Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Generell diskusjon
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by svessien »

AMO Berg wrote: 10 Apr 2020 00:53 Skål, myntsamlere!

Etter å ha inntatt en sekspakning Pokal kom jeg i det filosofiske hjørnet, og begynte å gruble over den menneskelige bevissthet. Den er sannelig et mysterium! Men tenk om den ikke er reell, men bare en illusjon? Hadde jeg nå snublet over en helt ny tanke - med 1,33 i promille? Dette måtte jeg finne ut av!

Satte meg ned for å google. Men vi må selvsagt gjøre det på engelsk. Gruble gruble. Ja, det må bli "Is consciousness an illusion?".

Begynner å taste "Is con...", så kommer det opp som søkeforslag "Is consciousness an illusion"! :lol:
Les Jung, Anders. Eller Alan Watts. Spennende tema, men ledsaget av Pokal i større kvanta er det kanskje «subconsciousness» som blir forskningsfeltet. :D
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Takk, Svein, for at du kommenterer mitt fyllerør. :wink:

Og nå er det på´n igjen!

Ingen filosofiske åpenbaringer denne kvelden, men bare en betraktning:

Britiske krimserier - en konsentrasjonsøvelse

Nå har jeg sett nok en episode av gode gamle Vera, og nok en gang ble det en utfordring. Hvorfor i h... må det være så stort persongalleri i britiske krimserier?? Dersom man sliter litt med konsentrasjonsvansker og et snev av alkoholisme er det helt umulig å få med seg handlingen i dem!

Hvorfor må vi bli kjent med en hel by i hver j... episode. Helt ifra nerden som bor hos sin mor og samler på insekter til den muskuløse rundbrenneren som jobber på lageret i den lokale hjørnesteinsbedriften?

Er dette en fagforeningsgreie? Sørge for jobb til flest mulig skuespillere?

Nei, det er bedre med Derrick. Der ble vi kjent med morderen med en gang etter vignetten, og de resterende 50 minuttene kunne vi bare lene oss tilbake i godstolen og kose oss med ukomplisert og effektivt tysk politiarbeid.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Nå ser det ut til at flere statsledere begynner å ta til orde for et påbud om å bruke munnbind i forbindelse med korona-psykosen.

Jeg siterer VG: "I land med lav beholdning, anbefales hjemmelagde, ikke-medisinske munnbind."

OK. Jeg antar da at politiet ikke lenger er så nidkjær med hensyn til å håndheve det TULLETE OG SKAMMELIGE forbudet mot plagg som nikab og burka?

:o
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Herregud som jeg skjemmes over å være en rik, hvit mann i disse tider. Som vi kommer til å få gjennomgå når historien om korona-psykosen skal skrives. Vi ofret gladelig barn og ungdom på grunn av vår egen frykt for viruset.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Stein Knutsen »

Dette er et nytt virus og vil trolig gi oss en del utfordringer
Det sagt det er viktig å forstå at de aller fleste ikke merker dette som
noe annet en veldig mild hoste/influensa
Det som er det store problemet er at en stor prosentdel av de som blir smittet
blir det av personer som ikke vet selv at de er smittet
Den store faren ligger i den marginale perioden mellom det vi kaller funksjonsdyktig versus syk
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
Littinteressert
Posts: 20
Joined: 24 Feb 2019 21:56

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Littinteressert »

Et stort savn nu for tiden: Handle med sedler og mynter.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

God kveld, kjære myntsamlere. I kveld har jeg intet annet budskap enn at Kiwis eget ølmerke, Seidel, er et (en?) helt OK øl; grei balanse mellom malt og humle, og kun 149 kroner - inkludert pant.

Jo, forresten, så at statskanalen gjorde et nummer ut av at USA har flere døde på grunn av koronaviruset enn Vietnamkrigen. Mener å ha lest at gjennomsnittlig alder på de som døde under Vietnamkrigen var ca. 23 år. Hva er gjennomsnitlig levealder for døde av koronaviruset? Er sammenligningen relevant?

