Samlerhuset

Numismatisk forum
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Samlerhuset

Post by jornkris »

I denne diskusjonstråden kom vi nylig inn på samlerhuset og en speciedaler de selger til grov overpris. For første gang på lenge var jeg inne på nettsidene deres, jeg blir så irritert av å se den uærlige markedsføringen deres. Samlerhuset har vært diskutert mange ganger tidligere på forumet her, men trådene om dem har forsvunnet bakover i systemet. Det går ikke ann å advare nok mot dem derfor en ny tråd.

For det første er prisene skyhøyt over hva som er normal markedspris. Dette har tidligere vært oppe i mediene bl.a. i Dine penger hvor en eldre mann hadde brukt 428.000 kroner hos dem, verdien på det han hadde kjøpt ble anslått til 80.000. Og på TV2 hjelper deg hvor en annen eldre mann hadde brukt over 400.000 og verdien ble anslått til 80-90.000. Dette er ikke enkeltsaker, men toppen av isberget, det er bare å gå inn på finn.no eller skanfil.no og se hvordan mange andre med lignende samlinger og tap prøver å få litt igjen. Prismessig ligger samlerhuset himmelhøyt over alle andre og at man etter mange år med verdistigning(!) kun får igjen 1/5 av kjøpsprisen må man regne med. Jeg tror faktisk at de som kjøper av samlerhuset i dag går på en større smell enn disse herrene siden det ser ut som at samlerhuset har satt prisene sine opp!

For det andre er markedsføringen grisete, misvisende og uærlig. Det er p.g.a. den grisete, misvisende og uærlige markedsføringen de selger så mye.

Jeg tenkte å lage en tråd der vi går litt gjennom hva de har tilsalgs. Jeg vil skrive flere innlegg etterhvert. Om andre bidrar er det fint, men jeg skal klare å holde liv i tråden uansett.

Det viktigste er å få nybegynnerne som kommer innom samlerforum til å kjøpe mynter via andre kanaler, så får de både mer glede av samlingen og bedre samlerøkonomi.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset

Post by jornkris »

Det første objektet jeg tenkte å se på er den nevnte speciedaleren. https://www.samlerhuset.no/norsk/histor ... r-1862-unc
I over 150 år har vi i Norge hatt et system for gradering av mynter. (en enkel skala fra 0 til 3 med plusser minuser og mellomgrader) Det er noe alle mynthandlere bruker med untak av samlerhuset. Grunnen til at samlerhuset ikke benytter seg av systemet for fordi det finnes verdikataloger basert på det. Katalogene sier enkelt forklart hvilke verdi de forskjellige myntene har i forskjellige kvaliteter på det nevnte graderingssystemet. Slike kataloger selger også samlerhuset. Hvis samlerhusets kunder kikker i katalogen og ser den oppgitte verdien til den gitte mynten i den gitte kvaliteten vil de neppe betale 3-4 så mye. Derfor oppgir ikke samlerhuset hvilken grad myntene har, de bruker heller masse superlativer og lurer kunden til å tro at mynten har en mye bedre grad, dermed kan de selge til mye høyere pris.

Et godt eksempel på dette er denne speciedaleren, jeg vil kalle reklamen for den DIREKTE SKAMMELIG, at det er den største aktøren på salg av mynter i Norge som opptrer slik gjør det enda mere skammelig.

Slik er samlerhusets omtale (faksimile fra deres hjemmeside)
speciedaler_faksimile.jpg
speciedaler_faksimile.jpg (101.65 KiB) Viewed 4463 times
De bruker ordene i særdeles god kvalitet og høy kvalitet, de oppgir kvaliteten med den amerikanske graderingsskalaen til UNC som betyr uncirculated (usirkulert), dvs kalitet 0. De fremstiller dette som en mynt i kvalitet 0, det er det ikke. Det er lite som skiller mellom en mynt i kvalitet 0 og 01 og videre ned til 1+. Denne mynten er i kvalitet 1+.

