Myntbrev fra samlerhuset

Numismatisk forum
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by jornkris »

For å presisere for trådstarter, nr 1 og 2 er de helt klart mest verdifulle. Faktisk de eneste med en verdi utover verdien på myntene i myntbrevene.

På auksjon ble de sammen solgt for 1.400 (+20% salær) i fjor http://auction.germeten.no/no/Home/Lot/109683

En mynthandler prøver seg på 2.300 og 650 for de.
https://askermynt.no/index.php?route=pr ... ath=35_141

Et par andre mynthandlere prøver seg på enda høyere priser (jeg tror ikke de får solgt).

Det går f.eks ann å prøve å selge nr 1 & 2 hver for seg og resten samlet.
Jeg tror ikke 2.900 for nr 1 er realistisk, men 1.000 (nr 1) + 500 (nr 2)+ 2.000 (resten) vil du kanskje klare og det går an å fiske etter høyere priser.

Uansett småpenger i forhold til hva han betalte, samlerhuset er svindlere.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

jornkris wrote: 22 Sep 2018 22:49

Et par andre mynthandlere prøver seg på enda høyere priser (jeg tror ikke de får solgt).

Det går f.eks ann å prøve å selge nr 1 & 2 hver for seg og resten samlet.
Jeg tror ikke 2.900 for nr 1 er realistisk, men 1.000 (nr 1) + 500 (nr 2)+ 2.000 (resten) vil du kanskje klare og det går an å fiske etter høyere priser.

Uansett småpenger i forhold til hva han betalte, samlerhuset er svindlere.
Jeg vil anbefale trådstarter å lese hva jeg skrev mht. pris/bud. Det hva noen tror kan lett ende
oppi å vite ref. enkelte bidrag.Vil ellers avstå fra å bruke sterke ord som gjenspeiler seg her.

Ønsker forsatt trådstarter lykke til.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by hertervig »

Jeg fant nede i min kjeller en Myntbrevkatalog fra år 2002. Vet ikke om det har kommet noen flere. Hvem som ga ut den? Samlerhuset, seff. Med "verdier" på alle til da utgitte myntbrev, 56 stk. i tallet. Tøffe priser, 6.500,- for det første og 5.300,- for nr. 2. De første sju var vurdert til mer enn tusen kroner stykket, med nr. 7 på en god tredjeplass priset til 3.100,-

Opplagstallene er oppgitt, og de kan være av noen interesse. 2.500 stk. på det første og så økende opp til 10.000 på nr. 13. Så et realt hopp til hele 30.000 på nr. 14. Så holdt opplagene seg på mellom 25 og 30.000 til og med nr. 21. Nr. 22 utkom i 20.000 eks, og så dalte tydeligvis interessen suksessivt mot nr. 44 som allikevel ble utgitt i 14.000 eks. Så var siste rest av høykonjunktur over - nr. 56 fant ikke flere enn 8000 kjøpere.

Når det gjelder nypris ved utgivelse (de er også oppgitt) så er ikke situasjonen fullt så ille som antatt. Flere av de første ble faktisk solgt for under hundrelappen og summen man måtte ut med for de første 56 brevene beløp seg til ganske nøyaktig 12.042 kr. Nå virker prisene å ha en klar oppadgående tendens (nær tregangen på likt utseende objekter), så kostprisen er nok høyere på de siste 100 brevene i trådstarters samling.

27 av 56 utgivelser virker å ha enten en mynt eller en medalje i sølv i utgivelsen, altså tett oppunder 50%. Hvis det fortsatte, så vil det være anslagsvis ca. 75 objekter hvor metallverdien ligger ikke så langt unna hundrelappen. 50 kroner FN og noen hundreårs jubileumsmynter drar også litt opp. Det kan kanskje være mulig å få opp mot 10.000,- for det hele hvis man gjør jobben selv.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by mynt01 »

Her er det en gammel side.

http://calle.no/myntbrev/norskemb.htm
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

Jeg vil gi følgende råd til trådstarter vedr. arvet myntbrevsamling :
Ikke selg disse myntbrev samlet idet sluttsum vil bli langt lavere enn enkeltvis salg. Start med myntbrev nr.1 og gjerne legg ut nr. 2 -3 - 4- 5 ( enkeltvis først )
Etterpå gjør du en vurdering på de andre. Jeg vil gjerne diskutere med deg om myntbrev nr.1 -2 og du kan spare de salgsomk. dette gir ved feks. QXL.no

