Myntbrev fra samlerhuset

Numismatisk forum
sponheim
Posts: 1
Joined: 22 Sep 2018 10:12

Myntbrev fra samlerhuset

Post by sponheim »

Hei samlerforum.

Etter min fars bortgang har jeg nettopp startet å gå gjennom samlerobjektene hans. Han har en anselig både mynter og frimerker. Jeg tar det noe stykkvis, og har lagt fokus på permene hans med myntbrev fra samlerhuset. Har et par interesserte kjøpere, men skal ærlig innrømme at jeg har lite grunnlag for å komme med en verdivurdering. Kan dere hjelpe meg? Det er snakk om de nummererte myntbrevene til samlerhuset, fra nr. 1 tom 157.
Bør jeg forsøke å selge stykkvis? Eller alt til en pris? Regner med at det er enkelte som er verdt betydelig mer enn andre.

Setter pris på svar!
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by vn2hare »

Er ikke mitt samlerområde, men jeg mener å vite at det er de to (?) første som har noen særlig verdi, ellers ligger det mer i nærheten av metallverdien på myntene/medaljene som ligger i brevene. Jeg ville kanskje derfor forsøkt å selge de første brevene enkeltvis, men har som sagt ikke særlig kunnskap om disse myntbrevene. Det eneste som er sikkert, er at de aller fleste av dem er solgt til voldsom overpris fra Samlerhuset sammenlignet med hva du kan regne med å få igjen.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

sponheim wrote: 22 Sep 2018 10:22 Hei samlerforum.

Etter min fars bortgang har jeg nettopp startet å gå gjennom samlerobjektene hans. Han har en anselig både mynter og frimerker. Jeg tar det noe stykkvis, og har lagt fokus på permene hans med myntbrev fra samlerhuset. Har et par interesserte kjøpere, men skal ærlig innrømme at jeg har lite grunnlag for å komme med en verdivurdering. Kan dere hjelpe meg? Det er snakk om de nummererte myntbrevene til samlerhuset, fra nr. 1 tom 157.
Bør jeg forsøke å selge stykkvis? Eller alt til en pris? Regner med at det er enkelte som er verdt betydelig mer enn andre.

Setter pris på svar!
Nr.1 har en verdi på mange tusen kroner og nr.2 og 3 er også av større verdi. De første 1o-12 av myntbreva er greie å selge, men selg stykkevis og ikke samlet.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

vn2hare wrote: 22 Sep 2018 10:36 Er ikke mitt samlerområde, men jeg mener å vite at det er de to (?) første som har noen særlig verdi, ellers ligger det mer i nærheten av metallverdien på myntene/medaljene som ligger i brevene. Jeg ville kanskje derfor forsøkt å selge de første brevene enkeltvis, men har som sagt ikke særlig kunnskap om disse myntbrevene. Det eneste som er sikkert, er at de aller fleste av dem er solgt til voldsom overpris fra Samlerhuset sammenlignet med hva du kan regne med å få igjen.
Hadde vært en fordel å unnlate svar når du vet så lite.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by vn2hare »

OBS!!! Off-topic advarsel!!!
Samler wrote: 22 Sep 2018 14:14 [Hadde vært en fordel å unnlate svar når du vet så lite.
Vel, jeg slenger i alle fall ikke rundt meg med alle mulige udokumenterte påstander som andre her (med god kunnskap) er dypt uenig i, og skylder på andre når jeg blir tatt i feil!

Jeg tenkte faktisk at trådstarter kunne sette pris på litt informasjon når ingen andre hadde svart.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by hertervig »

Skanfil solgte nylig en samling med nr. 1 - 17 for kr. 1.600,- + salær. Da var det endatil et par sølvmedaljer i tillegg + noe annet rask. Da får selgeren utbetalt kr. 1.600,- minus 20 prosent = kr. 1.280,-. Det er tydeligvis en del som ønsker å selge disse myntbrevene for Skanfil har ganske rikelig av dem på sine auksjoner. Prisene er i kategorien moderate.