Hvis man ser på denne sammeligningen ser man hvor mye finere en mynt i kvalitet 0 er. Det bildet har jeg kopiert fra en auksjon hos Oslo myntgalleri. Oslo myntgalleri er en seriøs aktør med ærlige beskrivelser av myntene. Samlerhusets mynt øverst OMG nederst.
1862 1sps vs omg.jpg
1862 1sps vs omg.jpg (175.7 KiB) Viewed 4463 times
En nybegynner vil ved første øyekast kanskje ikke se så mye forskjell, men om man fokuserer ser man det. Først vil jeg si at OMGs mynt har en vakker naturlig farge, mens samlerhusets mynt har en unaturlig blankhet. Mange nybegynnere vil kanskje tenke at blankt er fint, og det er derfor samlerhuset putter myntene i kjemikalier for å gjøre de blanke. Men for det første er det en veldig unaturlig blankhet og for det andre ødelegger det overflatene på mynten.

Ser man nøyere vil man se at OMGs mynt har mye mere detaljer i skjegget til kongen, i håret til kongen, og på riksvåpenet. Dette er fordi mynten til samlerhuset har vært i sirkulasjon og er utsatt for slitasje. Man kan også se det på perlene i kronen, enkelte steder på eikebladene, og man kan se hakk på flatene. Se på disse nærbildene:
1862 1sps vs omg dtaljer.jpg
1862 1sps vs omg dtaljer.jpg (42.81 KiB) Viewed 4463 times
Samlerhuset sin mynt er en fin mynt, men den er overhode ikke verdt 58.000 reell verdi er rundt 15.000.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerhuset

Post by Arve »

Viktig tråd dette og du har min fulle støtte i å legge fram dette. Det er en detalj du ikke har fått med. Det er ikke nødvendigvis mynten som er avbildet du får hvis du slår til på dette tilbudet. Det står jo også i annonsen at det er få igjen på lager. At det står type enkeltobjekt betyr bare at du ikke binder deg til å motta en samling hvis du slår til på dette tilbudet. Å skulle tro at de andre eksemplarene de har er bedre enn dette er vel noe overoptimistisk.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset

Post by jornkris »

Vanligvis har de bilder av andre mynter (ofte finere), men jeg tror at i dette tilfellet er det den aktuelle mynten og at det bare er en enkelt mynt tilsalgs.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset

Post by jornkris »

Her er et annet eksempel:
9800 kroner for dette.
https://www.samlerhuset.no/gavetips/myn ... sp-1788-dk

Her er en faksimile:
spenne1.jpg
spenne1.jpg (115.61 KiB) Viewed 4456 times
De skriver bl.a. Vanligvis koster «Gianelli» speciedaleren fra 50.000 kroner og opp. Det er ikke mange som er omsatt for over 50.000 kun noen få ekstremt godt bevarte. Det er nok mer riktig å si at vanligvis omsettes disse for 20-30.000 så her overdriver de.

Prisen på 9.800 er helt hinsides, myntene er massivt skadet av loddingen, en verdi på 1-2.000 kroner vil jeg si.
Attachments
spenne2.png
spenne2.png (932.81 KiB) Viewed 4456 times
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Samlerhuset

Post by JL81 »

Bra artikkel, det var det å treffe på sånne gode artikler som dette som "reddet" meg når jeg begynte å samle mynter. Det som er mest trist er at de menneskene som de lurer er folk som virkelig ikke fortjener å bli lurt. Ofte eldre svært hyggelige mennesker som investerer penger oppspart igjennom et langt liv i god tro.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Samlerhuset

Post by AMO Berg »

Gianelli var vel aldri stempelskjærer på Kongsberg? Så vidt jeg husker jobbet han ved myntverket i København fra ca. 1799 til 1807. Han skar vel kun stemplene til den norske 1/3 speciedaleren fra 1803.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset

Post by jornkris »

AMO Berg wrote: 13 Sep 2018 11:34 Gianelli var vel aldri stempelskjærer på Kongsberg? Så vidt jeg husker jobbet han ved myntverket i København fra ca. 1799 til 1807. Han skar vel kun stemplene til den norske 1/3 speciedaleren fra 1803.
Det har du selvfølgelig rett i. Jeg burde sett det selv.
Portrettet på den norske er er skåret av Salomon Ahron Jacobson.
Samlerhuset prøver å selge myntene som en spennende historie, men faktaopplysningene de kommer med er fulle av feil, mangler og overdrivelser.
Samlerhuset
Posts: 1
Joined: 14 Sep 2018 17:28