Jeg er helt sikker på at det er flere amerikanere som dør som følge av overvekt enn av alle krigene de har startet de siste 200 år til sammen.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Arve »

Jeg må få lov til å korrigere deg litt her. Det er hele Norgesgruppen som har Seidel, ikke bare Kiwi. Nå i disse tider er det Meny som leverer mat på døra og de har også med Seidel til meg. Som du sier, et helt greit og billig øl som på folkemunne går under navnet "trygdepils". :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Stein Knutsen »

Vi har holdt ut i lang tid under restriksjoner og vi ser at smitten går ned
Vi er Norge og derfor kan vi gjøre dette rent økonomisk
Det vil trolig snart nærme seg en smerteterskel i folket når kun minimale
oppmykninger gjøres fra uke til uke
Som sagt før er dette et farlig virus som har betydelig større dødelighet enn
vanlig influensa
Problemet er at slik Regjeringen nå håndterer situasjonen så skyver man smitten framover i tid
og setter samtidig befolkningen nær bristepunktet
Smitten er ikke over selv om vi klarer å slå den ned den er trolig ikke over for om ca 1 år tid fra nå
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Stein Knutsen »

Vil bare si at jeg støtter de tiltak som er gjort men ting må komme tilbake til det såkalte normale
En ting er alle som er uten jobb får ikke å snakke om alle de udefinerte psykiske og rent sosiale
skadene som trolig er omfattende og ei kan reverseres
Vi ser at i Norge som i Sverige så er det store prosentdel av dødstall blant eldre især innen
gamlehjem og andre inst.
Dette er ofte personer på livets siste seilas og mange er såkalte multisyke og vil derfor
være veldig sårbare gitt de beste tiltak
Immunforsvaret er så klart unikt rent genetisk men for øvrig kan man vel si at det det følger
livets løp å svekkes fra en gitt alder
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Stein Knutsen »

Ja meg igjen
Det er en tid til dugnad og unison samling men nå må man tenke litt smart
Hele Norge vet om de aller viktigste reglene DVs håndvask distanse osv
og dette ligger i den basiske fornuften til folk flest
Når man vet at dette ligger i grunn bør ma åpne samfunnet igjen og gå mer over til
frihet under ansvar som vi ser i Sverige
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Takk, Arve og Stein for at dere kommenterer "fyllerøret" mitt! :)

Arve; nå har jeg lært at det er Norgesgruppen som fører Seidel-øl! Vi har kun Kiwi her i Stjørdal, men rett skal være rett! Det ryktes forresten at det er Aass i Drammen som er den anonyme produsenten av Seidel.

Stein; takk for dine innspill om koronaviruset. Du skriver at immunforsvaret er genetisk - og det kan hende at du har rett - men er det ikke mer sannsynlig at immunforsvaret er et resultat av miljøet man har levd i gjennom mange år?

Jeg har fått med meg at personer fra for eksempel Somalia og Syria er overrepresentert blant dem som blir svært syke av viruset. Jeg er halvt svensk, og min 94 år gamle mormor bor på aldershjem i Stockholm. Hun er frisk og rask, men vi hører fra slektninger i den svenske hovedstaden at det er de med fremmedkulturell bakgrunn som lider mest av koronaviruset. Mange av dem jobber også i eldreomsorgen, og det er grunn til å tro at de bringer med seg smitte inn på arbeidsplassene sine.

Kan det hende at Sverige på denne måten blir "straffet" for at de har hjulpet så mange innvandrere som de har gjort?

Jeg holder likevel en knapp på den svenske strategien - av den grunn at jeg ikke synes at vi skal la oss styre av frykten.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by karstkri »

Hei AMO Berg skål til deg-jeg tar meg en vodka m/cola og håper det kurer virus :) Spøk til side den svenske strategien må da ha slått feil 106 døde forige døgn og 124 døde siste døgn VS Norge 2 og 3 noe må Erna og ko ha gjort riktig.
karstkri
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Skål til deg også, karstkri. :)

Ja, dersom alt handler om at så få som mulig skal dø av eller med koronasmitte, så kan det hende at Sverige taper den landskampen. Alle land har helt ulike forutsetninger for smittevernstiltak. Her i Norge er vi - heldigvis - tynt befolket, og krav om sosial distansering oppleves som lite inngripende.

Så får vi se hva konsekvensene blir på sikt. Så nettopp på nyhetene at brystkreftscreening har vært nede for telling i flere uker. I snitt blir det oppdaget ca. 30 tilfeller av brystkreft hver uke på grunn av denne screeningen. Andre pasientgrupper har kanskje latt være å gå til helsevesenet med symptomer i den tro at sykehusene kun er opptatt med korona. Det er det inntrykket man kan få dersom man leser avisene.

Arbeidsledigheten er rekordhøy. De fleste av oss myntsamlere er økonomisk ressurssterke, men det er mange som nå opplever at lommeboken har blitt tynn eller tom. Økonomi og helse henger sammen.
Locked

Return to “Skytebanen”