Hvilken seddel-type er mest sjelden

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Hvilken seddel-type er mest sjelden

Post by JL81 »

Hei

Jeg er "type-samler" av sedler, hvilken type seddel er mest sjelden?

Grunnen til at jeg lurer er hva jeg bør prioritere å kjøpe på auksjon osv. når mer sjeldne ting dukker opp i god kvalitet.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hvilken seddel-type er mest sjelden

Post by kråkerøy »

Av krone sedler: Uten tvil Oscar II sedler vanskeligst som type. Londonsedlene har blitt veldig populære, og du må jobbe litt for å finne en akseptabel til OK pris.
Av eldre sedler er alle speciedaler sedler fra 1800 tallet svært vanskelige!
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Hvilken seddel-type er mest sjelden

Post by JL81 »

Takk for svar, ser nå at jeg burde nevnt at jeg samler krone-sedler ja.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvilken seddel-type er mest sjelden

Post by Myge »

Med en vanlig lommebok, anbefaler jeg å gå for kanskje kun en type av en Oscar II 5 kr eller 10 kr. Skal du ha høyere valør enn det, snakker man fort opp mot en vanlig årslønn.

Ellers er det mulig å få tak i de fleste typene på 2.utgave fra 100 kr og nedover til en grei penge. Men kvalitet/sjeldenheter er det som som oftest går opp i pris raskest over tid.
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Hvilken seddel-type er mest sjelden

Post by JL81 »

Hei

Takk for svar. Jeg ser etterhvert som dere svarer at jeg bør være litt mer spesifikk. Mitt mål er en type-samling i høyest mulig kvalitet, begrenset av lommeboken selvfølgelig. Jeg har vel innsett, som nevnt her, at jeg må nok glemme å få alle valører av Oscar II, og egentlig alt av Oscar II enn så lenge :)

Det jeg synes er vanskelig er når det kommer masse bra objekter for salg og en må prioritetere fordi en har ikke råd til å kjøpe masse. Da skorter det liksom på min kunnskap. Bedre å gi noen eks. kanskje:
100kr 2.utgave
50kr 3.utgave
100kr 3.utgave
500kr 4.utgave

Hvilken av disse vil dere si er vanskeligst å oppdrive i kv. 0, prøv da og ikke tenk på årstall og litra, siden det ikke spiller så stor rolle for meg.
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Hvilken seddel-type er mest sjelden

Post by janpetter »

Hei

Av de du nevner er det nok 100kr 2. utgave som er vanskeligst i Kv.0
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hvilken seddel-type er mest sjelden

Post by kråkerøy »

Ja, 100 kronen 2.utg er nok vanskeligst i 0, mens 50 kronen 3 utgave nok er vanskeligst som type.
Skal ikke være så lett å velge. :wink:
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”