Re: Samlerhuset

Post by Samlerhuset »

Takk for grundig gjennomgang og tilbakemelding. Vi har fra tid til annen den aktuelle mynttypen tilgjengelig, og bildet vi benyttet i dette tilfellet var et illustrasjonsbilde fra bildearkivet vårt. I henhold til våre rutiner avbilder vi aldri mynter i bedre kvalitet, og i dette tilfellet var objektet i bildet i realiteten i dårligere kvalitet enn objektet vi tilbød. For å ytterligere unngå misforståelser, vil vi fremover etterstrebe å avbilde de aktuelle objektene.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Samlerhuset

Post by Samler »

Et seriøst og informativt svar.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerhuset

Post by hertervig »

jaaa....?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerhuset

Post by hertervig »

Jeg skal på mandag besøke en som har vært kunde hos Samlerhuset i nær 20 år. Og han har handlet MYE. Vip-kunde med personlig rådgiver. Ikke orientert seg noe annet sted i markedet. Store ord om gode investeringer og avkastninger i kjent Samlerhus-ånd. Han begynte å få litt bange anelser for noen få år siden, men den personlige rådgiveren klarte å overbevise ham om å fortsette.

Jo da, vi har hørt den før. Og når vi tenker oss om - vi har vel egentlig ALDRI hørt noen andre historier når det gjelder Samlerhuset.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset

Post by jornkris »

Samlerhuset wrote: 15 Sep 2018 18:30 Takk for grundig gjennomgang og tilbakemelding. Vi har fra tid til annen den aktuelle mynttypen tilgjengelig, og bildet vi benyttet i dette tilfellet var et illustrasjonsbilde fra bildearkivet vårt. I henhold til våre rutiner avbilder vi aldri mynter i bedre kvalitet, og i dette tilfellet var objektet i bildet i realiteten i dårligere kvalitet enn objektet vi tilbød. For å ytterligere unngå misforståelser, vil vi fremover etterstrebe å avbilde de aktuelle objektene.
OK
Jeg synes nå det er litt rart å selge enkeltmynter med bilde av en annen.
Etter oppdateringen av siden har det ihvertfall kommet en gradering av den aktuelle mynten, så det er litt bedre nå.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset

Post by jornkris »

Samlerhuset wrote: 15 Sep 2018 18:30 ... I henhold til våre rutiner avbilder vi aldri mynter i bedre kvalitet [...] enn objektet ...
Dere har i alle år hatt bilder av mynter i toppkvalitet i reklamene, mens kundene har fått godt brukt massevare.
Et rask kikk på nettsiden deres viser bl.a. disse annonsene hvor de avbildede myntene er betydelig finere enn det man mottar:

Avbildet en peacedollar i toppkvalitet, de peacedollarene fra samlerhuset jeg har sett i annenhåndsmarkedet har alle vært godt sirkulerte. Annonsen side absolutt ingenting om hvilke grad myntene har.
https://www.samlerhuset.no/solv/mynter- ... igh-relief
Faksimile:
peace_dollar.jpg
peace_dollar.jpg (111.53 KiB) Viewed 4174 times


Denne femøren ser ganske fin ut. Er det en slik kundene vil motta?
I stedet for å bruke det norske graderingssystemet er det oppgitt at kundene vil få en mynt i god samlekvalitet.
https://www.samlerhuset.no/norsk/norske-orer-i-bronse
1907-1.jpg
1907-1.jpg (73.08 KiB) Viewed 4174 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerhuset

Post by Arve »

Samlerhuset wrote: 15 Sep 2018 18:30 Takk for grundig gjennomgang og tilbakemelding. Vi har fra tid til annen den aktuelle mynttypen tilgjengelig, og bildet vi benyttet i dette tilfellet var et illustrasjonsbilde fra bildearkivet vårt. I henhold til våre rutiner avbilder vi aldri mynter i bedre kvalitet, og i dette tilfellet var objektet i bildet i realiteten i dårligere kvalitet enn objektet vi tilbød. For å ytterligere unngå misforståelser, vil vi fremover etterstrebe å avbilde de aktuelle objektene.
Fire setninger hvorav de tre siste har kommafeil; dette skaper tiltro til Samlerhuset.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”