jpg
a0669d32e540eb09a9772a3d7db951fe-885x500.jpg (52.94 KiB) Viewed 1772 times
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

En fascinerende Youtube-video som viser dimensjonene i universet:



Gigant-stjernen Betelgeuse kan i teorien bli en supernova i vår levetid. Da skal den visstnok lyse like sterkt som fullmånen, for deretter å slukne etter et par uker. Avstanden til jorden er cirka 640 lysår, så den kan faktisk ha eksplodert før unionen Danmark-Norge, og her sitter vi og venter på lysglimtet.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Vår egen sol skal være synlig med det blotte øye på en avstand inntil 58 lysår.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Askeladd »

Mye interessant du refererer til her AMO Berg. Fortsett gjerne :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Slutter ikke å la meg fascinere over avstandene i universet. Dersom vår sol hadde vært en grapefrukt ved Nordkapp, så ville vår nærmeste stjerne, Proxima Centauri, vært en grapefrukt ved Gibraltarstredet.

Rettelse: Proxima Centauri ville vært et kirsebær. Den er en såkalt rød dverg.

I 2016 oppdaget man at det kretser en planet rundt denne stjernen som skal befinne seg i en såkalt beboelig sone. Røde dvergstjerner skal ha veldig lang levetid, derfor får vi flytte til denne planeten når ting går ad undas her i vårt solsystem.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Vi kan ikke se Proxima Centauri med det blotte øye, men eventuelle vesener som lever rundt den stjernen kan se vår kjære sol som en relativt lyssterk stjerne lik dem i stjernebildet Kassiopeia (som ser ut som en M).
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Askeladd wrote: 26 Oct 2020 14:25 Mye interessant du refererer til her AMO Berg. Fortsett gjerne :)
Takk, Askeladd. :)

Jeg vet at du mener det godt, men du gir også elefanten peanøtter. :lol:

Har noen av dere andre rike, hvite menn her på forumet opplevd søvnløshet? Trolig de fleste av dere. Vår skjebne er at vi i all vår rikdom og medgang stadig opplever angst for å gå og legge oss, eller sengeskrekk som noen kaller det.

Min historie, kjære brødre, er at i begynnelsen av mai 2007 var jeg søvnløs i åtte døgn. Jeg har en sykdom som heter Crohns (som gir betennelse i tarmene), og da var jeg så dårlig at jeg ble innlagt på medisinsk avdeling på sykehuset i Levanger.

Der ble jeg satt på intravenøs kortison (prednisolon) på en dose av 120 milligram i døgnet. Dette for å prøve å unngå at jeg måtte operere vekk 1/3 av tykktarmen (som skulle vise seg å være mislykket).

En av bivirkningene ved inntak av høydose kortison er at hjernen går på høygir. Nå er det uansett vanskelig å sove på et sykehus, men selv om legene ga meg Stilnoct helt til smertegrensen, så klarte jeg ikke å falle i søvn.

Eneste trøst er at etter tre dager med søvnløshet, så føles det ikke noe verre. Vel, jeg ble utskrevet etter syv dager og så frem til å sove i min egen seng. Da var jeg så overtrøtt at jeg fremdeles ikke klarte å sove. :(

Jeg fryktet at min hjerne hadde tatt skade av søvnløsheten - men da oppdaget jeg den den fantastiske kombinasjonen av sovetabletter og alkohol! :)

Siden har jeg sovet godt de fleste netter. Det hører med til historien at jeg måtte ha en høyresidig hemikolektomi en måned senere, men jeg unngikk utlagt tarm - til legenes store overraskelse, og siden har jeg drukket alkohol hver kveld. :)

PS: Angående søvnløshet. I krigssituasjoner er det ikke uvanlig at folk er søvnløse i lang tid. I min hjembygd hadde vi ved utbruddet av andre verdenskrig noen tapre sjeler som gjorde motstand på Hegra festning (som ble bygget for å forsvare oss mot svenskene før 1905).

Jeg har lest at de fleste av av de 284 soldatene som holdt stand mot tyskerne i april/mai 1945 ikke sov en eneste time de 25 dagene de var på festningen. Flere av dem ble visstnok avhengige av medisiner resten av livet.

Budskapet er: Er du redd for å ikke få sove, bare si til deg selv at det spiller ingen rolle. Legg deg i sengen bare for å kose deg, ikke tenk på noen ting og slapp av i alle muskler. Da vil du før eller siden falle i søvn.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Askeladd »

Peanøtter eller ikke... Interessante betraktninger vedr søvnløshet.
Du nevner også prednisolon. Jeg sliter av og til med "Kaptein Vom"-syndromet, urinsyregikt også kalt podagra og av min fastlege har jeg blitt foreskrevet prednisolon ved slike anfall. Riktignok i langt lavere doser enn hva du refererer til, kun 4 x 5 mg pr gang i 5 dager. Og vipps, så er anfallet over. :)
Men la nå ikke dette bli en spalte om våre medisinske skavanker. Det er langt mer spennende med universets muligheter og dine historiske betraktninger. Skål!
Locked

Return to “Skytebanen”