Helt dødt på QXL?

Generell diskusjon
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: Helt dødt på QXL?

Post by ulfjoh01 »

Handler svært lite der nå, kanskje en lp skive i året og da må jeg ha lett etter den i flere tiår.

Men ser ut som hammerslaggebyret forsvant.

Mere også som forsvant før hammerslaggebyret forsvant og det var våpendeler, våpen og ammo.
Jeg kjøpte noe samlerammo der, nå er disse selgere på Finn.no.

Gibud har jeg vært innom i flere år, en stund føltes det som jeg var den eneste.
Noen har kommet etter særlig innen frimerker og mynter.

Ett par Danske vinylselgere var innom Gibud men forsvant.

I kategorien bøker har jeg funnet mange objekter hos Gibud, men innen jakt/friluftsliv og lignende er det svært dårlig.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Helt dødt på QXL?

Post by Samler »

QXL er da ikke helt dødt. Kanskje en fordel at flere fremsnakker nettstedet og legger ut sine auksjoner ? I myntkategorien er det flere bud og prisene er økende. Alt det negative og snakk om andre nettsteder er ikke til det gode. Flere nettbutikker bruker forsatt QXL og får bud.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Helt dødt på QXL?

Post by Espen »

Både QXL og Gibud er utdatert. QXL prøvde seg jo på en "oppdatering" for noen år tilbake, men det var et lite brukervennlig system hvor selv grunnleggende søkefunksjoner var borte. Med tanke på at mesteparten av trafikk på nett nå foregår med mobiltelefoner så er det kanskje ikke så rart heller at disse stedene har lite trafikk. Bare her på samlerforum så har vi det siste året hatt mere trafikk fra nettbrett og mobiltelefoner enn pc og mac.

Er selv langt mindre på QXL enn tidligere, men det er fordi at jeg er rett og slett lei av å bla gjennom haugene med auksjoner jeg har sett tusen ganger før.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Helt dødt på QXL?

Post by tho »

Finn.no og Facebook har erstattet QXL.

QXL var kjekt for ditt og datt som lot seg vanskelig selge
eller tungvindt å selge andre steder.

Så var dette med gebyrene da ...

Facebook er noe forbanna dritt, egentlig.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Helt dødt på QXL?

Post by tho »

Fretex Moss får bud på stort sett alt på QXL.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Helt dødt på QXL?

Post by Samler »

tho wrote: 08 May 2017 21:35 Er det andre som erfarer det? Muligens årstiden?

Lav pris nytter jo heller ikke når det ikke er besøk? :shock:

Hvem er QXLs budgivere for tiden?
Årstiden og et mindre marked enn før, men nå er det flere objekter ute og en viss aning
om bedring på dette nettsted. Mye negativ omtale ( noe rett og noe bullshit ) :idea:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Helt dødt på QXL?

Post by tho »

Jeg ser du har klippet inn et innlegg fra en annen tråd Samler.
Det bør kanskje Admin se på.

Uansett, grunnen til at det er lite bud på QXL, er det alle sier,
nemlig; at brukerne har forlatt stedet. Mange pga. gebyrene,
andre pga. at man hverken finner noe interressant der eller
får noe igjen for jobben med å lage auksjoner.

Mye av aktiviteten skyldes også at Posten de senere år har
satt opp portoen så mye. Koster liksom ikke 55 kr med
Norgespakke lenger.

QXL bør kjøre på med TV-reklame og fjerne hammerslagsgebyret
om de skal få folk til å bruke QXL igjen.

Det er et knippe brukere som handler mye på QXL. Så får
man dem på kroken kan salget gå sånn tålig tross alt.

Fretex har direktelink, noe som kan være grunnen til deres
suksess. Folk tror kanskje det er billig å handle på Fretex,
men det er det jo ikke lenger. Man kan hente varene i butikken
deres i Moss, så det teller nok litt også.
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Helt dødt på QXL?

Post by bingo »

Hammerslagsgebyret er fjernet, men det har blitt dyrere å selge ting for småbeløp.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Helt dødt på QXL?