Til Samler har jeg et spørsmål; Hvorfor i himmelens navn skal jeg betale flere tusen kroner for noe jeg kan få kjøpt hos Skanfil for en mye rimeligere penge??
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

hertervig wrote: 22 Sep 2018 16:10 Skanfil solgte nylig en samling med nr. 1 - 17 for kr. 1.600,- + salær. Da var det endatil et par sølvmedaljer i tillegg + noe annet rask. Da får selgeren utbetalt kr. 1.600,- minus 20 prosent = kr. 1.280,-.

Til Samler har jeg et spørsmål; Hvorfor i himmelens navn skal jeg betale flere tusen kroner for noe jeg kan få kjøpt hos Skanfil for en mye rimeligere penge??
Ser du kaller dette for rask og nedgraderer noe som en ny forumist har arvet og stiller spm. om. Hva Skanfil har solgt disse myntbrev for virker å svært billig, men også stort salær. Myntbrev nr.1 er spesielt og ligger langt over den prisen du hevder for en samling fra 1-17. Jeg håper at eier av disse myntbrev ikke lar seg lure til å levere sine utfra de beløp du nå hevder idet disse tall er helt ubegripelig.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

vn2hare wrote: 22 Sep 2018 16:03 OBS!!! Off-topic advarsel!!!
Samler wrote: 22 Sep 2018 14:14 [Hadde vært en fordel å unnlate svar når du vet så lite.
Vel, jeg slenger i alle fall ikke rundt meg med alle mulige udokumenterte påstander som andre her (med god kunnskap) er dypt uenig i, og skylder på andre når jeg blir tatt i feil!

Jeg tenkte faktisk at trådstarter kunne sette pris på litt informasjon når ingen andre hadde svart.
Enda en avsporing. Trådstarter har fått svar og disse er gitt utfra kjennskap til myntbrev ( ikke mulige udokumenterte påstander )
Helt utrolig at en som har bidratt i tråden med 0 kompetanse iflg. seg selv kan skrive slik
svada som du gjør.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by vn2hare »

Er kanskje andre som driver med avsporinger og svada her! Jeg skrev at det ikke var mitt samlerområde, ikke at jeg ikke hadde noen som helst kunnskap om området. Som Hertevig skrev så er det tydeligvis mange som ønsker å kvitte seg med disse nå, og da er det det som styrer prisen. Det er ikke Skanfil som bestemmer hva prisen skal bli, det er det de potensielle kjøperne som gjør.

Hvis du ikke kan holde deg til et sakelig diskusjonsnivå her, kan du kanskje følge opp det du skrev innledningsvis i denne tråden. https://www.samlerforum.no/viewtopic.php?f=1&t=16072
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by hertervig »

Hvis du leser kommentaren min litt saktere Samler, så vil du se at "rasket" jeg nevner er det som er i TILLEGG til myntbrevsamlingen og de to sølvmedaljene. Sikkert greie ting det også, men i denne sammenhengen fikk det neppe noen konsekvenser for sluttbudet.

Eksemplet jeg tok fra Samlerhuset er nok langt fra det eneste. På neste storauksjon er det et tyvetalls lotter med myntbrev. Stort sett laber interesse, men muligheten er jo fortsatt der. Stor fin lott med brev nr. 1 - 126 hvor budet er kommet helt opp i 5.200,-. En god del sølv, både mynt og medaljer gjør nok at verdien ligger oppi der. Det mangler riktignok 5 brev rundt nummer 100, men til gjengjeld er det første brevet med navnetrekket til Gorbatsjov.

Du lever i et litt parallelt univers Samler, med mye optimisme. Det skal du ha. Så veldig folksomt ville det dog forundre meg om det er der.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

hertervig wrote: 22 Sep 2018 19:43 Hvis du leser kommentaren min litt saktere Samler, så vil du se at "rasket" jeg nevner er det som er i TILLEGG til myntbrevsamlingen og de to sølvmedaljene. Sikkert greie ting det også, men i denne sammenhengen fikk det neppe noen konsekvenser for sluttbudet.

Eksemplet jeg tok fra Samlerhuset er nok langt fra det eneste. På neste storauksjon er det et tyvetalls lotter med myntbrev. Stort sett laber interesse, men muligheten er jo fortsatt der. Stor fin lott med brev nr. 1 - 126 hvor budet er kommet helt opp i 5.200,-. En god del sølv, både mynt og medaljer gjør nok at verdien ligger oppi der. Det mangler riktignok 5 brev rundt nummer 100, men til gjengjeld er det første brevet med navnetrekket til Gorbatsjov.

