Hva skjer?

Numismatisk forum
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Hva skjer?

Post by Arve »

Hvorfor skjer det så lite på Samlerforum for tiden? Har alle myntinteresserte gått over til Facebook?
Jeg håper det fortsatt finnes noe motstand mot forum som er mer "sosiale" enn dette. Jeg er ikke ute etter å ha flest mulig "rævdiltere" som bergenserne sier, men en diskusjon med likesinnede om felles interesser er ikke å forakte.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Hva skjer?

Post by mynt01 »

Jeg tror forumet begynte å kvele seg selv når det fjernet rettighetene til brukerne. Samtidig som innlegg i tråder ble redigert av moderatorer i etterkant.
Skal man legge inn et bilde nå så har man ikke kontroll på det lenger om man bare laster det opp. Er heller ikke mye spennende med 10 år gamle annonser på kjøp/salg på ting som er solgt.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hva skjer?

Post by jornkris »

Er ikke på facebook. Jeg tror mindre aktivitet her bare gjenspeiler mindre aktivitet rundt myntsamling generelt sett. Aktiviteten på QXL har falt mer enn 90% uten at det er økt tilsvarende andre steder. Prisene på norske mynter faller også for tiden. Da er vi inne på generelle trender. For tiden er flere på vei ut enn inn. Internett ga et voldsomt oppsving for samling når det kom. Det revolusjonerte hvordan samlere kunne handle av hverandre og hvordan handlere kunne nå mange flere. Fra ca 2000 til 2010 kom det derfor mange nye samlere, nå har mange av disse gitt seg eller tatt pause uten at de erstattes i samme tempo.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hva skjer?

Post by vivavegas »

He-he. Godt spørsmål. Kom selv inn her idag etter og ha vært borte i måneder.

Tja. Hvor mye samleinteressen er redusert, er nok ett vanskelig spørsmål. Mange vil nok fremdeles hevde den er god!

På den annen side var det nok endel objekter som hadde sin storhetstid på QXL og som aldri vil få det igjen. Bare ett par litt snevre eksempler som Hardyguttene og Fotballkort som noen år hadde vanvittige priser på QXL.

Jeg trur det i like stor grad er snakk om større trender i tillegg til internett eller ei. Folk flest samler kanskje ikke på ting i samme grad som det vi gjorde tidligere. Selv om vi har bedre råd så prioriterer vi kanskje en helgetur til London istedenfor og bruke pengene på samleobjekter.

Men gjelder å bruke flere kanaler. Hvis man er stuck i QXL så sliter man litt nok. Men bruk QXL når det passer best. Gratis på finn.no, nesten gratis på gibud osv.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Hva skjer?

Post by Samler »

jornkris wrote: 10 Nov 2018 21:41 Er ikke på facebook. Jeg tror mindre aktivitet her bare gjenspeiler mindre aktivitet rundt myntsamling generelt sett. Aktiviteten på QXL har falt mer enn 90% uten at det er økt tilsvarende andre steder. Prisene på norske mynter faller også for tiden. Da er vi inne på generelle trender. For tiden er flere på vei ut enn inn. Internett ga et voldsomt oppsving for samling når det kom. Det revolusjonerte hvordan samlere kunne handle av hverandre og hvordan handlere kunne nå mange flere. Fra ca 2000 til 2010 kom det derfor mange nye samlere, nå har mange av disse gitt seg eller tatt pause uten at de erstattes i samme tempo.
Mindre aktivitet her beror ikke på mindre aktivitet rundt myntsamling generelt. Det at aktiviteten er
falt mer enn 90% på QXL må dokumenteres. Dessuten må også tas i betraktning at aktivitet på flere andre fora innen feks. mynt finnes. Det er flere store mynthus som nå selger på QXL og de har meget flotte objekter hvor
budaktiviteten har vært stor. Faktisk har mange objekter hatt opptil 45 - 50 bud på hvert objekt. Akkurat nå er det lite mynt ute, men det er pga. at noen har solgt alt og vil legge ut en god del nye snart. Konklusjon er at
budaktiviteten på feks. QXL har vært meget bra. Har selv kjøpt flotte objekter av topp kvalitet for ikke så lenge siden. Dyre gullmynter og andre har fått meget gode bud på QXL.Det synes ikke å være noe problem med bud jf. ovenfor i mitt innlegg på gode objekter. Dilldall og mindre gode objekter blir lagt ut gang på gang.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Hva skjer?

Post by Samler »

Kan årsaken til lite aktivitet på dette forum være av helt andre årsaker enn påpekt ?

Finnes noen forståsegpåere på dette forum og om andre gjerne spissformulerer seg av
den grunn blir nedstemt av " Gutta boys " 8)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva skjer?

Post by Arve »

Det ville vært fint om du kunne utdype det siste avsnittet i innlegget ditt. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Er det sånn at folk skremmes vekk herfra?
Tråden er opprettet for å diskutere aktivitet på diskusjonsforum og ikke auksjonsaktivitet som blir noe OT.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Hva skjer?

Post by Trond i California »

Jeg tror ikke interessen for norske mynter og sedler er saerlig redusert de siste aarene. Det er klart at mange Facebook grupper har tatt over endel av trafikken som Samlerforum tidligere hadde. De fleste av disse er imidlertid Kjoep & Salg, og Showroom (der man viser frem sine objekter). Begge disse formaalene har gode og aktive hjem I Facebook gruppene, men Samlerforum hadde lite eller intet salg saa det skulle ikke vaere direkte konkurranse.

Jeg savner nok de gode numismatiske diskusjonene som Samlerforum kunne by paa tidligere. Jeg bruker feks. fortsatt tidligere poster paa Samlerforum som en kilde til god informasjon.