Post by tho »

bingo wrote: 12 Sep 2018 17:19 Hammerslagsgebyret er fjernet, men det har blitt dyrere å selge ting for småbeløp.
Hvor har du det fra? Hammeslagsgebyret er overført fra kjøper til selger.
Jeg ble senest nå nylig fakturert for det.

Er det fjernet nå idag eller siste uken da?
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Helt dødt på QXL?

Post by bingo »

Hammerslagsgebyret på fem kroner var det kjøper som betalte. Nå har de forandret litt på det og det kalles vel ikke lenger hammerslagsgebyr? Nå er det selger som må betale 8% av salgssum + 10 kroner. Kjøper betaler ikke lenger. Jeg synes det er greit at noen må betale for å bruke tjenesten, det er ikke gratis å drifte QXL. De aller fleste auksjonshus tar også mer enn qxl. 20% er vel ikke uvanlig? Skanfil tar vel 20% av både kjøper og selger.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Helt dødt på QXL?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror det er best vi lar QXL være som det er. Det er snart et fornminne, og noe skal jo internettarkeologene ha å grave i om 100 år.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Helt dødt på QXL?

Post by tho »

bingo wrote: 12 Sep 2018 21:03 Hammerslagsgebyret på fem kroner var det kjøper som betalte. Nå har de forandret litt på det og det kalles vel ikke lenger hammerslagsgebyr? Nå er det selger som må betale 8% av salgssum + 10 kroner. Kjøper betaler ikke lenger. Jeg synes det er greit at noen må betale for å bruke tjenesten, det er ikke gratis å drifte QXL. De aller fleste auksjonshus tar også mer enn qxl. 20% er vel ikke uvanlig? Skanfil tar vel 20% av både kjøper og selger.
Det er en vesentlig forskjell på QXL og f.eks. Skanfil. På QXL gjør selgeren hele jobben selv, men hos Skanfil kan du levere inn en gjenstand og Skanfil gjør jobben. Det er å ta bilder, lage auksjonsbeskrivelse og innkreve penger fra kjøper.

QXL fungerer mest som en reklameplass for Lauritz sine auksjoner, slik jeg ser det, fordi disse auksjonene vises først på listene. Man må bla seg nedover for å se auksjonene som er lagt ut på QXL.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Helt dødt på QXL?

Post by vn2hare »

tho wrote: 13 Sep 2018 10:05 Det er en vesentlig forskjell på QXL og f.eks. Skanfil. På QXL gjør selgeren hele jobben selv, men hos Skanfil kan du levere inn en gjenstand og Skanfil gjør jobben. Det er å ta bilder, lage auksjonsbeskrivelse og innkreve penger fra kjøper.

QXL fungerer mest som en reklameplass for Lauritz sine auksjoner, slik jeg ser det, fordi disse auksjonene vises først på listene. Man må bla seg nedover for å se auksjonene som er lagt ut på QXL.
I tillegg har vel de fleste seriøse auksjonshus også en ekthetsgaranti, dvs at de står inne for at gjenstanden (mynten eller hva det måtte være) er ekte. Dette i skarp motsetning til QXL og e-Bay.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Helt dødt på QXL?

Post by Samler »

Gebyrmessig så vil innlevering til auksjonshus tilsi mye fradrag i salgssum og da kan det kanskje være værdt arbeidet å ta bilder/salget selv. Gode objekter selges og dilldall selges ikke.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Helt dødt på QXL?

Post by Samler »

vn2hare wrote: 13 Sep 2018 14:31


I tillegg har vel de fleste seriøse auksjonshus også en ekthetsgaranti, dvs at de står inne for at gjenstanden (mynten eller hva det måtte være) er ekte. Dette i skarp motsetning til QXL og e-Bay.
Kjøper man fra de med gode tilbakemeldinger ( også andre enn auksjonshus ) går dette helt
greit. På toppen av dette kan man også spare salær.
Post Reply

Return to “Skytebanen”