Du lever i et litt parallelt univers Samler, med mye optimisme. Det skal du ha. Så veldig folksomt ville det dog forundre meg om det er der.
Myntbrev nr.1 Gorbatsjov gir mer enn den nettosum du påviser med ditt Skanfil oppsett nr.1 - nr.17. Svært lavt opplag vs. mange andre myntbrev. Det er jo Skanfil du henviser til. Fullt lovlig å gjøre et meget godt kjøp som henvist til. Myntbrev nr.1 - 5 er meget bra. Kommer man lengre ut i nummererte brev blir det straks værre mht. priser.Hvilket univers du lever i vites ikke - men Skanfil tar jo sitt salær anyway og lever godt med det.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by hertervig »

Gir mer?? Hvor da? Det er klart en "bedrift" som Samlerhuset klarer å få mer fordi de forteller kundene sine at ting er verdt det de påstår det er verdt. Men disse kundene får vanlige folk ikke kontakt med, de er låst i Samlerhusuniverset. (Ja da Samler, enda et univers.)

Skanfil er etter hvert blitt ganske store og de favner en god del av markedet. Det er ikke bare tilfeldige gode kjøp når ting gjentar seg over en lengre periode. Etter noen tid kan man trekke den arbeidshypotesen at oppnådde priser gjennom en tid viser til at markedet faktisk er der prisene viser at det er. Myntbrev hadde en periode for en del år siden hvor de prisene du referer til faktisk kunne være aktuelle, men det er jo et "long gone" stadium. Det er mange eksempler på det samme; Telekort, Tommy og Tiger'n, Førstedagsbrev fra etter 1960, og den kanskje verste av dem alle: OL-pins. Og mange, mange flere.

Hvilket univers jeg lever i, kan sikkert omgivelsene min ha noen meninger om. Om jeg vil bifalle alle er jeg tvilende til, men så lenge innbyggerne der er noenlunde lydhøre til andres meninger, så holder vi ut.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by jornkris »

Samler, i tråd etter tråd viser du at du ikke har kjennskap til hva ting selges for eller kanalene samlerobjekter selges gjennom. Du driver bare haussing av samlerhusets produkter.

Markedet for myntbrev har krakket. Samlerhuset blåste det veldig opp når de hadde suksess og når ting stoppet opp kollapset hele markedet. En stund tok de 8000 kroner for en mynt verdt 30 et frimerke verdt 5 og en konvolutt det var pakket i. Det kunne ikke vare, og i takt med at frimerket ble noe ingen lenger bruker og samlerhusets kundekrets minket pga råsalg, løgner og overpriser klarte de ikke lenger å selge dette. Og når de ikke lenger klarte å selge dette, var det ikke lenger noen som kjøpte dette i annenhåndsmarkedet og det hele klappet sammen.

Hertevig viser til en konkret omsetning med en god indikasjon på verdien på de mest verdifulle myntbrevene.

-------

For å svare trådstarter: trist å høre at din far har gått bort og at samlerhuset lurte han til å kjøpe dette. Det er mange som i lang tid har prøvd å advare mot samlerhuset, men det er vanskelig å nå ut til alle, spesielt samlerhusets største målgruppe, eldre. Markedsføringen deres har vært direkte uærlig og prisene hinsides. Faren din har nok betalt 100-150.000 kroner for dette. Annenhåndsverdien er veldig liten i forhold til hva han har betalt. Han har blitt lurt av et j***a drittfirma.

Det som helt klart vil gi best pris for deg er å splitte opp og selge enkeltvis. Men det vil være endel jobb, og den ekstra prisen du vil få for det delt på hvor mange timer du vil bruke vil nok gi en timesbetaling langt under det du tjener ved å gå på jobben. Du må finne riktig pris for hver enkelt (kan variere fra 10 til 1000kr), lage annonse for hver enkelt (sannsynligvis mange på hver enkelt, siden det er tungsolgt og du må legge ut på nytt og på nytt og på nytt) og så må du pakke og sende. Selv selger jeg endel samlerobjekter på denne måten. Du må være tålmodig, du må finne riktig prisleie for hvert enkelt objekt, men du vil få solgt alt, og det vil helt klart gi deg den høyeste prisen totalt sett.