Endel usakelige traader med mye unoedvendig personangrep og generell tullete debatt bidro kanskje til at mange gikk lei Samlerforum, men 95% av innleggene var saklige og interessante i min mening. God administrasjon bidro til mindre kverulering saa alt ligger egentlig til rette for at Samlerforum fortsatt kan vaere et godt forum for samlerinteresserte.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hva skjer?

Post by jornkris »

Samler wrote: 13 Nov 2018 18:26 Det at aktiviteten er falt mer enn 90% på QXL må dokumenteres.
For noen år siden var det tilenhver tid 70-80.000 objekter tilsalgs i myntkatalogen av disse hadde 20-30.000 tilenhver tid bud. Akkurat nå er det ca 4.500 objekter tilsalgs hvorav 172 har fått bud.

Du kan se på omsetningstallene til qxl, de ligger gratis på www.proff.no.

Her er de:
qxl.jpg
qxl.jpg (33.18 KiB) Viewed 4606 times
Hvis vi justerer for at de har doblet prisene siden 2013 er vi langt over 90% ned. 2018 vil forresten få en betydelig lavere omsetning enn 2017. Må legge til at 2013 ikke var toppen og at nedgangen ikke er jevn fordelt mellom kategoriene, da samleobjekter har klart seg litt bedre enn andre ting. Men over 90% nedgang for mynter er jeg ikke i tvil om.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva skjer?

Post by Arve »

Jeg setter pris på om dere tar diskusjonen om QXL i en annen tråd og holder dere til tema her som er samlerforums rolle som diskusjonsforum og evt. hva som er alternativene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva skjer?

Post by Arve »

Trond i California wrote: 14 Nov 2018 09:03 Jeg tror ikke interessen for norske mynter og sedler er saerlig redusert de siste aarene. Det er klart at mange Facebook grupper har tatt over endel av trafikken som Samlerforum tidligere hadde. De fleste av disse er imidlertid Kjoep & Salg, og Showroom (der man viser frem sine objekter). Begge disse formaalene har gode og aktive hjem I Facebook gruppene, men Samlerforum hadde lite eller intet salg saa det skulle ikke vaere direkte konkurranse.

Jeg savner nok de gode numismatiske diskusjonene som Samlerforum kunne by paa tidligere. Jeg bruker feks. fortsatt tidligere poster paa Samlerforum som en kilde til god informasjon.

Endel usakelige traader med mye unoedvendig personangrep og generell tullete debatt bidro kanskje til at mange gikk lei Samlerforum, men 95% av innleggene var saklige og interessante i min mening. God administrasjon bidro til mindre kverulering saa alt ligger egentlig til rette for at Samlerforum fortsatt kan vaere et godt forum for samlerinteresserte.
Jeg er enig med deg Trond. Problemet er hvordan vi får økt aktiviteten her når bare noen få skriver nye innlegg og starter nye tråder om myntsamling. Jeg legger av og til ut nyinnkjøpte antikke mynter uten å få særlig reaksjon. Dette kommer neppe av at folk har sluttet å samle på antikke mynter.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hva skjer?

Post by jornkris »

Den typiske diskusjonstråden er vel noe a la:
Hvor mye er denne godt sirkulerte slitte stygge mynten fra 1986 verdt?
Hvor mye er dette brukte avrevne solblekede frimerket fra 1975 verdt?
Hvor mye er dette maleriet som onkel Bjarne hadde på utedassen på hytta verdt? Signaturen er umulig å tyde, men sannsynligvis malte han det selv når han gikk på barneskolen.

Og når noen svarer på verdien, så sier de, ja det var det de visste for han som ga det til dem sa det, eller så gidder de ikke engang si takk. Ikke mye givende for de som svarer på spørsmål.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Hva skjer?

Post by Espen »

Kommer jo en og annen perle inn i mellom, men det er mye massevare det er spørsmål om ja. Ser for meg at auksjonshusene har en god del av samme forespørsler.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Hva skjer?

Post by Trond i California »

jornkris wrote: 14 Nov 2018 14:20 Den typiske diskusjonstråden er vel noe a la:
Hvor mye er denne godt sirkulerte slitte stygge mynten fra 1986 verdt?
Hvor mye er dette brukte avrevne solblekede frimerket fra 1975 verdt?
Hvor mye er dette maleriet som onkel Bjarne hadde på utedassen på hytta verdt? Signaturen er umulig å tyde, men sannsynligvis malte han det selv når han gikk på barneskolen.

Og når noen svarer på verdien, så sier de, ja det var det de visste for han som ga det til dem sa det, eller så gidder de ikke engang si takk. Ikke mye givende for de som svarer på spørsmål.
Det er vel naturlig at mange finner Samlerforum for aa faa hjelp og at endel av spoersmaalene er trivielle for avanserte samlere. Hvis interessen er varianter av 2 skilling 1810 er maleriet til Onkel Bjarne klart uinteressant. Samlerforumet er det vi gjoer det til. Som Arve sier synker entusiasmen dersom man poster og faar liten respons, og tilslutt stopper alt mer eller mindre helt opp av numismatiske diskusjoner hvis det ikke blir debatt/respons.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva skjer?

Post by Arve »

Jeg er enig med jornkris i at den typen spørsmål han ramser opp er uinteressante, men det er noe vi kan leve med. Det vi ikke kan leve med er at de interessante diskusjonstrådene dør ut. Det har vært skrevet mange gode og opplysende innlegg om antikke mynter tidligere, men nå er det ikke respons å få på dette temaet. Det samme gjelder andre områder av numismatikken og medaljesamling. Interesserte og aktive samlere finnes fortsatt, men de er ikke aktive her. Hvorfor ikke? Og hva skal til for å få opp aktiviteten her?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”