Det er også noen andre myntbrev utover som innehar mynt som også kan være kjøpbart. På generelt grunnlag kan også sies at stort opplag utover har hatt innvirkning på prisnivået idet " grådigheten" tok overhånd. Dette gjelder forsåvidt på mange områder blandt utgivere av mye. Lykke til.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by vn2hare »

jornkris wrote: 22 Sep 2018 22:49 For å presisere for trådstarter, nr 1 og 2 er de helt klart mest verdifulle. Faktisk de eneste med en verdi utover verdien på myntene i myntbrevene.
Akkurat som jeg skrev i mitt første svar! Ser for eksempel at Skanfil har lagt ut nummer 3 i sin on-line auksjon i dag, med utropspris 100 kroner. Godt mulig at sluttprisen blir noen høyere, men likevel ikke det store beløpet.
https://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1927173
Og uansett hva Samler måtte mene, Skanfil er en av de store omsetningskanalene som dermed er med på å sette reell markedspris.
jornkris wrote: 22 Sep 2018 22:49 Uansett småpenger i forhold til hva han betalte, samlerhuset er svindlere.
Dette er vel noe ganske mange her på Samlerforum kan skrive under på.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

vn2hare wrote: 23 Sep 2018 15:38


Akkurat som jeg skrev i mitt første svar! Ser for eksempel at Skanfil har lagt ut nummer 3 i sin on-line auksjon i dag, med utropspris 100 kroner. Godt mulig at sluttprisen blir noen høyere, men likevel ikke det store beløpet.
https://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1927173
Og uansett hva Samler måtte mene, Skanfil er en av de store omsetningskanalene som dermed er med på å sette reell markedspris.



Dette er vel noe ganske mange her på Samlerforum kan skrive under på.
Dette sagt fra en som selv har skrevet at han ikke har den beste kompetanse på myntbrev. Jeg måtte være ganske " blåøyd" om Skanfil som auksjonshus hadde reell markedspris og samtidig tilbyr jeg trådstarter kjøp av myntbrev nr.1 og også myntbrev nr.2 til de diskusjonspriser som beskrevet. Skanfil driver auksjonshus og selger med sitt salær i potten. Noen leverer inn og kvitter seg med objekter av ulike årsaker. Jeg ikke bare måtte mene, men tilbyr trådstarter.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Olav K »

Hvis Samlerhuset har "venteliste" på de første, ville jeg spørre dem først: Hva må jeg betale om dere får tak i nr. 1, 2 og 3?". Avhengig av svar vil jeg spørre dem (ny telefon dagen etter) hva de betaler for nr. 1, 2 og 3 eller hele pakka?
Siden Samler synes at Scanfil selger til skampris, kan det jo være fristende å spørre ham hvor mange myntbrev han har kjøpt der og flippet etterpå?
Pris er en funksjon mellom tilbud og etterspørsel. Utbudet hos Scanfil tyder på at tilbudet (villige selgere) er betydelig større en etterspørselen (interesserte kjøpere). Men Samler må gjerne dokumentere at det er en sulten kjøpergruppe der ute som ikke har oppdaget ar Scanfil har paradisiske priser på Myntbrev.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

Olav K wrote: 24 Sep 2018 18:10 Hvis Samlerhuset har "venteliste" på de første, ville jeg spørre dem først: Hva må jeg betale om dere får tak i nr. 1, 2 og 3?". Avhengig av svar vil jeg spørre dem (ny telefon dagen etter) hva de betaler for nr. 1, 2 og 3 eller hele pakka?
Siden Samler synes at Scanfil selger til skampris, kan det jo være fristende å spørre ham hvor mange myntbrev han har kjøpt der og flippet etterpå?
Pris er en funksjon mellom tilbud og etterspørsel. Utbudet hos Scanfil tyder på at tilbudet (villige selgere) er betydelig større en etterspørselen (interesserte kjøpere). Men Samler må gjerne dokumentere at det er en sulten kjøpergruppe der ute som ikke har oppdaget ar Scanfil har paradisiske priser på Myntbrev.
Som det fremgår av tråden er jeg villig til å kjøpe av trådstarter og pris på nr.1 som salg er påpekt. Myntbrev nr.2 kjøpes også. Hva Skanfil som auksjonshus gjør blir Deres sak. Må huske på at auksjonshus har sitt salær i potten og dette utgjør butikken der. Jeg synes ingenting om hva Skanfil gjør ei heller gradert dette som noe skampris o.a. ( man kan selv vurdere hvilke muligheter som ligger på auksjoner )

Den pris jeg tilbyr trådstarter skulle vel være en klar indikasjon for enhver at Skanfil driver auksjoner hvor salæret er det viktigste. Dessuten er ikke auksjonshus en mal for reell verdi - men kjøpers mulighet. Unødvendig for meg å utdype noe mer om hvilken sult - eller annet som ligger der da.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

Ser at det nå ligger en del myntbrev ute på QXL og han som selger er svært aktiv
med salg der. Flere myntbrev med høyt nr. har priser på ca. kr.600-700.-

Uten å røpe sine samlervenner/kjøpere så foregår en del kjøp/salg via
disse og utenom Tradera og Gi bud ( bare så det er sagt )

Diskusjon rundt Samlerhuset og div. omtaler på dette forum rundt dette er noe jeg ikke
har tatt ei heller føler behov for. Greit å forholde seg til eget kjøp/salg og
andre som har slike objekt av interesse.
Locked

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”