Enklere er det å selge alt samlet selv, du kan f.eks starte litt høyt og prøve med 5.000 kr på qxl, om det ikke blir solgt (og det blir det sannsynligvis ikke med en så høy pris, men det er lov å prøve seg) prøver du med 5.000 på finn. Blir det ikke solgt kan du prøve med 4.500kr, 4.000, 3.5... osv. Under 2.500 bør du ikke gå. Det er enkelte som aktivt kjøper og selger myntbrev på qxl, så jeg tror qxl kan være et OK sted å selge. QXL er dog døende og litt dyrt, du bør også prøve andre kanaler som finn og facebook.

Aller enklest er det å ta det med til en mynthandler. Det er ikke alle mynthandlere som vil kjøpe dette da det er vanskelig å selge videre. Men f.eks nevnte skanfil vil ta i mot. De vil da gjøre hele jobben. I utgangspunktet vil man da få litt mindre enn ved å selge selv siden mynthandleren tar en avanse. Men siden mynthandleren er flinkere enn deg til å selge slike ting og sikkert klarer å få en bedre pris, kan det faktisk hende at det gir deg en bedre pris enn å selge selv samlet. Mye raskere vil det iallefall gå.

Lykke til.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

hertervig wrote: 22 Sep 2018 21:17 Gir mer?? Hvor da? Det er klart en "bedrift" som Samlerhuset klarer å få mer fordi de forteller kundene sine at ting er verdt det de påstår det er verdt. Men disse kundene får vanlige folk ikke kontakt med, de er låst i Samlerhusuniverset. (Ja da Samler, enda et univers.

Hvilket univers jeg lever i, kan sikkert omgivelsene min ha noen meninger om. Om jeg vil bifalle alle er jeg tvilende til, men så lenge innbyggerne der er noenlunde lydhøre til andres meninger, så holder vi ut.
Nå har ikke jeg noen aksjer i Samlerhuset ei heller noen bindinger den veien, men du drar inn et selskap
med påstander om låst i et univers ( Samlerhusunivers) uten relevans til reell verdi på et myntbrev o.a.
Hvem kan si at dine ord rundt dette er monopolet på sannheten ( mulig et sannhetsserum ? )
Hvorfor skal man da være lydhør får dine meninger ( en annen i tråden erkjenner sin manglende kompetanse ) og allikevel lirer av seg verdiansettelser.Salg av myntbrev foregår mellom samlere og det selges myntbrev enkeltvis via Samlerhuset forsatt. Kan forøvrig si at myntbrev nr.1 var utsolgt hos Samlerhuset og flere sto på venteliste for kjøp. Vi holder ut sier du - men hvem er vi ?

Skanfil er et auksjonshus som selger med stort salær i potten ( greit nok det) men at dette danner en faktisk verdi er langt fra sikkert. At ditt eksempel fra Skanfil skal danne en reell verdi vil jeg ikke bifalle.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntbrev fra samlerhuset

Post by Samler »

jornkris wrote: 22 Sep 2018 21:35 Samler, i tråd etter tråd viser du at du ikke har kjennskap til hva ting selges for eller kanalene samlerobjekter selges gjennom. Du driver bare haussing av samlerhusets produkter.



Hertevig viser til en konkret omsetning med en god indikasjon på verdien på de mest verdifulle myntbrevene.



Din påstand faller på stengrunn. Når du nå henviser til Hertevig og samtidig bruker ordet " god indikasjon " på verdien på de mest verdifulle myntbrevene så blir dette helt feil. Synd at den som har arvet en myntbrevsamling skal bli møtt med slik negativitet mht. reell verdi på feks. ett verdifullt myntbrev via en auksjonshenvisning med nettosum som langt fra speiler den verdi noen av disse myntbrev innehar pr. dags dato. Jeg vil anbefale trådstarter å legge ut myntbrev nr.1 med utropspris kr.2900.- og se ann utviklingen. Faktisk ville jeg lagt ut på QXL.no og gjerne spandert fremhevet visning på nettstedet. Blir rimelig sjokkert over enkelte bidragsytere på dette forum og de holdninger som fremvises.Jeg utelukker ikke at bud vil komme fra min side. Lykke til trådstarter.
Locked

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”