Interessant tema, og takk til dere begge som har delt arbeidene deres!
Vet ikke om denne er med, men ser at det på auction.no også er omsatt en del av disse. Her er det også lett søkbar database tilbake til 2001.
Ellers kan det kanskje være verdt å kikke i auksjonene til internasjonale auksjonhus, mange kataloger med resultater, bl.a Künker, ligger ute på nett, for flere år tilbake.
Så er det jo også interessant, utfra omsetningstallene, å leke med tanken om "hvor mange er der igjen på (eller under) jorda" av hver type/årstall.
Pregetallene blir ofte brukt som måltall på sjeldenhet. Men de er ikke alltid pålitelige, siden myntverket bare var opptatt av den totale produksjonen, årstall ikke følger produksjonsår, og der det er varianter, f.eks overpregede årstall og stjernemerke ved bytte av myntmester, opplyses aldri dette.
Men for denne epoken er det jo spesielt inndraging og omsmelting som utgjør den store ukjente faktor i regnestykket. Etter myntreformen i 1875 var det vel en overgangsperiode på et par år før speciemynt ble ugyldig. Kvalifisert gjetning tilsier at spesielt den høyeste valøren, Speciedaleren, i stor grad (jeg vil tro langt over 90%) ble vekslet inn og smeltet om. I tillegg var nok mange av de eldste tidligere blitt inndratt, noe som var vanlig ved skifte av regent, eller av skadde/slitte mynter.
Det samme gjelder vel i en stor grad også for halvspecien, der mange i utgangspunktet også hadde lave pregetall.
Når det gjelder de mindre valørene ble nok de fleste av disse også vekslet inn, men her ble sikkert flere pga sin ringere verdi tatt vare på som minne om "gamletida", og mange var sannsynligvis også blitt borte underveis, langs veier og i åker og eng, og under gulvplanker. Eller de hadde fått et nytt liv som bunadsølv.
Jeg har aldri sett noen oppgaver over innveksling ifm myntreformen, eller tidligere, for den saks skyld.
Det hadde vært interessant om noen har kunnskap om dette, eller om andre forhold vedr. de enkelte årganger som de ønsker å dele.
Nedenfor har jeg tatt meg den frihet å flette inn opprinnelig pregetall sammen med omsetningstallene dine, gruppert etter valør (med forbehold om at Handlerkatalogen er rett, samt punsjefeil!)
Man ser jo at disse til en viss grad korrellerer, men ikke helt. F.eks er der registrert vesentlig færre omsetninger av 24 sk 1831, (oppgitt) preget i 2400 stk, enn 1861, en av "Stortingsmyntene", preget i 13 stk der 9 er kjent, hvorav 4 i privat eie.
En 24 sk 1861 går forøvrig under hammeren på utsatt OMG 20, 5-6 september, utrop kun kr 750 000, så da er det mulig å forkorte "livsprosjektet", eventuelt med huset som innsats!

- sjeldenhetsoversikt.png (29.4 kiB) Vist 1219 ganger